Categorie: leerlingen

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Mindset veranderen: test je mindset

Test jezelf: groei-mindset versus statische-mindset Welkom bij de mindset-test om je mindset te veranderen of te testen! Als leraar speel je een essentiële rol in het begeleiden van de mentale ontwikkeling van je leerlingen. Deze test is ontworpen om je te helpen jouw...

ADHD in de klas

ADHD in het onderwijs  In deze blog lees je meer over ervaringen van ADHD in de klas. Voor deze blog ben ik geïnspireerd door mijn neef. Hij is mijn enige neef, inmiddels 30, maar ook de enige in onze familie die een diagnose met ADHD heeft gekregen. In onze beleving...

Motivatie van leerlingen bloeit op

‘Progressie, Eigenaarschap en Zelfsturing als superkrachten voor een episch onderwijsavontuur!’  Welkom in de spannende wereld van onderwijs, waar we de weg banen met progressiegericht werken, eigenaarschap en zelfsturing als onze superkrachten. Laten we ontdekken...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Welbevinden in het onderwijs

Welbevinden in de praktijk en ons visie  Sociaal-emotioneel welbevinden (vanaf nu: welbevinden) loopt als een rode draad door de aanpak van het kabinet om corona vertragingen in te lopen in het onderwijs. De overgrote meerderheid van de scholen blijkt ook...

Leerlingparticipatie: het belang van stem en inspraak

Hoor jij het kind? Misschien vind jij dit een vreemde vraag en denk je: “Natuurlijk hoor ik het kind!” Het kind horen, is echter niet enkel een vereiste competentie binnen het onderwijs, maar ook een wettelijke plicht. In deze blog zal ik wat uitleggen over...

Ontwikkel metacognitieve vaardigheden

Trainen van metacognitieve vaardigheden  Metacognitie is het ´leren leren.´ Het veronderstelt dat leren een proces is bestaande uit verschillende stappen. Wanneer je je van deze stappen bewust bent kun je ze internaliseren. Bij nieuwe stof zal de leerling steeds voor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 5 minuten

Wat is een groeimindset?

Het belang van het creëren van een omgeving voor een groeimindset

In het onderwijs streven we niet alleen naar het bijbrengen van kennis, maar ook naar het ontwikkelen van een mindset die gericht is op groei en ontwikkeling. De groeimindset, zoals beschreven door psychologe Carol Dweck, is een krachtig concept dat leraren kunnen gebruiken om een positieve leeromgeving te creëren die leerlingen motiveert en empowered. In dit artikel zullen we het belang van het cultiveren van een groeimindset in het klaslokaal bespreken en enkele praktische tips delen voor basisschoolleraren.

 

Groeimindset: slimmer werken en beter presteren

Een groeimindset houdt in dat individuen geloven dat hun intelligentie en vaardigheden kunnen worden ontwikkeld door middel van toewijding en hard werken. In tegenstelling hiermee staat een statische mindset, waarbij mensen geloven dat hun capaciteiten vastliggen en niet kunnen worden veranderd. Carol Dweck’s onderzoek heeft aangetoond dat leerlingen met een groeimindset meer openstaan voor uitdagingen, veerkrachtiger zijn bij tegenslagen en uiteindelijk betere prestaties behalen.

 

Het belang van een groeimindset in het klaslokaal

Het ontwikkelen van een groeimindset in het klaslokaal is van cruciaal belang omdat het niet alleen de academische prestaties van leerlingen verbetert, maar ook hun algehele welzijn en veerkracht bevordert. Hier zijn enkele redenen waarom een groeimindset-omgeving van belang is:

 

  • Bevordering van doorzettingsvermogen: leerlingen met een groeimindset zien uitdagingen als kansen om te groeien, in plaats van obstakels om te vermijden. Ze zijn bereid om door te zetten, zelfs als ze moeilijkheden tegenkomen.

 

  • Ontwikkeling van veerkracht: een groeimindset helpt leerlingen om veerkrachtiger te worden bij tegenslagen. Ze zien mislukkingen als leermogelijkheden en geven niet op bij de eerste hindernis.

 

  • Verhoogd zelfvertrouwen: wanneer leerlingen geloven dat ze hun capaciteiten kunnen ontwikkelen, neemt hun zelfvertrouwen toe. Ze durven uitdagingen aan te gaan en hebben vertrouwen in hun vermogen om te slagen.

Tips voor het creëren van een groeimindset-omgeving

  • Benadruk het proces boven het resultaat: moedig leerlingen aan om de nadruk te leggen op hun inspanningen en strategieën, in plaats van alleen op het eindresultaat. Prijs het proces van leren en moedig reflectie aan over wat ze hebben geleerd, ongeacht het resultaat.

 

  • Moedig een ‘niet-falen, maar leren’ houding aan: benadruk dat fouten maken een natuurlijk onderdeel is van het leerproces. Moedig leerlingen aan om fouten te omarmen als kansen om te leren en zichzelf te verbeteren.

 

  • Geef gerichte feedback: geef constructieve feedback die gericht is op het proces en de inspanningen van de leerlingen, in plaats van op hun inherente vermogens. Focus op specifieke acties die ze kunnen nemen om hun prestaties te verbeteren.

 

  • Model een groeimindset: als leraar fungeer je als rolmodel voor je leerlingen. Toon een positieve houding ten opzichte van uitdagingen en moedig een ‘ik kan het nog niet, maar ik zal het leren’ mentaliteit aan.

 

Conclusie

Dus, laten we die groeimindset omarmen in ons klaslokaal. Het zorgt voor leerlingen die niet alleen slimmer worden, maar ook veerkrachtiger, zelfverzekerder en klaar zijn om de wereld te veroveren. En laten we eerlijk zijn, wie wil dat nou niet?

Dit artikel is geschreven door Linda Wassenaar, Onderwijs Adviseur. Een doorgewinterde professional met een schat aan ervaring op het gebied van kwaliteitszorg en eigenaarschap & zelfsturing bij zowel leerlingen/studenten als onderwijsteams. Een specialist met een frisse blik en praktische inzichten om positieve verandering te stimuleren. Een bron van inspiratie voor het optimaliseren van het onderwijslandschap!

Linda Wassenaar

Over Tip

Wil jij meer blogs lezen? Zie Tiponderwijs.

Wil jij meer weten wat wij als organisatie doen? Zie Tiponderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Linda Wassenaar
Op: 1 maart 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *