Gerelateerde artikelen

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Peuterpuberteit

Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Onderzoekend leren | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Onderzoekend leren

Onderzoekend leren

Onderzoekend leren is een cruciale component van het onderwijs. Het stimuleert leerlingen om actief te participeren in het leerproces en helpt hen bij het ontwikkelen van kritisch denken en probleemoplossend vermogen.
Er zijn verschillende wetenschappers die een onderzoekscyclus voor onderzoekend leren hebben beschreven. Een bekende cyclus is die van Graft en Kemmers, die bestaat uit de volgende fasen: confrontatie, verkennen, opzetten experiment, uitvoeren experiment, concluderen, presenteren/communiceren en verbreden en verdiepen.
Door middel van deze cyclus kunnen leerlingen onderzoek doen en hun vaardigheden verbeteren. Naast deze cyclus maakt onderzoekend en ontwerpend leren gebruik van een ontwerpcyclus. Dit helpt leerlingen om creatief te denken en innovatieve oplossingen te vinden.

Voordelen van onderzoekend leren

Onderzoekend leren heeft verschillende voordelen voor leerlingen. Het helpt hen bij het ontwikkelen van een kritische denkwijze en het verbeteren van hun probleemoplossend vermogen. Bovendien stimuleert het leerlingen om actief te participeren in het leerproces en helpt hen bij het ontwikkelen van een grotere zelfstandigheid.
Onderzoekend leren is ook een excellente manier om leerlingen te laten werken aan projecten die relevant zijn voor de maatschappij. Het helpt hen bij het ontwikkelen van een bredere kijk op de wereld en het verbeteren van hun sociale vaardigheden.

Onderzoekend leren in de praktijk

In de praktijk kan onderzoekend leren worden toegepast in verschillende vakken, zoals natuurkunde, biologie en wiskunde. Het kan ook worden gebruikt in projecten die gericht zijn op duurzaamheid en innovatie.
Door middel van onderzoekend leren kunnen leerlingen leren om complexe problemen op te lossen en innovatieve oplossingen te vinden. Het helpt hen bij het ontwikkelen van een grotere zelfstandigheid en het verbeteren van hun sociale vaardigheden.

Conclusie

Onderzoekend leren is een cruciale component van het onderwijs. Het helpt leerlingen bij het ontwikkelen van kritisch denken en probleemoplossend vermogen en stimuleert hen om actief te participeren in het leerproces.
Door middel van onderzoekend leren kunnen leerlingen leren om complexe problemen op te lossen en innovatieve oplossingen te vinden. Het is een excellente manier om leerlingen te laten werken aan projecten die relevant zijn voor de maatschappij.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties