Gerelateerde artikelen

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Dcd | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Dcd

Developmental coördination disorder (DCD)

DCD

Conduct Disorder (CD) is een psychische aandoening die bij ongeveer 2% van de kinderen voorkomt, vaker bij jongens dan bij meisjes. Het is een stoornis die gekenmerkt wordt door antisociaal gedrag en een verstoorde relatie tussen kind en ouders.

is een aandoening die problemen veroorzaakt bij de motoriek en ruimtelijke oriëntatie. Het wordt ook wel dyspraxie genoemd, maar deze term wordt vaker gebruikt wanneer de problemen op oudere leeftijd ontstaan.

Kinderen met DCD ervaren moeilijkheden bij het uitvoeren van motorische taken, zoals rekenen, lezen, schrijven, spelling, topografie en gym. Dit kan leiden tot problemen bij het leren en het sociale functioneren.
DCD komt voor bij ongeveer 2 tot 5% van de kinderen. Het komt vaak voor samen met andere aandoeningen, zoals taal-, spraak- of spellingproblemen. DCD komt veel vaker voor bij jongens dan bij meisjes.

Oorzaken van dCD

De oorzaken van DCD zijn nog niet helemaal duidelijk. Er wordt gedacht dat het een combinatie is van genetische en omgevingsfactoren. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen met DCD een andere manier van informatieverwerking hebben.
Er zijn verschillende theorieën over de oorzaken van DCD, zoals de theorie van de sensorische integratie en de theorie van de motorische controle. Deze theorieën proberen de oorzaken van DCD te verklaren en te begrijpen.

Gevolgen van dCD

DCD kan leiden tot problemen bij het leren en het sociale functioneren. Kinderen met DCD kunnen moeilijkheden ervaren bij het maken van vrienden, het deelnemen aan spelletjes en het uitvoeren van taken.
DCD kan ook leiden tot een laag zelfbeeld en een verminderd zelfvertrouwen. Het is belangrijk om kinderen met DCD te ondersteunen en te helpen bij het ontwikkelen van strategieën om hun moeilijkheden te overwinnen.

Wijze van aanpak

Er zijn verschillende manieren om DCD aan te pakken. Een van de meest effectieve manieren is het gebruik van een multidisciplinaire aanpak, waarbij verschillende professionals samenwerken om het kind te helpen.
Er zijn ook verschillende therapieën beschikbaar, zoals de occupational therapy en de physical therapy. Deze therapieën helpen kinderen met DCD om hun motorische vaardigheden te verbeteren en hun zelfvertrouwen te vergroten.

Conclusie

DCD is een aandoening die problemen veroorzaakt bij de motoriek en ruimtelijke oriëntatie. Het is belangrijk om kinderen met DCD te ondersteunen en te helpen bij het ontwikkelen van strategieën om hun moeilijkheden te overwinnen.
Door het gebruik van een multidisciplinaire aanpak en verschillende therapieën kunnen we kinderen met DCD helpen om hun vaardigheden te verbeteren en hun zelfvertrouwen te vergroten. Dit kan leiden tot een beter leven voor kinderen met DCD.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties