Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Mariëlle Wils

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Oudergesprekken: waarom ze belangrijker zijn dan je denkt

De meeste ouders kennen het wel: dat briefje of mailtje van school dat er binnenkort weer een oudergesprek gepland staan. Vaak krijg je het gevoel dat het gaat om het rapport en de cijfers, maar in werkelijkheid is het gesprek veel breder. Het draait om het hele kind...

De Kracht van Veilig Leren Lezen

Elke dag leren duizenden kinderen in Nederland lezen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar achter die eerste voorzichtige woordjes gaat een zorgvuldig opgebouwd systeem schuil. Eén methode springt daarin al jarenlang boven de rest uit: Veilig Leren Lezen. Niet voor niets...

Emoties koppelen aan prentenboeken en schrijven

In veel klassen wordt de dag begonnen met een emotiebord of gevoelsmeter. Kinderen geven aan hoe ze zich voelen door hun naam bij de emotie te klemmen. Op veel scholen wordt gekozen voor de vier basisemoties. Bang, Boos, Blij of Bedroefd. Een andere manier om kinderen...

Mijn ervaring van onderwijs in de jeugdgevangenis

Lessen uit de JJI De eerste keer dat de deur achter mij op slot viel, voelde ik de zwaarte van deze plek. Werken in de justitiële jeugdinrichting is geen gewone baan – maar ik wist meteen dat ik dit wilde doen. Wat voor mij als een sprong in het diepe begon, werd een...

Traumasensitief lesgeven: een andere blik op gedrag in de klas

Toen ik jaren geleden als startende leerkracht begon, dacht ik dat ik goed voorbereid was. Lesdoelen formuleren? Check. Klassenmanagement? Check. Oefenen met differentiatie? Ook dat. Maar wat ik niet had geleerd, was wat ik moest doen als een leerling zonder...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Een sterke start voor het nieuwe schooljaar

De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Wat is bewegend leren?

De kracht van bewegend leren

Wat is bewegend leren en waarvoor is het goed? Het thema Bewegend Leren wordt binnen de schoolgemeenschap steeds populairder en dit is met een goede reden. Want bewegen tijdens het leren, werkt! Bewegend leren doe je door verschillende bewegingsactiviteiten te koppelen aan de lesstof. De activiteiten zorgen onder andere voor afwisseling tijdens de les en helpen daarmee om de leerervaring te vergroten. Dit zorgt voor meer betrokkenheid tijdens de les. Het is immers bewezen dat actief bewegen onze hersenen ontwikkeld en stimuleert. 

Ik ben een groot voorstander van de ‘dynamische schooldag’. Een dynamische schooldag draagt namelijk bij aan: beweging, samenwerking, sociale vaardigheden en vooral het plezier van de kinderen. Hoe meer men het over bewegend leren heeft én het inzet in de praktijk, hoe groter de kans dat het in de toekomst een vast onderdeel van het lesprogramma kan worden. 

 

Wat doet bewegend leren eigenlijk met je? 

Door te bewegen wordt je lichaam actief. Je raakt nieuwsgierig en je hersenen krijgen een oppepper. Tijdens bewegend leren komen kinderen in contact met elkaar en werken ze tegelijkertijd aan hun sociale en communicatieve vaardigheden. Een aantal voorbeelden hiervan zijn: iemand uit laten praten, overleggen, werken in groepsverband, keuzes beargumenteren en elkaar helpen. 

De opdrachten zorgen voor enorm veel enthousiasme en plezier. Het is belangrijk om de kinderen (en de leerkracht) de gelegenheid te geven om tussen de opdrachten door te ontprikkelen. Hiervoor kunnen rust- en stilte momenten worden ingezet. Bewegend leren is een manier van lesgeven waardoor de kinderen actief betrokken raken en om de lesstof te verrijken door het spelenderwijs aan te bieden.

 

Samen met de kinderen afspraken maken

Het is belangrijk dat voorafgaand aan de opdrachten goede afspraken worden gemaakt tussen de leerkracht en de kinderen. Bijvoorbeeld over hoe je je gedraagt of hoe hard je mag praten tijdens het uitvoeren van de opdracht. Als het geven van bewegend leren lessen nieuw voor je is, raad ik aan om te starten met maximaal twee afspraken. Dit houdt de les voor jou en de kinderen zo simpel mogelijk. Oefen eerst goed met de afspraken. Duidelijke afspraken zijn namelijk de basis voor een goed verloop van de les. Indien de lessen in het begin niet naar wens verlopen, is dat absoluut geen ramp. Dit zijn leermomenten. Pas de afspraken en de werkvormen aan totdat het wél goed gaat. 

 

Bewegend leren is leuk! 

De reden dat ik een Bewegend Leren Prentenboek heb ontwikkeld, is om bij te dragen aan meer beweging tijdens de schooldag. De combinatie van leren en bewegen zorgt voor een dynamische schooldag. Ik vind het mooi en zinvol om andere leerkrachten binnen het onderwijs te kunnen inspireren met mijn boek.  

Het doel van mijn boek is: kinderen spelenderwijs kennis te laten maken met werkwoorden.

Om de lessen zo toegankelijk mogelijk te maken voor de leerkracht, staan er achterin het boek zes lesideeën beschreven. Als aanvulling op de lesideeën zijn er instructiefilmpjes en gratis downloads beschikbaar via een QR code. Aan het boek zit ook een magische boekenlegger vast, waarmee de kinderen direct het antwoord kunnen controleren. Dit maakt kinderen nieuwsgierig en ook degenen die nog moeite hebben met lezen, kunnen alsnog vele werkwoorden ontdekken. Op elke pagina staan namelijk dieren die een werkwoord uitbeelden. Dit maakt het boek ‘leesbaar’ voor ieder kind. 


Wat ik heb geleerd tijdens het inzetten van bewegend leren: 

  • Enthousiasme werkt aanstekelijk. 
  • Maak van tevoren samen duidelijke afspraken (en herhaal ze).
  • Houdt de lessen simpel in het begin.
  • Zorg voor effectieve leertijd waarbij de kinderen zo min mogelijk hoeven te wachten.
  • Indien mogelijk, zorg voor differentiatie.
  • Kijk naar je rooster op welk moment je bewegend leren het beste kan inzetten.
  • Leer van de momenten dat het niet lekker liep.
  • Laat je inspireren door andere leerkrachten.
  • Lamineer kaartjes voor hergebruik. 

Wat is bewegend leren? Tip onderwijs

 

Ben je nieuwsgierig geworden naar het bewegend leren prentenboek ‘Lilly en Toby onderweg naar huis?’, klik dan op een van de onderstaande link(s) voor meer informatie. 

Veel beweegplezier!

 

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Mariëlle Wils?

Dit artikel is geschreven door:

Mariëlle Wils
Op: 17 mei 2024

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.