Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 6 minuten

Naam auteur: Tip onderwijs

Inhoudsopgave

3.

Gesprek

Gerelateerde artikelen

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Een sterke start voor het nieuwe schooljaar

De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...

Vitaliteit in het onderwijs

Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...

Effectieve technieken voor de kleuterklas

Alle kleuters actief in de kring: praktische tips Een kleuterklas, groep 0/1, met bijna 30 enthousiaste leerlingen. Instructies geven in een grote kring, dat werkte naarmate de groep groter werd niet goed meer. Al snel ging ik over naar het werken met kleine kringen...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Les ideeën voor het basisonderwijs

Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...

Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid

Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...

Pedagogisch leiderschap: essentiële strategieën voor een fijne klas

‘Het geheim’ van een fijne klas Wanneer ik terugblik op mijn carrière als leerkracht tot nu toe, dan is HET GEHEIM van een fijne klas volgens mij dat je jezelf, je leerlingen en de lesstof goed kent. Verder is de regel ‘Zeg wat je doet en doe wat je zegt’ ook een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 6 minuten

Kritiek op onderzoek naar ouderbetrokkenheid in het onderwijs

Ontevreden ouders

Onderwijs is een gevoelig proces. Voor ouders: je vertrouwt de school jouw meest dierbare en kostbare toe dat je hebt: je kind, en de school heeft veel invloed op het leven van je kind. Een verkeerde inschatting en opmerking van een leraar kan bijvoorbeeld maar zo het zelfvertrouwen van een kind lange tijd schaden. Maar voor een school kan het ook heel ingewikkeld zijn wanneer ouders zich te kritisch, over-assertief of zelfs grensoverschrijdend opstellen. Toch wil iedereen het beste voor de leerling: ouders, leraren en schoolleiders. Ook onderwijs verbeter je door regelmatig te evalueren. Maar hoe doe je dat? In deze blog lees je meer over ouderbetrokkenheid in het onderwijs en waarom er kritiek is op dit onderzoek. 

 

Tevredenheidsonderzoeken

“Nou,” zeggen mensen die verstand hebben van kwaliteit, “dat doe je bijvoorbeeld door tevredenheidsonderzoeken af te nemen.” Maar in deze blog wil ik hardgrondig afrekenen met de (ouder)tevredenheidsonderzoeken. Ze zijn onbetrouwbaar, onveilig en schadelijk voor het onderwijs.

Onbetrouwbaar

Er liggen een aantal onterechte aannames onder de huidige tevredenheidsonderzoeken. Ik noem er een paar:

  1.       De kwaliteit wordt gemeten met tevredenheid. Dat zijn twee verschillende grootheden die weliswaar vaak samen opgaan, maar heel vaak ook niet. Men kan tevreden over een leraar zijn die vooral aardig is maar slechte onderwijskwaliteit levert. Ouders kunnen mopperen op hun school vanwege belangrijke onderwijsvernieuwingen en daardoor ervaren dat ‘hun’ school, waar ze vroeger zelf ook op zaten, niet meer zo gemoedelijk lijkt te zijn. Ze zijn misschien minder tevreden met deze goede school die juist een professionele inhaalslag maakt. Of ouders zijn het niet eens met een groepsindeling of zelfs de plek in de klas die hun kind krijgt. Maar dat wil nog niet zeggen dat de school geen goede beslissingen heeft genomen. Juist in het onderwijs staat tevredenheid en kwaliteit op gespannen voet met elkaar.
  2.       De kwaliteit wordt gemeten in een kwantitatief cijfer: kan dat wel? Een eendimensionaal cijfer hoort bij het beoordelen van een product. Onderwijs is echter geen product, maar een proces met allerlei aspecten, invalshoeken, beslismomenten, inschattingen… de kwaliteit ervan evalueren vraagt om een zorgvuldig gesprek en is niet zomaar weer te geven in cijfers. En dat het afnemen van tevredenheidsonderzoeken moet van de inspectie is niet waar! Het enige dat een school verplicht is, is het evalueren van haar kwaliteit, maar niet perse door middel van tevredenheidsonderzoeken.
  3.       Benchmarken tussen scholen is in veel situaties slecht mogelijk, zowel binnen een stichting als in heel Nederland. Benchmarken doet namelijk geen recht aan de verschillende populatie ouders van een school. Hoogopgeleide kritische ouders kunnen wel eens anders beoordelen dan ouders in een wijk met veel problemen. Op een school waar een interim-directeur orde op zaken stelt en goede maar misschien niet al te populaire maatregelen neemt kunnen ouders anders scoren dan op een school waar alles al jaren vredig verloopt.

 

“Om de consumentencultuur om te buigen naar ouderbetrokkenheid verdienen de tevredenheidsonderzoeken op school aandacht. Scholen zouden het gebruik van zulke instrumenten kritisch moeten toetsen. De sectororganisaties kunnen een rol vervullen door de vragen niet alleen te richten op tevredenheid, maar ook op daadwerkelijke betrokkenheid en wederkerigheid. Kwaliteit van onderwijs kan niet gemeten worden door tevredenheid te beoordelen.”

(uit:  Onderwijs met ouders. Initiatiefnota over het vergroten van ouderbetrokkenheid in het onderwijs, CDA en SGP 30 oktober 2023).

 

Onveilig

Oudertevredenheidsonderzoeken worden meestal anoniem afgenomen. En in de open opmerkingen kunnen ouders alles kwijt wat ze de school mee willen geven. Maar hoe onveilig is dit? Als school weet je niet wie het geschreven heeft wanneer het anoniem is. Een wederkérige en open evaluatie is belangrijk, zodat jij als leraar of als school kan uitleggen waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt. We willen toch een open en veilige schoolcultuur? Natuurlijk zijn er situaties waarin een ouder iets vertrouwelijks kwijt moet omdat de onveiligheid te groot is om iets aan te kaarten, bijvoorbeeld vanwege onbegrip, geen gehoor of intimidatie. Maar daarvoor heeft elke school een vertrouwenspersoon, die terechte ‘veiligheidsklep’ hebben we al ingebouwd.

 

Schadelijk

Al met als zijn (ouder)tevredenheidsonderzoeken schadelijk voor het onderwijs. Het waardevol evalueren wordt gereduceerd tot een kille, anonieme beoordeling in cijfers met onherleidbare opmerkingen. Scholen willen ouders tevreden houden en zien ouders dan al gauw als klanten en consumenten. Ouders kunnen vervolgens onredelijke eisen stellen op basis van eigen belangen, terwijl het onderwijs juist een gemeenschap is waar ook ouders het grotere belang voor ogen zouden moeten hebben, zoals het welzijn van klasgenoten en de medewerkers. Door oudertevredenheidsonderzoeken zouden we juist wel eens consumentouders kunnen creëren die teveel eisend zijn. En dat is schadelijk voor het onderwijs.

 

Gesprek

Natuurlijk ligt het wel of niet afnemen van dergelijke onderzoeken en metingen buiten jouw invloedssfeer. Je kunt wel (blijven) aankaarten hoe onveilig deze tevredenheidsonderzoeken kunnen zijn. En leg de uitkomsten van tevredenheidsonderzoeken zoveel mogelijk naast je neer zolang dit anoniem gebeurt. Communiceer wel regelmatig met ouders dat je altijd open staat voor gesprek om samen te kijken wat beter kan en zoek proactief contact zodra je merkt dat er wat speelt. Tenslotte: laat kwaliteitsmakers zich maar buigen over een beter, waardevol alternatief om te evalueren in plaats van te beoordelen.

 

Peter de Vries

 

 

Meer weten over ?

Klik hier en lees het verhaal van .

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Peter de Vries
Op: 24 april 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *