Categorie: leerlingen

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Saskia van den Brand

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Peuterpuberteit

Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

5 redenen om vaker te schrijven met kinderen

Is schrijven nog wel van deze tijd? Het lesprogramma zit zo vol. Waarom zou ik dan met kinderen gaan schrijven? In deze blog vertel ik je vijf redenen om vaker met kinderen te schrijven.   Concentratie bij kinderen neemt af Dit blijkt uit een onderzoek van The...

De impact van een schooladvies

Hoe een schooladvies mijn vriendschap veranderde In deze blog lees je meer over mijn ervaringen met het schooladvies dat in groep 8 gegeven wordt. Ik ben geïnspireerd door mijzelf. Als klein meisje altijd al de droom gehad om juf te worden en zag ik mijn eigen juf van...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Mindset veranderen: test je mindset

Test jezelf: groei-mindset versus statische-mindset Welkom bij de mindset-test om je mindset te veranderen of te testen! Als leraar speel je een essentiële rol in het begeleiden van de mentale ontwikkeling van je leerlingen. Deze test is ontworpen om je te helpen jouw...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Creatief denken

Hoe kun je creatief denken bij jezelf vergroten?

Iedereen is creatief en kan creatief denken. Het is alleen de kunst om creatief te blijven als je ouder wordt, zoals Picasso altijd zei. Kleuters zijn van nature nieuwsgierig. Zand is goud. Je kunt ermee betalen. Het kan water zijn en je kunt zandkastelen bouwen. Als we ouder worden denken we makkelijker in hokjes. Iets is een stoel of een tafel. Toch kan het nog steeds veel meer zijn als je goed bent in creatief denken. In deze blog vertel ik je 3 manieren om jezelf uit te nodigen om creatief denken te vergroten.

 

Verbanden leggen

Creativiteit gaat om het verbinden van dingen. Ben je in staat om je ervaringen te koppelen en iets nieuws eruit te koppelen. Als voorbeeld neem ik even de zon. Een kenmerk van de zon is dat het ons licht geeft. Stel je voor dat ik op vakantie ben in Afrika. Daar valt regelmatig de stroom uit. Het gevolg is dat kinderen onvoldoende goed hun huiswerk kunnen maken of een boek lezen. Nu zou ik deze twee aspecten aan elkaar kunnen verbinden. Kan ik een uitvinding doen waarbij ik een leeslampje kan maken voor kinderen dat werkt op zonne-energie? Ik kan het vastmaken aan de schooltas van kinderen, waardoor het automatisch op kan laden als ze naar school lopen. Zo heb ik allerlei ogenschijnlijk losse dingen met elkaar verbonden.

Een ander kenmerk van de zon is dat het rond is. Nu geef ik een les op school over het menselijk lichaam. Opeens denk ik aan de zon. Ogen en zon zijn allebei rond. Later bedenk ik dat ik sokken kan ontwikkelen met ogen in de zon.

 

Associatie

Je kunt snelle oefeningen doen om associëren te leren. Het is een manier om je brein sneller in een creatieve modus te krijgen.

Begin met een willekeurig woord. Ik kies voor ijs.

Wat kan ik allemaal bedenken wat bij ijs hoort? Schrijf zoveel mogelijk woorden op.

ijs – water – koud – verkopen – zomer – raket – koekjes – schaatsen – ijsbaan – drinken – ijsklontjes etc.

Als je dit vaker doet, dan zul je zien dat het makkelijker gaat. Na afloop kun je twee woorden eruit pikken. Kun je een creatief verhaal schrijven over schaatsen en raket? Ja, natuurlijk kan dat!
Je kunt speciale schaatsen hebben met raketjes erop of je kunt schaatsen op planeet Mars. Hoe kom ik nu bij Mars? Nou ik heb het woord raket geschreven en daardoor maak ik nieuwe verbindingen. Het is mogelijk dat je een verhaal schrijft over het ontwerpen van schaatsen met een raketstof. Zo heb je ongelooflijk veel mogelijkheden door slechts twee woorden met elkaar te verbinden.

 

Stel je voor

Zelf vind ik het belangrijk om verbeeldingskracht bij kinderen te ontwikkelen. Het best ontwikkel je dit door minder beelden te tonen. Ik merk vaak dat kinderen een beeld hebben van een kabouter of een bezemsteel. Een kabouter heeft een rode puntmuts. Dat hoeft niet! Alleen dat is het beeld dat wij hebben gekregen doordat veel boeken en andere media kabouters afbeelden met rode puntmutsen. Daarom is het ontwikkelen van verbeeldingskracht van belang. Dat je vanuit je eigen perceptie een ander scenario kan bedenken. Iets wat er letterlijk nog niet is. Een nieuwe toekomst kunt maken.

Ik geef kinderen vaak de opdracht om de bibliotheek van de toekomst te ontwikkelen. Hoe ziet de plek er dan uit? Heb je een bibliotheek onder je bed, waarbij dwergen je boeken komen brengen? Is de bibliotheek in de ruimte? Of heb je allemaal robots die je boeken komen bezorgen? Juist door minder kaders kun je grenzeloos denken. Om creatief te zijn, is het van belang dat je stopt met te denken dat iets niet kan. Het kan wel! De grootste uitvindingen zijn gedaan door mensen die vasthoudend waren. Ze zochten net zolang totdat het wel mogelijk was.

 

Iedereen kan creativiteit trainen

Van nature zijn we allemaal creatief. Als leerkracht kun je ervoor zorgen dat creativiteit van jezelf en bij kinderen behouden blijft. Dit doe je door kinderen te leren om verbanden te leggen en associatie oefeningen toe te passen in de les. Daarnaast is wandelen of buiten zijn een goede manier om creatiever te worden. Kijken naar vlinders, bijen of bladeren zorgt voor creatieve impulsen op een later moment.

www.saskiavandenbrand.nl

Meer weten over Saskia van den Brand?

Klik hier en lees het verhaal van Saskia van den Brand.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Saskia van den Brand
Op: 9 juli 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *