Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Investeren in sociaal-emotionele competenties
‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...
Reflexen: invloed op het leren?!
Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...
Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid
In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...
Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen
Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...
Ervaringen met de docentenopleiding
Onderwijs in het onderwijs Mijn eerste blog heeft een kritische toon, maar dit is wat mij nu het meeste opvalt. Iedereen heeft wel een juf of meester die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Misschien omdat ze je leerden rekenen met snoepjes, of omdat ze je...
Kinderboeken komen tot leven
Wat plezier en betrokkenheid met elkaar te maken hebben Welkom bij mijn eerste blog voor Tip Onderwijs. Ik voel me vereerd om een stuk te mogen schrijven over mijn grootste passie in het leven: kinderboeken, op mijn twee kinderen na dan! Ik ontwerp lespakketten rondom...
Begrijpen als basis
Hoe écht luisteren leidt tot betere relaties, inclusie en onderwijs “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training....
Basisvaardigheden: het belang van bewegen en spelen
Dagelijks zie ik het in mijn praktijk. Kinderen die school niet (meer) leuk vinden. Bij de kleuters was het nog wel leuk, daar mochten we spelen. Tijdens de intake in mijn praktijk geef ik het kind spelenderwijs een opdracht waarbij er een antwoord wordt gegeven op de...
Waarom nascholing meer oplevert dan het kost – juist nu
Sorry, geen tijd voor groei Een paar jaar geleden stond ik zelf nog voor groep 5. Toen ik de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding in de groep’ tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Ik zag het al voor me: concrete tools om mijn groep beter aan te sturen, nieuwe invalshoeken...
Een spiegeldynamiek in het team
Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Leerlingen met autisme in het onderwijs
Inhoudsopgave
Hoe staat het anno 2025 ervoor met de leerlingen met autisme binnen het onderwijs?
Op dit moment heeft naar schatting een derde van alle thuiszittende leerlingen in Nederland autisme. Binnen het onderwijs hebben we te maken met een groeiend aantal kinderen met de diagnose autisme van laag tot hoogbegaafd intellectueel niveau. In ons huidige onderwijssysteem hebben helaas nog teveel kinderen/jongeren problemen om op een veilige manier de hele week op school te zijn. In deze blog gaan we dieper in op leerlingen met autisme.
Inrichting special auti-klassen binnen de school
In 1990 hebben we als eerste op een SO/VSO ZML-school, waar ik directeur was, speciale klassen voor leerlingen met autisme ingericht. Er was hierop veel kritiek van deskundigen, die vonden het inrichten van speciale klassen voor kinderen met autisme niet goed voor hun ontwikkeling. Echter onze ervaringen over de jaren gaven ons andere inzichten. Het bleek dat deze leerlingen cognitief sneller en meer vooruitgang boekten, maar zich sociaal ook beter ontwikkelden.
Natuurlijk trainden we de kinderen met autisme ook deel te nemen aan geïntegreerde activiteiten, zoals vieringen en uitstapjes. Maar wel aangepast op ieder kind met autisme. Dus bijvoorbeeld sommige kinderen deden gedeeltelijk mee of geheel met een koptelefoon. Belangrijk was dat elke kind met autisme anders is en dus ook andere aanpassingen nodig heeft. De grote overeenkomst is echter wel het bieden van ‘duidelijkheid creëren op het WAT-HOE-WAAR-WANNEER’. Overigens is dit m.i. voor meer kinderen heel belangrijk, zeker voor kinderen die gedragsmatig veel problemen hebben.
Waarom lukt het niet alle kinderen met autisme binnen de huidige scholen goed onderwijs te geven?
Op veel scholen lukt het prima om kinderen met autisme goed mee te laten functioneren, echter op veel scholen lukt dat helaas minder of niet. Veel leerlingen met autisme zitten dan ook in het speciaal onderwijs. Desalniettemin is er nog steeds een grote groep thuiszitters, leerlingen met autisme. Het is absoluut geen verwijt naar de scholen, want in het in het regulier onderwijs zitten veel kinderen die allerlei extra ondersteuning nodig hebben.
Als dit intellectuele extra ondersteuning is, kan de gemiddelde basisschool dit nog wel aan, maar bij gedragsproblematiek wordt het meestal te lastig in de huidige groepen van o.a. het primair onderwijs. Dit is deels door veel te grote groepen in het basisonderwijs, maar ook het ontbreken van expertise op het gebied van gedrag. Je ziet het leerlingenaantal van het speciaal onderwijs nog steeds stijgen, dus inclusief onderwijs wordt dan echt lastig. Met alle goede bedoelingen van veel scholen. Al zijn er ook fantastische initiatieven die zeker succesvol zijn, ook voor de leerlingen met autisme. De speciale klassen voor de leerlingen met autisme in speciaal onderwijs zijn beperkt, maar wel zeer succesvol.
Het onderwijs aan leerlingen met autisme blijft lastig omdat als je goed aanpassingen wilt doen, kost het meer geld dan waarvoor de school bekostigd wordt. Je hebt kleinere klassen en meer begeleiding nodig. Het voorbereiden van de programma’s en materialen kost veel extra tijd.
De klasseninrichting heeft veel visuele verduidelijking nodig. Alle leerlingen met autisme heeft zijn eigen programma door middel van picto’s met plaatjes en/of tekst bij zijn/haar tafel.
Een voorbeeld van een dagprogramma van een leerling met autisme in een speciale groep.
Een succesverhaal
Ik werk als lerarencoach op een school in Caribisch Nederland op St. Eustatius. Daar kent men geen speciaal onderwijs, dus alle scholen zijn inclusief. Aan het begin van het schooljaar kwam een nieuw meisje in groep 8. (Ik noem haar even G.) Dat was al extra lastig, omdat deze groep al jaren bij elkaar zat. Ik kwam in de klas observeren en zag de klas zeer negatief reageren op G. Enerzijds omdat ze nieuw was, maar anderzijds omdat ze in hun ogen zich apart gedroeg. Bij verdelen van de klas in groepjes riepen de leerlingen hardop dat ze G. niet in hun groep wilde hebben. Je zag hoe G. het lastig had om met deze situatie om te gaan. G. werd genegeerd en geïsoleerd door haar medeleerlingen.
Deze situatie riep ineens veel emoties bij mij op. Het raakt mij sowieso als kinderen worden genegeerd, maar vooral ook omdat het een kind met autisme is. De leerkracht greep gelukkig in en de rust keerde terug, maar het probleem was nog niet echt opgelost. Ik heb een aantal adviezen gegeven. Heel in het kort. Allereerst laat G. een tijdje apart tijdens cognitieve vakken werken om meer rust en duidelijkheid te krijgen. Tevens ga de klas uitleg geven wat G. voor meisje is, zonder meteen het woord autisme te gebruiken. Hou rekening met verdeling in groepen dat je eigen keuze een beetje gaat sturen.
Na maanden kwam ik terug in de klas. G. werkte niet meer apart en participeerde op haar manier in de groep. Ze werd niet meer genegeerd en geïsoleerd door haar medeleerlingen Je zag dat er meer begrip was in de klas voor G. Geweldig toch!
Vervolg
In mijn volgende blogs wil ik meer vertellen over hoe het nu werkt in de hersenen bij kinderen/jongeren met autisme, maar ook welke methodiek handig is om te gebruiken.
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Harry Rops?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

0 reacties