Categorie: leerlingen

Ingeschatte leestijd: 6 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

ADHD in de klas

ADHD in het onderwijs  In deze blog lees je meer over ervaringen van ADHD in de klas. Voor deze blog ben ik geïnspireerd door mijn neef. Hij is mijn enige neef, inmiddels 30, maar ook de enige in onze familie die een diagnose met ADHD heeft gekregen. In onze beleving...

Wat is een groeimindset?

Het belang van het creëren van een omgeving voor een groeimindset In het onderwijs streven we niet alleen naar het bijbrengen van kennis, maar ook naar het ontwikkelen van een mindset die gericht is op groei en ontwikkeling. De groeimindset, zoals beschreven door...

Motivatie van leerlingen bloeit op

‘Progressie, Eigenaarschap en Zelfsturing als superkrachten voor een episch onderwijsavontuur!’  Welkom in de spannende wereld van onderwijs, waar we de weg banen met progressiegericht werken, eigenaarschap en zelfsturing als onze superkrachten. Laten we ontdekken...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Welbevinden in het onderwijs

Welbevinden in de praktijk en ons visie  Sociaal-emotioneel welbevinden (vanaf nu: welbevinden) loopt als een rode draad door de aanpak van het kabinet om corona vertragingen in te lopen in het onderwijs. De overgrote meerderheid van de scholen blijkt ook...

Leerlingparticipatie: het belang van stem en inspraak

Hoor jij het kind? Misschien vind jij dit een vreemde vraag en denk je: “Natuurlijk hoor ik het kind!” Het kind horen, is echter niet enkel een vereiste competentie binnen het onderwijs, maar ook een wettelijke plicht. In deze blog zal ik wat uitleggen over...

Ontwikkel metacognitieve vaardigheden

Trainen van metacognitieve vaardigheden  Metacognitie is het ´leren leren.´ Het veronderstelt dat leren een proces is bestaande uit verschillende stappen. Wanneer je je van deze stappen bewust bent kun je ze internaliseren. Bij nieuwe stof zal de leerling steeds voor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 6 minuten

Mindset veranderen: test je mindset

Test jezelf: groei-mindset versus statische-mindset

Welkom bij de mindset-test om je mindset te veranderen of te testen! Als leraar speel je een essentiële rol in het begeleiden van de mentale ontwikkeling van je leerlingen. Deze test is ontworpen om je te helpen jouw benadering te evalueren en te ontdekken hoe je de principes van een groeimindset kunt integreren in je onderwijspraktijk. Een groeimindset moedigt niet alleen je leerlingen aan om te gedijen in een omgeving van voortdurende groei, maar het biedt ook een kader voor jou als leraar om zelf te blijven leren en ontwikkelen. Doe mee en laat je inspireren om een positieve verandering te creëren in het leven van je leerlingen en in je eigen professionele groei! Wil je weten wat een groeimindset is? Zie dan: “Wat is een groeimindset?

Dingen die een groeimindset opwekken

Lees de volgende stellingen zorgvuldig door en beoordeel jezelf.

Moedig leerlingen aan om hun best te doen en door te zetten.

 

Doe ik al

 

Wil ik meer gaan doen

Geef leerlingen procescomplimenten (over hun inzet en aanpak)

Leer leerlingen dat iedereen beter kan worden (waar hij/zij nu ook staat)

Maak duidelijk dat fouten en tegenslag horen bij het leren van nieuwe dingen

Leer leerlingen dat leren vaak moeilijk en niet altijd leuk is, maar wel belangrijk

Leg meer nadruk op leerdoelen dan op prestatiedoelen

Leer leerlingen dat moeilijke dingen vaak leuker worden als je er beter in wordt

Gebruik de formulering NOG NIET als iemand iets niet kan

Vraag leerlingen naar eerdere successen (hoe is het je eerder eens gelukt?)

Geef het goede voorbeeld (toon dat je zelf ook je best doet om nieuwe dingen te leren)

Leer studenten effectieve studiestrategieën aan

 

Als leraren staan we voor de uitdaging om niet alleen kennis over te dragen, maar ook om een omgeving te creëren die groei en ontwikkeling stimuleert. Deze vragen richten zich op het identificeren en vermijden van gedragingen die een statische mindset bevorderen, zowel bij onszelf als bij onze leerlingen. Door bewust te worden van de valkuilen van een statische mindset kunnen we effectiever werken aan het ontwikkelen van een omgeving van continue groei.

 

Dingen die een statische mindset opwekken en die je beter kunt vermijden

Lees de volgende stellingen zorgvuldig door en beoordeel jezelf.

  

Dit doe ik niet

 

Dit moet ik minder doen

Het complimenteren van de persoon of van eigenschappen van de persoon (‘wat ben je toch intelligent!’)

  

Spreken in termen van talenten of aangeboren eigenschappen

  

Gebruiken van stereotyperingen (‘het is bekend dat vrouwen/mannen…’)

  

Mensen met elkaar vergelijken of mensen rangschikken naar hun prestaties

  

Meer nadruk leggen op prestatie dan op leren

  

Geven van troostende feedback bij falen (‘Niet iedereen kan hier even goed in zijn’)

  

 

Gefeliciteerd! Je hebt de test met succes afgerond en laten zien dat je openstaan voor zelfreflectie en groei. Hoewel je al stappen hebt gezet om een groeimindset te omarmen, is het belangrijk om te onthouden dat groei een continu proces is. Elke dag biedt nieuwe kansen om te leren en te verbeteren, zowel voor jezelf als voor je leerlingen.

Blijf gemotiveerd om de principes van een groeimindset toe te passen in de onderwijspraktijk. Door een omgeving te creëren die gericht is op leren en ontwikkelen, kun je niet alleen je eigen potentieel maximaliseren, maar ook dat van je leerlingen.

BRON: Centrum Progressiegericht Werken

Dit artikel is geschreven door Linda Wassenaar.

 

 

Meer weten over Linda Wassenaar?

Klik hier en lees het verhaal van Linda Wassenaar.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Dit artikel is geschreven door:

Linda Wassenaar
Op: 13 maart 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *