Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: DSM | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: DSM

Diagnostiek in de psychiatrie

Diagnostiek in de psychiatrie speelt een cruciale rol bij het bepalen van de juiste diagnose en behandeling van psychische aandoeningen. Een gestructureerde aanpak is noodzakelijk om een accurate diagnose te stellen en een effectieve behandeling te bieden. Het Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) is een handboek dat wordt gebruikt om psychische aandoeningen te diagnosticeren en te classificeren.
De DSM is een standaardwerk in de psychiatrische diagnostiek en wordt gebruikt in veel landen. Het handboek biedt een gemeenschappelijke taal en een gestructureerde aanpak voor het diagnosticeren van psychische aandoeningen. Dit helpt om de diagnose te verbeteren en de behandeling te optimaliseren.

Classificatie van aandoeningen

De classificatie van aandoeningen middels DSM is noodzakelijk door de internationale spraakverwarring in de literatuur over psychische ziekten. Termen als “depressie” of “psychose” werden door verschillende auteurs heel anders ingevuld en waren vaak ook nationaal gekleurd. De DSM biedt een gemeenschappelijke taal en een gestructureerde aanpak voor het diagnosticeren van psychische aandoeningen.
De DSM zorgt voor meer eenheid in diagnoses. Het is nodig om alle symptomen duidelijk te omschrijven en precies te definiëren welke symptomen kunnen voorkomen bij een ziektebeeld. In de DSM wordt ook aangegeven hoeveel symptomen aanwezig dienen te zijn, voordat er gesproken kan worden van een bepaald syndroom of ziektebeeld bij een patiënt.

Critiek op de dSM

Critici geven aan dat de DSM geen eigen leven moet gaan leiden en dat er oog moet blijven voor de omstandigheden van de patiënt. Vaak liggen oorzaken van aandoeningen in de omstandigheden en kan er niet zomaar van ‘ziekte’ gesproken worden. Ook is er kritiek op de verstrengeling van belangen doordat leden van commissies die meewerken aan de indelingen van de DSM, financiële relaties hebben met de farmaceutische industrie.
Verder is er kritiek op de criteria om een diagnose te krijgen. Die zou dusdanig laag zijn dat relatief teveel mensen gediagnosticeerd zouden kunnen worden volgens de DSM. Het is belangrijk om deze kritiek serieus te nemen en te werken aan een verbetering van de DSM.

IGDI-model en de dSM

Het IGDI-model

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Het Igdi-model kan helpen bij het identificeren en verminderen van bias in toetsing.

is een alternatieve classificatie voor psychische aandoeningen. Het model is gebaseerd op een meer dimensionale benadering en biedt een bredere kijk op de psychische gezondheid. Het IGDI-model kan worden gebruikt in combinatie met de DSM om een meer complete beeld te krijgen van de psychische gezondheid van een patiënt.

De json [‘pdd

PDD is een afkorting voor Pervasive Developmental Disorder, een stoornis in de informatiewerking in de hersenen, waarbij sociale, verbale en non-verbale informatie wordt verwerkt.

‘, ‘dcd

DCD is een aandoening die problemen veroorzaakt bij de motoriek en ruimtelijke oriëntatie. Het wordt ook wel dyspraxie genoemd, maar deze term wordt vaker gebruikt wanneer de problemen op oudere leeftijd ontstaan.

‘, ‘dl

De didactische leeftijd (DL) is een belangrijke concept in het onderwijs dat het aantal maanden weergeeft dat een leerling onderwijs heeft gevolgd, vanaf groep drie. Per jaar gaat het om tien maanden. Een kind heeft aan het einde van groep vier dus een didactische leeftijd van twintig.

‘] kan worden gebruikt om de DSM en het IGDI-model te integreren en een meer complete beeld te krijgen van de psychische gezondheid van een patiënt. Het gebruik van deze modellen kan helpen om een meer accurate diagnose te stellen en een effectievere behandeling te bieden.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties