Categorie: lesgeven

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Naam auteur: Jacobine Jansen-Bevelander

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Een sterke start voor het nieuwe schooljaar

De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...

Vitaliteit in het onderwijs

Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...

Effectieve technieken voor de kleuterklas

Alle kleuters actief in de kring: praktische tips Een kleuterklas, groep 0/1, met bijna 30 enthousiaste leerlingen. Instructies geven in een grote kring, dat werkte naarmate de groep groter werd niet goed meer. Al snel ging ik over naar het werken met kleine kringen...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Les ideeën voor het basisonderwijs

Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...

Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid

Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...

Pedagogisch leiderschap: essentiële strategieën voor een fijne klas

‘Het geheim’ van een fijne klas Wanneer ik terugblik op mijn carrière als leerkracht tot nu toe, dan is HET GEHEIM van een fijne klas volgens mij dat je jezelf, je leerlingen en de lesstof goed kent. Verder is de regel ‘Zeg wat je doet en doe wat je zegt’ ook een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Wat is de MatriXmethode?

Opruimen met de Matrixmethode

Heb jij je hoofd al opgeruimd?  Dacht of las jij ook ‘kamer’ in plaats van het woord ‘hoofd’? Ja, even je kamer opruimen is een opdracht die we allemaal kennen!  Maar ruim jij ook wel eens je hoofd op? In deze blog lees je hoe jij je met de MatriXmethode je hoofd kunt ordenen. 

Het gevoel hebben dat alles in je hoofd door elkaar staat. Een chaos waarin je niets meer kunt vinden. En het lijkt wel of er niets meer bij kan. Herkenbaar? Voor veel leerlingen (en volwassenen) is dit een dagelijkse realiteit. Alle nieuwe informatie die ze in de les krijgen, valt ergens in die chaos of komt er niet eens meer bij. Hoe lekker als je daar eens even met de bezem door kan gaan en alles weer geordend een eigen plekje krijgt. Dat kan!  

 

Eerst opruimen, dan leren

In een opgeruimd huis kun je de dingen veel makkelijker vinden. Je hebt minder afleiding en prikkels. Dat zelfde effect krijgt je ook bij het opruimen van je hoofd. Als alles in je hoofd een eigen plekje heeft, kun je het makkelijk terugvinden. Geordend per thema en opgeborgen in of buiten je hoofd in een vorm die voor jou werkt. De nieuwe leerstof zet je vervolgens bij het thema dat je hebt aangemaakt. Alles van school zet je bij school, alles van thuis bij thuis, alles van je sport bij je sport. 

 

Leren opruimen

Goed voorbeeld doet goed volgen… nou, met opruimen werkt dat vaak niet zo. Kinderen zien tijdens het opruimen allerlei mogelijkheden om er weer een spelletje van te maken. Ze verliezen zich in hun fantasie. Moeders die vertwijfelt uitroepen: Maar op school ruim je toch ook alles netjes op? Ja, moeders… de juf/meester heeft daar een methode voor!  Zo is er ook een methode voor het opruimen van je hoofd. Met de MatriXmethode leer je hoe jij je hoofd kunt ordenen. 

 

Je hoofd opruimen, hoe doe je dat? 

Eerst vragen we het kind te tekenen hoe zijn/haar hoofd werkt. In een tweede tekening mag het kind erop los fantaseren over hoe het zou willen dat het werkt. Op de tekeningen zie je vaak al thema’s die voor het kind belangrijk zijn. En je kunt er nog een paar als suggestie bijgeven. Thuis, vriendjes, sport, rekenen en taal, blije gevoelens en negatieve gevoelens. Bij elk thema bedenkt het kind waar het in moet worden opgeslagen. Alles is goed! Een computer, een kast, een gebouw, een boot, een doos… als het maar door het kind zelf is bedacht. En we sluiten af met tekening 3. 

De MatriXmethode Tiponderwijs

Tekeningen meisje (14) 

 

Simpel en effectief

Je maakt het voorwerp visueel. Je zet alle informatie van het thema daar in of op. Even schoonmaken en klaar!  Zo simpel en zo effectief. Kinderen die zich weer kunnen focussen in de les. Kinderen die weer tot leren komen. Ja, eerst opruimen en dan leren! Er is weer ruimte om de leerstof tot je te nemen. Het opruimen in je hoofd moet je net als het opruimen in een lokaal wel herhalen. Als kinderen het eenmaal in hun systeem hebben gaat het steeds sneller. 

 

Rekenen en taal leuker maken

Er is een tijd geweest dat de lesmethodes allemaal werden aangekleed met plaatjes. Bij elke letter een plaatje, dat zou het lezen leuker maken. Maar leuker blijkt niet altijd beter. Bij het aanleren van de letters hebben sommige kinderen het plaatje beter onthouden dan de letter.  De MatriXmethode leert de kinderen om visuele foto’s te maken van het alfabet en de tafels. In of buiten hun opgeruimde hoofd zetten de kinderen deze foto’s neer. Met als gevolg dat rekenen en taal beter gaan. Dat is pas rekenen en taal leuker maken! 

 

Meer weten over Jacobine Jansen-Bevelander?

Klik hier en lees het verhaal van Jacobine Jansen-Bevelander.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Jacobine Jansen Bevelander
Op: 29 mei 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *