Categorie: leerlingen

Ingeschatte leestijd: 7 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Mindset veranderen: test je mindset

Test jezelf: groei-mindset versus statische-mindset Welkom bij de mindset-test om je mindset te veranderen of te testen! Als leraar speel je een essentiële rol in het begeleiden van de mentale ontwikkeling van je leerlingen. Deze test is ontworpen om je te helpen jouw...

ADHD in de klas

ADHD in het onderwijs  In deze blog lees je meer over ervaringen van ADHD in de klas. Voor deze blog ben ik geïnspireerd door mijn neef. Hij is mijn enige neef, inmiddels 30, maar ook de enige in onze familie die een diagnose met ADHD heeft gekregen. In onze beleving...

Wat is een groeimindset?

Het belang van het creëren van een omgeving voor een groeimindset In het onderwijs streven we niet alleen naar het bijbrengen van kennis, maar ook naar het ontwikkelen van een mindset die gericht is op groei en ontwikkeling. De groeimindset, zoals beschreven door...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Welbevinden in het onderwijs

Welbevinden in de praktijk en ons visie  Sociaal-emotioneel welbevinden (vanaf nu: welbevinden) loopt als een rode draad door de aanpak van het kabinet om corona vertragingen in te lopen in het onderwijs. De overgrote meerderheid van de scholen blijkt ook...

Leerlingparticipatie: het belang van stem en inspraak

Hoor jij het kind? Misschien vind jij dit een vreemde vraag en denk je: “Natuurlijk hoor ik het kind!” Het kind horen, is echter niet enkel een vereiste competentie binnen het onderwijs, maar ook een wettelijke plicht. In deze blog zal ik wat uitleggen over...

Ontwikkel metacognitieve vaardigheden

Trainen van metacognitieve vaardigheden  Metacognitie is het ´leren leren.´ Het veronderstelt dat leren een proces is bestaande uit verschillende stappen. Wanneer je je van deze stappen bewust bent kun je ze internaliseren. Bij nieuwe stof zal de leerling steeds voor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 7 minuten

Motivatie van leerlingen bloeit op

‘Progressie, Eigenaarschap en Zelfsturing als superkrachten voor een episch onderwijsavontuur!’ 

Welkom in de spannende wereld van onderwijs, waar we de weg banen met progressiegericht werken, eigenaarschap en zelfsturing als onze superkrachten. Laten we ontdekken waarom deze principes niet alleen relevant zijn, maar gewoonweg essentieel voor een epische leerrevolutie! In deze blog lees je deze drie superkrachten en hoe dit de motivatie van leerlingen versterkt.

 

Progressiegericht

‘Ditch’ het idee van “nog niet bereikt” en omarm de triomfen! Progressiegericht werken draait om successen vieren, waardoor leren een feest wordt vol positieve vibes en een kick-ass houding. 

Progressiegericht werken legt de focus op de vooruitgang en groei van leerlingen. In plaats van enkel te kijken naar wat er nog niet bereikt is, richt deze benadering zich op de stappen die al gezet zijn en op wat er al wél goed gaat. Door de leerling te helpen kijken naar wat er goed gaat krijgt deze inzicht in zijn/haar eigen succesvolle leerstrategieën. Dit stimuleert positieve groei, bevordert motivatie en ontwikkelt zelfregulering, waardoor leerlingen effectiever leren. Progressiegericht werken maakt leren boeiend en plezierig door successen te benadrukken waardoor een positieve sfeer ontstaat ten aanzien van leren. 

 

Eigenaarschap

Weg met passieve kennisontvangers, hallo actieve deelnemers! Geef leerlingen de sleutels tot de school-kingdom en zie hoe ze hun koninkrijk van leren bouwen. Docenten, jullie zijn de gidsen in dit avontuur! 

Eigenaarschap is cruciaal in het onderwijs omdat het leerlingen aanmoedigt verantwoordelijkheid te nemen, wat leidt tot betere betrokkenheid. Ze worden actieve deelnemers in plaats van passieve ontvangers van kennis. Als docent kun je eigenaarschap bevorderen door leerlingen keuzes te geven, zelfreflectie te stimuleren en een omgeving te creëren die initiatief aanmoedigt. Actieve betrokkenheid van leerlingen bij besluitvorming en het geven van constructieve feedback dragen ook bij aan de ontwikkeling van eigenaarschap. Leerlingen vrijheid geven vergroot de betrokkenheid, stimuleert creativiteit en maakt het leren tot een positieve persoonlijke ervaring. 

 

Zelfsturing

Bereid leerlingen voor op het leven buiten de schoolmuren als zelfsturende superhelden! Ze worden de denkers en probleemoplossers die niet bang zijn voor uitdagingen. Leer ze de kunst van empowerment en zelfontdekkend leren! 

Zelfsturing is een vaardigheid die studenten voorbereidt op het leven buiten de schoolmuren. 

Het bevordert kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden waardoor leerlingen niet alleen kennis vergaren maar ook leren hoe ze effectief met uitdagingen kunnen omgaan. Docenten kunnen zelfsturing bij leerlingen stimuleren door hen geleidelijk meer verantwoordelijkheid te geven voor hun leertaken. Dit omvat het begeleiden van zelfstandig werken, het stellen van haalbare doelen en het aanmoedigen van samenwerking om onderling leren te bevorderen. Daarnaast is het belangrijk om leerlingen aan te moedigen vragen te stellen en zelfontdekkend leren te bevorderen. Leerlingen ervaren ‘empowerment’ en spelen een actieve rol in hun leren. 

 

Motivatie als ‘Sleutel tot succes’

Motivatie is de turbo-boost in dit avontuur! In een wereld van progressie, zelfsturing en eigenaarschap, bloeit motivatie op als een ontembare kracht die leerlingen naar duurzame vooruitgang en badass ontwikkeling stuwt. 

Motivatie bloeit op in een progressiegerichte omgeving, waar zelfsturing en eigenaarschap centraal staan. Leerlingen gedijen als ze actief betrokken zijn, keuzes kunnen maken (autonomie) en voortgang ervaren (competentie), waardoor ze intrinsiek gemotiveerd raken voor leren, wat leidt tot duurzame vooruitgang en persoonlijke ontwikkeling. Dit is belangrijk omdat het de basis legt voor levenslang leren. Het verankert niet alleen kennis, maar kweekt ook zelfvertrouwen, veerkracht en een positieve houding ten opzichte van uitdagingen. Minstens net zo belangrijk is de band die jij als docent hebt met de leerling (relatie). Sterke, positieve banden in het onderwijs ondersteunen niet enkel het welzijn van de leerling maar ook positieve leergroei. 

Dus vergeet niet, naast al deze power-ups, is de relatie tussen jou en je leerlingen de magische toets die alles samenbrengt. Sterke banden ondersteunen niet alleen het welzijn, maar zorgen ook voor een epische leergroei. 

Let’s rock this educational journey! 

Motivatie - Tiponderwijs

Socials:

Dit artikel is geschreven door Linda Wassenaar, Onderwijs Adviseur. Een doorgewinterde professional met een schat aan ervaring op het gebied van kwaliteitszorg en eigenaarschap & zelfsturing bij zowel leerlingen/studenten als onderwijsteams. Een specialist met een frisse blik en praktische inzichten om positieve verandering te stimuleren. Een bron van inspiratie voor het optimaliseren van het onderwijslandschap! 

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Linda Wassenaar
Op: 21 februari 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *