Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Lerarentekort | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Lerarentekort

Lerarentekort: een uitdaging voor het onderwijs

Het lerarentekort is een probleem dat het onderwijsstelsel parten speelt. Er zijn onvoldoende leraren om het aantal vacatures te vervullen, waardoor scholen genoodzaakt zijn om ingrijpende maatregelen te nemen en niet alle lessen te laten geven die nodig zijn. Dit leidt tot achterstanden bij leerlingen.
In het primair en voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs zijn de laatste jaren minder nieuwe leraren bijgekomen. Ook gaan er de komende jaren veel leraren met pensioen en is er krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor is een lerarentekort ontstaan.

Oorzaken van het lerarentekort

Het lerarentekort heeft verschillende oorzaken. Een van de belangrijkste oorzaken is de tekort aan leraren in bepaalde vakgebieden. Bovendien is er een tekort aan leraren in bepaalde regio’s. Dit leidt tot een onevenwichtige verdeling van leraren over het land.
Daarnaast speelt de arbeidsmarkt een rol. Er is een tekort aan gekwalificeerde leraren op de arbeidsmarkt, waardoor scholen moeite hebben om vacatures te vervullen. Ook de pensioengolf speelt een rol, omdat veel leraren de komende jaren met pensioen gaan.

Gevolgen van het lerarentekort

Het lerarentekort heeft verschillende gevolgen voor het onderwijs. Leerlingen krijgen niet de lessen die zij nodig hebben, waardoor zij achterstanden oplopen. Bovendien leidt het lerarentekort tot een hogere werkbelasting voor leraren, omdat zij meer lessen moeten geven.
Het lerarentekort leidt ook tot een verlies van leerrendement

Het leerrendement is een belangrijke indicator voor het meten van de leerprestaties

Leerprestaties zijn een belangrijke indicator voor het succes van het leerproces. Het zijn de resultaten van de inspanningen van leerlingen om nieuwe vaardigheden en kennis te verwerven. Leerprestaties geven een beeld van de ontwikkeling van een kind op een bepaald gebied en helpen leerkrachten om het leerproces te evalueren en te verbeteren.

van leerlingen. Het geeft het rendement van het leren van leerlingen aan, waardoor het een waardevolle tool is voor docenten en onderwijsinstellingen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

en leerprestaties. Leerlingen hebben minder kans op een hoog leerrendement en een goede leerprestatie, omdat zij niet de lessen krijgen die zij nodig hebben.

Aanpak van het lerarentekort

Het aanpakken van het lerarentekort vraagt om een gezamenlijke inzet van alle betrokkenen. Scholen, schoolbesturen, lerarenopleidingen, gemeenten en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap moeten samenwerken om het lerarentekort op te lossen.
Het kabinet neemt maatregelen om het lerarentekort op te lossen. Bijvoorbeeld worden studenten die de pabo of de lerarenopleiding volgen, gestimuleerd om leraar te worden. Ook kunnen schoolbesturen subsidie krijgen voor zij-instromers en onderwijsassistenten.
Scholen en besturen moeten ervoor zorgen dat leraren hun werk goed en met plezier kunnen doen. Dat is essentieel om leraren aan te trekken en te behouden. Dit kan worden bereikt door goede begeleiding van starters, het vastleggen van ontwikkelmogelijkheden in het schoolbeleid en aantrekkelijke contracten.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties