Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Hoogsensitiviteit | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit in het onderwijs

Hoogsensitiviteit is een karaktereigenschap die gekenmerkt wordt door overgevoeligheid voor indrukken en prikkels. Het is een natuurlijke variatie in de manier waarop mensen informatie verwerken en reageren op hun omgeving.
Hoogsensitieve kinderen hebben een scherp waarnemingsvermogen en koppelen een sterke emotie aan dingen die ze meemaken. Ze beleven dingen intens en hebben een diepgaande interesse in hun omgeving. Dit kan leiden tot een rijke innerlijke wereld en een grote creativiteit.

Hoogsensitiviteit komt vaak voor bij hoogbegaafden en mensen met een hoog niveau van emotionele intelligentie

Emotionele intelligentie (EQ) speelt een cruciale rol bij het succesvolle leren en sociale interacties. Het is het vermogen om emoties van jezelf en van anderen te waarnemen, te interpreteren en te reguleren. Bij emotionele intelligentie hoort ook het vermogen om de emoties te gebruiken als leidraad bij het denken en handelen.

. Het is belangrijk om te onthouden dat hoogsensitiviteit geen afwijking is, maar een natuurlijke variatie in de manier waarop mensen functioneren.

Oorzaken en gevolgen van hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit kan leiden tot een aantal uitdagingen in het onderwijs. Hoogsensitieve kinderen hebben meer tijd nodig om alle prikkels te verwerken en kunnen overprikkeld raken als ze te veel informatie tegelijkertijd ontvangen.
Dit kan leiden tot druk gedrag en/of negatieve emoties. Het is belangrijk om hoogsensitieve kinderen te ondersteunen door een rustige en gestructureerde leeromgeving te creëren.

Wijze van aanpak

Om hoogsensitieve kinderen te ondersteunen, is het belangrijk om een aantal strategieën te gebruiken. Ten eerste helpt het om een rustige en gestructureerde leeromgeving te creëren.
Daarnaast kan het helpen om hoogsensitieve kinderen te leren om hun emoties te reguleren en om prioriteit te geven aan taken. Bovendien kan het helpen om hoogsensitieve kinderen te laten werken in een tempo dat voor hen geschikt is.

Conclusie

Hoogsensitiviteit is een natuurlijke variatie in de manier waarop mensen functioneren. Door hoogsensitiviteit te erkennen en te ondersteunen, kunnen we een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving creëren voor alle leerlingen.
Door het gebruik van strategieën zoals het creëren van een rustige en gestructureerde leeromgeving, het leren van emotieregulatie en het laten werken in een geschikt tempo, kunnen we hoogsensitieve kinderen helpen om hun volle potentieel te bereiken.
Hoogsensitiviteit is geen afwijking, maar een karaktereigenschap die kan worden gebruikt om een rijke innerlijke wereld en een grote creativiteit te creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze Linkedin.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties