Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Gameverslaving | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Gameverslaving

Gameverslaving: een sluimerende verslaving

Gameverslaving is een relatief nieuwe vorm van verslaving die in juni 2018 door de Wereldgezondheidsorganisatie (WMO) werd erkend als officiële verslaving.
Er bestaat nog redelijk wat onwetendheid op het gebied van deze verslaving, want wanneer is er nu echt sprake van een verslaving – en in hoeverre verschilt dit van iemand die gewoon veel gamet?

Kwalificaties voor gameverslaving

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie moet een gameverslaving voldoen aan een aantal kwalificaties om als zodoende te worden aangemerkt.
Deze kwalificaties omvatten het onvermogen om te stoppen met gamen, een toenemende prioriteit vóór het gamen en een escalatie van negatieve consequenties.

Controleverlies en spelvormen

Deze drie elementen worden beaamd door onder meer de verslavingsdeskundigen van het Trimbos-instituut, die ook wijzen op de rol van spelvormen

Spelvormen zijn een cruciale component van het leerproces. Ze bieden kinderen de mogelijkheid om te leren door middel van spel. Er zijn verschillende soorten spelvormen, zoals bewegingsspel, experimenteerspel, constructiespel, rollenspel, regelspel en receptief spel.

en cyberpesten

Cyberpesten is een vorm van pesten die plaatsvindt via digitale media op internet. Het is een vorm van laster die kan leiden tot psychische problemen en een negatieve impact heeft op de leerprestaties van leerlingen.

bij het ontwikkelen van een dergelijke verslaving.

Wanneer de controle verloren dreigt te gaan, kan het gamen omslaan in een sluimerende verslaving, waarbij school, werk en relaties hieronder lijden en de balans tussen gamen en andere activiteiten ontwricht raakt.

Verstoorde balans en gedragsstoornissen

De situatie verandert naar een concrete verslaving wanneer er een totaal gebrek aan controle is en de balans tussen gamen en andere bezigheden compleet verstoord raakt.
De persoon in kwestie gamet dan door terwijl het eigenlijk helemaal niet meer leuk is en verwaarloost zodoende andere activiteiten, wat kan leiden tot gedragsproblemen

Gedragsproblemen zijn ongewenste gedragingen die voor de omgeving of het kind zelf storend zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld agressief, driftig of ongehoorzaam gedrag. Ook vernielzucht of pestgedrag horen hierbij.

en spelontwikkeling

Spelontwikkeling is een essentiële fase in de ontwikkeling van kinderen. Het spel helpt kinderen om zichzelf en de wereld om hen heen te begrijpen. Door het spel kunnen kinderen hun cognitieve, sociale en emotionele vaardigheden ontwikkelen.

.

Hulp zoeken en json-data

Wanneer er sprake is van een mogelijke verslaving, gezien de bovenstaande kenmerken, dan is het zaak om tijdig aan de bel te trekken.
Er zijn diverse organisaties die gespecialiseerde kennis in huis hebben om (sluimerende) gameverslavingen te behandelen, en die ook gebruik maken van json-data om de verslaving te analyseren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties