Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Mindfulness | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Mindfulness

Mindfulness in het onderwijs

Mindfulness is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen om hun aandacht en focus te verbeteren. Het helpt leerlingen om hun gedachten en gevoelens te beheersen en een positieve attitude

Een attitude is de manier waarop je tegen dingen aankijkt, zoals gebeurtenissen, mensen en meningen. Het is een innerlijke houding die gevormd wordt door kennis en ervaring.

te ontwikkelen.

Door mindfulness te integreren in het onderwijs, kunnen leerlingen hun zelfbewustzijn en zelfregulatie verbeteren. Dit resulteert in een betere leerprestatie en een hogere motivatie.

Oorsprong en definitie

Mindfulness heeft zijn oorsprong in het Boeddhisme en is later door Jon Kabat-Zinn ontwikkeld tot een programma voor stress-reductie. Het programma richt zich op het leren omgaan met pijn, angst, stress en ziekte.
Mindfulness is het proces van aandachtig zijn in het nu, zonder oordeel of afleiding. Het helpt individuen om hun gedachten en gevoelens te beheersen en een positieve attitude te ontwikkelen.

Toepassing in het onderwijs

Mindfulness wordt toegepast in het basis- en voortgezet onderwijs om leerlingen te helpen hun aandacht en focus te verbeteren. Het helpt leerlingen om hun zelfbewustzijn en zelfregulatie te verbeteren.
Door mindfulness te integreren in het onderwijs, kunnen leerlingen hun leerprestatie en motivatie verbeteren. Bovendien helpt het leerlingen om hun sociale vaardigheden te verbeteren en een positieve attitude te ontwikkelen.

Voorbeelden van mindfulness

Een voorbeeld van mindfulness is het uitvoeren van ademhalingsoefeningen. Leerlingen leren om hun ademhaling te controleren en hun aandacht te focussen op het heden.
Een ander voorbeeld is het uitvoeren van lichaamsoefeningen. Leerlingen leren om hun lichaam te controleren en hun aandacht te focussen op het heden.

Voordelen van mindfulness

Het integreren van mindfulness in het onderwijs heeft verschillende voordelen. Leerlingen kunnen hun leerprestatie en motivatie verbeteren, hun sociale vaardigheden verbeteren en een positieve attitude ontwikkelen.
Bovendien helpt mindfulness leerlingen om hun stress en angst te verminderen en een betere mentale gezondheid te ontwikkelen.

Conclusie

Mindfulness is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen om hun aandacht en focus te verbeteren. Het helpt leerlingen om hun zelfbewustzijn en zelfregulatie te verbeteren en een positieve attitude te ontwikkelen.
Door mindfulness te integreren in het onderwijs, kunnen leerlingen hun leerprestatie en motivatie verbeteren en een betere mentale gezondheid ontwikkelen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties