Gerelateerde artikelen

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Beginsituatie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Beginsituatie

Beginsituatie in het onderwijs

De beginsituatie is het niveau van kennis, vaardigheden en houdingen dat leerlingen al bezitten voordat de leraar start met de les. Het is cruciaal om rekening te houden met deze basisontwikkeling

Basisontwikkeling is een onderwijsconcept dat zich richt op de brede ontwikkeling van kinderen. Het streeft ernaar om de traditionele scheiding tussen spelactiviteiten en ‘echte leren’ op te heffen en in plaats daarvan een thematische aanpak te hanteren.

om een leergerichte aanpak

De leergerichte aanpak is een belangrijke benadering in het onderwijs. Het richt zich op het leerproces van de leerling en stimuleert het gebruik van leerdoelen. Leerlingen die leerdoelen hanteren, presteren over het algemeen beter en zijn meer gemotiveerd om te leren.

te creëren.

Om de beginsituatie te bepalen, moet de leraar inzicht hebben in de volgende punten: het niveau van de groep, de schoolsituatie, de leefwereld van de leerlingen, de interesses en belevingswereld van de leerlingen en de ontwikkeling van het kind. Al deze factoren zorgen voor aansluiting bij de beginsituatie.

Vragen over de beginsituatie

Welke vragen kan je stellen om de beginsituatie van leerlingen in beeld te krijgen? Om de beginsituatie goed te begrijpen, kunnen leraren verschillende vragen stellen.
Algemeen niveau en voorkennis: Wat weten de leerlingen al over het onderwerp van de les? Zijn er specifieke onderwerpen waar de meeste leerlingen moeite mee hebben of juist goed in zijn?
Schoolsituatie: Zijn er recente veranderingen in het schoolbeleid of het curriculum die van invloed kunnen zijn op de leerervaring? Zijn er buitenschoolse activiteiten of gebeurtenissen die de aandacht van de leerlingen kunnen afleiden?
Leefwereld van de leerlingen: Wat zijn de culturele achtergronden en ervaringen van de leerlingen? Hoe ziet hun dagelijkse leven eruit buiten school?
Interesses en belevingswereld: Welke onderwerpen of activiteiten interesseren de leerlingen? Zijn er specifieke hobby’s of buitenschoolse interesses waar rekening mee gehouden kan worden?
Ontwikkeling van het kind: Waar bevinden de leerlingen zich in hun cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling? Zijn er specifieke aandachtspunten op het gebied van gedrag of sociaal-emotionele ontwikkeling?
Voorkennis en ervaringen: Hebben de leerlingen eerder vergelijkbare onderwerpen behandeld? Zijn er ervaringen of achtergronden die van invloed kunnen zijn op hun begrip van het onderwerp?
Leervoorkeuren: Hoe leren de leerlingen het liefst? (bijvoorbeeld door te luisteren, te lezen, praktische ervaringen, enz.) Zijn er specifieke behoeften op het gebied van lesmethoden?
Specifieke behoeften en uitdagingen: Hebben bepaalde leerlingen extra ondersteuning nodig? Zijn er gevorderde leerlingen die uitdaging nodig hebben?
Motivatie en betrokkenheid: Wat motiveert de leerlingen om te leren? Hoe kunnen de lessen interessanter worden gemaakt voor hen?
Thuissituatie: Zijn er specifieke omstandigheden thuis die van invloed kunnen zijn op het leren? Is er ondersteuning van ouders beschikbaar?
Door deze vragen te stellen, kunnen leraren een samenhangend beeld krijgen van de beginsituatie van hun leerlingen en hun onderwijsaanpak aanpassen om effectiever en inclusiever te zijn.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties