Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Ondersteuningsprofiel | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Ondersteuningsprofiel

Ondersteuningsprofiel in het onderwijs

Het ondersteuningsprofiel is een belangrijk instrument voor scholen om hun onderwijszorg te verbeteren. Het profiel geeft inzicht in de voorzieningen en diensten die de school biedt om leerlingen met speciale behoeften te ondersteunen.
Het ondersteuningsprofiel bestaat uit twee delen: de basisondersteuning en de ondersteuning met hulp van het samenwerkingsverband. De basisondersteuning omvat de diensten en voorzieningen die de school zelf biedt, terwijl de ondersteuning met hulp van het samenwerkingsverband de diensten en voorzieningen omvat die worden aangeboden door het samenwerkingsverband.

Het opstellen van het ondersteuningsprofiel

Het ondersteuningsprofiel wordt opgesteld door het team van de school, in samenwerking met het samenwerkingsverband. Tijdens het opstellen van het profiel wordt rekening gehouden met de expertise van de school en de profielen van scholen in het samenwerkingsverband.
Het doel van het ondersteuningsprofiel is om een dekkend aanbod van onderwijszorg te creëren voor alle leerlingen. Het profiel helpt ook bij het identificeren van de behoeften van leerlingen en het bieden van passende ondersteuning.

De rol van het onderwijsondersteunend personeel

Het onderwijsondersteunend personeel

Het onderwijsondersteunend personeel speelt een cruciale rol in het onderwijsproces.

speelt een cruciale rol bij het opstellen en uitvoeren van het ondersteuningsprofiel. Zij helpen bij het identificeren van de behoeften van leerlingen en het bieden van passende ondersteuning.

Het onderwijsondersteunend personeel werkt samen met de leerkrachten en het schoolmanagement om een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving te creëren voor alle leerlingen.

Opvoedingsondersteuning en ondersteuningsplicht

Opvoedingsondersteuning

Opvoedingsondersteuning biedt steun en advies bij de opvoeding en ontwikkeling van kinderen tot achttien jaar. Dit kan worden gegeven door diverse professionals, zoals pedagogisch werkers, schoolmaatschappelijk werkers of gezinsbegeleiders. Vaak wordt deze steun georganiseerd vanuit een opvoedsteunpunt, zoals een gemeente.

is een belangrijk onderdeel van het ondersteuningsprofiel. Het omvat de diensten en voorzieningen die worden aangeboden om leerlingen met speciale behoeften te ondersteunen.

Het ondersteuningsplicht

Het onderwijs heeft een belangrijke rol in het bieden van een passende plek voor alle kinderen, inclusief die met speciale onderwijsbehoeften. De ondersteuningsplicht van schoolbesturen is essentieel om ervoor te zorgen dat alle kinderen een onderwijsomgeving krijgen die aansluit bij hun behoeften.

is de verantwoordelijkheid van de school om een dekkend aanbod van onderwijszorg te creëren voor alle leerlingen. Het ondersteuningsplicht is een belangrijk onderdeel van het onderwijsbeleid.

Conclusie

Het ondersteuningsprofiel is een belangrijk instrument voor scholen om hun onderwijszorg te verbeteren. Het profiel helpt bij het identificeren van de behoeften van leerlingen en het bieden van passende ondersteuning. Door het ondersteuningsprofiel te gebruiken, kunnen scholen een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving creëren voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties