Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Hangjongeren | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Hangjongeren

Hangjongeren en hun impact op de maatschappij

Hangjongeren zijn jongeren tussen de 12 en 20 jaar oud die langdurig op een bepaalde plaats in de openbare ruimte verblijven c.q. rondhangen. Dit fenomeen is een bekende verschijning in veel steden en dorpen.
De hangplekken die de jongeren uitkiezen, zijn vaak centrale plaatsen in een wijk, zoals winkelcentra, speelplaatsen, stations en bushaltes, of bepaalde plekken in parken of openbaar groen. Het ontstaan van hangplekken is te verklaren vanuit de behoefte van de jeugd aan sociale interactie.
Het rondhangen wordt vaak afgewisseld met andere activiteiten, zoals het rondrijden op bromfietsen of het spelen met skateboard of voetbal. Het gebeurt regelmatig dat de jongeren vervallen in grensoverschrijdend gedrag en overlast veroorzaken. Dan wordt er gesproken van probleemjongeren

Probleemjongeren zijn jongeren die gedragsproblemen vertonen en vaak ook overlast veroorzaken. Deze jongeren hebben te maken met een combinatie van problemen, zoals gedragsstoornissen, persoonlijke problemen of gezinsproblemen.

en jeugdcriminaliteit

Jeugdcriminaliteit is een complex fenomeen dat een breed scala aan wetsovertredingen omvat, variërend van vernieling tot doodslag. Jongeren die het criminele pad op gaan, experimenteren met crimineel gedrag en verleggen telkens hun grenzen.

.

Oorzaken van overlast door hangjongeren

De oorzaken van overlast door hangjongeren zijn divers. Een belangrijke oorzaak is het gebrek aan sociale vaardigheden en het ontbreken van een veilig en stabiel thuisfront. Ook het gebrek aan alternatieve plekken waar jongeren kunnen samenkomen en sociale interactie kunnen hebben, draagt bij aan het ontstaan van overlast.
Daarnaast spelen ook factoren zoals het gebruik van drugs en alcohol, en het gebrek aan controle en toezicht door ouders en autoriteiten, een rol bij het ontstaan van overlast.

Aanpak van overlast door hangjongeren

Om overlast door hangjongeren aan te pakken, zijn diverse strategieën mogelijk. Een belangrijke aanpak is het werken met jongerenwerkers of straatcoaches, die jongeren kunnen begeleiden en ondersteunen bij het vinden van alternatieve plekken en activiteiten.
Daarnaast kan het zoeken naar alternatieve plekken waar jongeren minder overlast veroorzaken, een effectieve aanpak zijn. Ook het inzetten van mosquitosystemen, een apparaat dat een voor jongeren irritant geluid veroorzaakt, kan een middel zijn om overlast tegen te gaan.
Tot slot kan het instellen van een gebiedsverbod een laatste redmiddel zijn om overlast tegen te gaan.

Conclusie

Hangjongeren en overlast door hangjongeren zijn complexe problemen die een multidisciplinaire aanpak vereisen. Door het begrijpen van de oorzaken en het nemen van gerichte maatregelen, kunnen we werken aan een veiliger en meer sociale samenleving voor alle jongeren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties