Artikelen geschreven door Pauline en Bea Bisseling:

Wereldburgerschap in de klas: de 17 werelddoelen als basis

Bekijk andere auteurs:

Nienke Kromkamp

Introductie – Blog Mijn naam is Nienke Kromkamp. Ik ben 28 jaar oud en woon samen met mijn vriend in Friesland. We hebben een mooie jaren 30 woning opgeknapt en zijn beiden sportief. In mijn vrije tijd ga ik graag korfballen, hardlopen en maak ik een tochtje met de...

Mariska Ritfeld

Mijn naam is Mariska Ritfeld, ik ben 45 jaar en sta positief in het leven. Voor mij is respect de basis van alles. Ik vind het belangrijk om altijd met empathie naar anderen te kijken en geloof sterk in de waarde van verschillende perspectieven. Samen met mijn man heb...

Melissa Hoorn

Mijn naam is Melissa Hoorn, ik ben 33 jaar oud en woon samen met mijn vriend en kat in de Zaanstreek. Ik ben inmiddels sinds mijn 17e jaar al te vinden in het onderwijs en heb de afgelopen 16 jaar al veel meegemaakt en mij mogen ontwikkelen.   Mijn loopbaan Als...

Judith Bosch

Over Judith Bosch Schoolleider bij stichting Prisma in Panningen Judith Bosch is van oorsprong leerkracht speciaal onderwijs, waar ze 13 jaar in het Cluster IV onderwijs heeft mogen ervaren hoe belangrijk het is om onderwijskwaliteit en warm contact hand in hand te...

Daphne Hulsker

Mijn naam is Daphne Hulsker en ik ben werkzaam in het basisonderwijs. Als leerkracht van een bovenbouwgroep geef ik de kinderen graag de verantwoordelijkheden die ze aankunnen, om ze te helpen groeien op hun eigen niveau en op hun eigen tempo. Ik ga uit van wat het...

Caithlín van Kalker

Wie ben ik? Mijn naam is Caithlín van Kalker. Na enige hobbels en bobbels én een droom die altijd bleef bestaan om juf te worden, ben ik in 2024 afgestudeerd als leerkracht basisonderwijs. Met een voorliefde voor spel door mijn opleiding Creatieve therapie drama, ging...

Ilse van der Spoel

Introductie Hi, mijn naam is Ilse van der Spoel. Van kinds af aan wilde ik altijd al juf worden. Een plan B had ik niet, dus ben ik heel blij dat dit gelukt is. Met veel plezier heb ik aan alle leeftijden les mogen geven. Het onbevangen en de eerlijke mening van een...

Wies Compiet

Over Wies Compiet Mijn naam is Wies Compiet en ik woon in Amsterdam. In 2014 studeerde ik af aan de School voor Journalistiek. Na afronding van de studie besloot ik het roer om te gooien en de Pabo te gaan doen. Ik volgde de verkorte deeltijd opleiding aan de iPabo in...

Saskia Vonk

Over de auteur Saskia Vonk is van oorsprong bioloog, sinds 14 jaar zelfstandig tekstschrijver en inmiddels leerkracht i.o. Ze werkt samen in het team Dialoga die met een eigen onderwijsmethodiek scholen helpt het zowel pedagogisch klimaat als het onderwijs op...

Jeroen Sterk

Jeroen Sterk Mijn naam is Jeroen Sterk. Geboren en getogen in Dordrecht, bouwjaar 1977. Samenwonend, vader van 3+2 bonuskinderen. Ooit leerkracht en na negen lesgevende jaren directeur van een bassischool in Dordrecht geworden. Inmiddels woon en werk ik al een tijd in...

Lees meer over onze auteur Pauline en Bea Bisseling

specialist hb + leerkracht voltijd hb onderwijjs en opleidingsdocent HAN-Pabo

Auteur Tip onderwijs: Pauline en Bea Bisseling

Wij zijn twee zussen; Pauline en Bea Bisseling. Al jaren werken wij in het onderwijs. Bea is opleidingsdocent en onderzoeksbegeleider op de HAN PABO en schrijft kinderboeken. Pauline geeft les aan leerlingen in het (voltijds hoogbegaafdheid) basisonderwijs en is hoogbegaafdheidsspecialist. Samen maakten we Goals2030 Onze passie ligt bij het ontwerpen van lesmateriaal waarin leerlingen uitgedaagd worden om met open opdrachten aan de slag te gaan (ontdekkend en onderzoekend leren). Wij vinden het een uitdaging om op een creatieve manier bezig te zijn met de inhoud.

 

Goals2030: Door de ogen van kinderen de wereld verbeteren

De opdrachten in Goals2030 zijn zo ontworpen dat kinderen niet alleen kennis opdoen over de 17 werelddoelen, maar ook actief betrokken worden bij het bedenken en delen van ideeën. De open opdrachten zijn actueel, uitdagend, vakoverstijgend en inzetbaar bij onderzoekend en ontwerpend leren en kan ingezet worden bij thematisch leren. Als doener, onderzoeker of wereldverbeteraar werken kinderen aan de opdrachten. Zij bedenken oplossingen, gaan met elkaar in gesprek en raken maatschappelijk betrokken. Juist het activerende karakter van dit lesmateriaal daagt hen uit om écht zelf in actie te komen! Het materiaal is ook zeer geschikt voor de Plusklas.

Goals2030 daagt leerlingen op een creatieve en uitdagende manier uit, om kennis te krijgen van de werelddoelen. Ze leren een mening te vormen, zich uit te spreken en ze krijgen ook echt een stem om de wereld een beetje mooier te maken. De 21-eeuwse vaardigheden worden geoefend. De opbrengsten van de opdrachten van Goals2030 dragen bij aan het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties die passen bij een democratische samenleving. Als leerkracht kun je samen met je leerlingen als het ware een maatschappelijke wereldreis maken naar 2030.

 

Opdrachten van Goals2030

Enkele voorbeelden van opdrachten binnen Goals2030 illustreren de diversiteit en relevantie van het programma:
1. Je eigen voetafdruk onderzoeken: Kinderen worden gestimuleerd om na te denken over hun ecologische voetafdruk en manieren te ontdekken om deze te verkleinen.
2. Rappen over discriminatie: Door middel van creatieve expressie verkennen kinderen het belang van gelijkheid en inclusiviteit.
3. Een excursie naar het bos organiseren: Betrokkenheid bij de natuur bevordert begrip en waardering voor het milieu.
4. Iemand met grijs haar en rimpels verrassen: Een eenvoudige daad van vriendelijkheid om een ouder iemand te verrassen.
5. In gesprek gaan over kinderrechten: Het stimuleren van bewustzijn over de rechten van kinderen en het belang van deze rechten in de wereld.
6. Een duurzaam vervoermiddel ontwerpen voor mensen en honden: Het aanmoedigen van creativiteit bij het bedenken van innovatieve oplossingen voor mobiliteit met respect voor het milieu.
7. De set bestaat uit 70 opdrachtkaarten en een website met leerdoelen, actuele filmpjes en achtergrondinformatie om de context van de opdrachten te versterken.

 

Goed om te weten

1. De opdrachten zijn zowel thematisch als afzonderlijk in te zetten (flexibel inzetbaar).
2. De opdrachten voldoen aan de 21e-eeuwse vaardigheden (SLO: creatief-, kritisch-probleemoplossend denken, samenwerken, communiceren, zelfregulering).
3. De tijdsduur van de opdrachten varieert van een half uur tot vijf uur. Dit is afhankelijk van de aanpak van de opdrachten en de daarbij gestelde eisen. De begeleiding van de leerkracht is hierin leidend.
4. De leerlingen kunnen klassikaal, in groepjes of zelfstandig aan de opdrachten werken.
5. De kaarten én de website zijn nodig om de opdrachten te maken.
6. De opdrachten zijn heel geschikt om direct mee aan de slag te gaan in de plusklas.

The global goals - Tip onderwijs

 

Download opdracht werelddoel 12: Verantwoorde consumptie en productie

Op bissbiss-educatie.nl kun je twee opdrachten downloaden van werelddoel 12. De eerste opdracht heeft als titel: Hoe groot is jouw voetafdruk? Je maakt een presentatie over Earth Overshoot Day. Earth Overshoot Day is de dag waarop we evenveel natuurlijke grondstoffen hebben gebruikt als de aarde in een jaar kan maken. We vragen meer van de aarde dan ze aankan.
De tweede opdracht heet Volle prullen-bahhhhh-kke. Je onderzoekt de afvalstroom op school.
Je schrijft een advies over het afval van jouw school en deelt dit in de leerlingenraad.

 

Kerndoelen burgerschap

Met de opdrachten van Goals2030 werk je aan de conceptkerndoelen burgerschap. Deze zijn in maart 2024 gepresenteerd door Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO). BissBiss-Educatie heeft de opdrachten/werelddoelen gekoppeld aan de conceptkerndoelen. De uitwerking hiervan staan hier: conceptkerndoelen burgerschap – Goals2030

Voor meer informatie over Goals2030, ga naar www.bissbiss-educatie.nl

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Wil jij ook blogs en artikelen schrijven voor Tip Onderwijs net zoals Pauline en Bea Bisseling?

Neem dan contact op met onze hoofdredacteur Mats Nanne via:

Mail: m[email protected]

LinkedIn: klik hier.