Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Lerarenportfolio | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Lerarenportfolio

Lerarenportfolio: een professionele uitdaging

Het lerarenportfolio is een digitale ruimte waar leraren in het primair onderwijs hun professionele ontwikkeling en bekwaamheid kunnen bijhouden en reflecteren. Dit portfolio kan op vrijwillige basis gebruikt worden om de eigen professionele groei te stimuleren en als netwerk om contacten te leggen met andere onderwijskundigen.
Door het gebruik van een lerarenportfolio kunnen leraren hun sterktes en zwaktes identificeren en hun professionele doelstellingen formuleren. Het portfolio biedt ook de mogelijkheid om reflecties en ervaringen te delen met anderen, waardoor leraren van elkaar kunnen leren en groeien.

Het belang van een lerarenportfolio

Het hebben van een lerarenportfolio is van groot belang voor de professionele ontwikkeling van leraren. Het portfolio biedt een manier om de eigen professionele groei te monitoren en te evalueren. Bovendien kan het portfolio gebruikt worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren door het delen van beste praktijken en het stimuleren van innovatie.
Daarnaast kan het lerarenportfolio gebruikt worden om de samenwerking tussen leraren te verbeteren. Door het delen van ervaringen en reflecties kunnen leraren van elkaar leren en samenwerken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

De voordelen van een lerarenportfolio

Het gebruik van een lerarenportfolio biedt verschillende voordelen voor leraren. Ten eerste kan het portfolio gebruikt worden om de eigen professionele groei te stimuleren en te monitoren. Ten tweede kan het portfolio gebruikt worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren door het delen van beste praktijken en het stimuleren van innovatie.
Daarnaast kan het lerarenportfolio gebruikt worden om de samenwerking tussen leraren te verbeteren. Door het delen van ervaringen en reflecties kunnen leraren van elkaar leren en samenwerken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Het gebruik van een lerarenportfolio in de praktijk

In de praktijk kan het lerarenportfolio gebruikt worden om de professionele ontwikkeling van leraren te stimuleren. Leraren kunnen hun portfolio gebruiken om reflecties en ervaringen te delen met anderen, waardoor zij van elkaar kunnen leren en groeien.
Daarnaast kan het lerarenportfolio gebruikt worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Door het delen van beste praktijken en het stimuleren van innovatie kunnen leraren samenwerken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Conclusie

Het gebruik van een lerarenportfolio is van groot belang voor de professionele ontwikkeling van leraren. Het portfolio biedt een manier om de eigen professionele groei te monitoren en te evalueren, en kan gebruikt worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren door het delen van beste praktijken en het stimuleren van innovatie.
Door het gebruik van een lerarenportfolio kunnen leraren van elkaar leren en groeien, en kan de kwaliteit van het onderwijs worden verbeterd. Het is dan ook essentieel om het gebruik van een lerarenportfolio te stimuleren en te ondersteunen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties