Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Flipping the classroom | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Flipping the classroom

Flexibel onderwijs: de flipped classroom

In het flexibel onderwijs

Flexibel onderwijs biedt studenten de vrijheid om hun eigen leerproces te bepalen. Dit type onderwijs maakt het mogelijk voor studenten om tijd- en plaatsonafhankelijk te leren, in hun eigen tempo en volgens hun eigen planning. Bovendien kunnen werkvormen en leermiddelen flexibel worden aangeboden, waardoor studenten kunnen kiezen hoe en wanneer zij leren.

wordt de traditionele lesmethode omgedraaid. Leerlingen bestuderen eerst online leermaterialen, zoals weblectures, voordat zij naar college gaan. Het college wordt vervolgens gebruikt voor verdieping, verrijking, oefening, discussie of het beantwoorden van vragen.

Dit onderwijsconcept, ook bekend als ‘flipping the classroom’, biedt verschillende voordelen. Leerlingen kunnen op hun eigen tempo en op een manier die bij hen past, leren en oefenen. Bovendien kan de docent meer tijd en aandacht besteden aan individuele leerlingen en hun behoeften.

Voordelen van de flipped classroom

De flipped classroom biedt verschillende voordelen voor zowel leerlingen als docenten. Leerlingen kunnen op hun eigen tempo leren en oefenen, terwijl docenten meer tijd en aandacht kunnen besteden aan individuele leerlingen en hun behoeften. Bovendien kan de flipped classroom helpen bij het verbeteren van de leerprestaties en het stimuleren van de motivatie van leerlingen.
Daarnaast kan de flipped classroom ook helpen bij het creëren van een meer inclusieve leeromgeving. Leerlingen met een beperking of leerlingen die moeilijkheden ervaren bij het leren, kunnen dankzij de flipped classroom op een manier die bij hen past, leren en oefenen.

Het implementeren van de flipped classroom

Het implementeren van de flipped classroom vereist een zorgvuldige planning en voorbereiding. Docenten moeten eerst de juiste leermaterialen selecteren en deze online beschikbaar stellen. Vervolgens moeten zij het college gebruiken voor verdieping, verrijking, oefening, discussie of het beantwoorden van vragen.
Bovendien is het belangrijk om de leerlingen goed te informeren over de flipped classroom en hoe zij hiermee kunnen werken. Dit kan worden gedaan door middel van een introductieles of een online tutorial.

Conclusie

De flipped classroom is een onderwijsconcept dat verschillende voordelen biedt voor zowel leerlingen als docenten. Door de juiste leermaterialen te selecteren en het college te gebruiken voor verdieping, verrijking, oefening, discussie of het beantwoorden van vragen, kan de flipped classroom helpen bij het verbeteren van de leerprestaties en het stimuleren van de motivatie van leerlingen.
Daarnaast kan de flipped classroom ook helpen bij het creëren van een meer inclusieve leeromgeving. Leerlingen met een beperking of leerlingen die moeilijkheden ervaren bij het leren, kunnen dankzij de flipped classroom op een manier die bij hen past, leren en oefenen.
Om deze redenen is het belangrijk om de flipped classroom te overwegen als een onderwijsconcept voor de toekomst.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties