Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Dcd | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Dcd

Developmental coördination disorder (DCD)

DCD

Conduct Disorder (CD) is een psychische aandoening die bij ongeveer 2% van de kinderen voorkomt, vaker bij jongens dan bij meisjes. Het is een stoornis die gekenmerkt wordt door antisociaal gedrag en een verstoorde relatie tussen kind en ouders.

is een aandoening die problemen veroorzaakt bij de motoriek en ruimtelijke oriëntatie. Het wordt ook wel dyspraxie genoemd, maar deze term wordt vaker gebruikt wanneer de problemen op oudere leeftijd ontstaan.

Kinderen met DCD ervaren moeilijkheden bij het uitvoeren van motorische taken, zoals rekenen, lezen, schrijven, spelling, topografie en gym. Dit kan leiden tot problemen bij het leren en het sociale functioneren.
DCD komt voor bij ongeveer 2 tot 5% van de kinderen. Het komt vaak voor samen met andere aandoeningen, zoals taal-, spraak- of spellingproblemen. DCD komt veel vaker voor bij jongens dan bij meisjes.

Oorzaken van dCD

De oorzaken van DCD zijn nog niet helemaal duidelijk. Er wordt gedacht dat het een combinatie is van genetische en omgevingsfactoren. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen met DCD een andere manier van informatieverwerking hebben.
Er zijn verschillende theorieën over de oorzaken van DCD, zoals de theorie van de sensorische integratie en de theorie van de motorische controle. Deze theorieën proberen de oorzaken van DCD te verklaren en te begrijpen.

Gevolgen van dCD

DCD kan leiden tot problemen bij het leren en het sociale functioneren. Kinderen met DCD kunnen moeilijkheden ervaren bij het maken van vrienden, het deelnemen aan spelletjes en het uitvoeren van taken.
DCD kan ook leiden tot een laag zelfbeeld en een verminderd zelfvertrouwen. Het is belangrijk om kinderen met DCD te ondersteunen en te helpen bij het ontwikkelen van strategieën om hun moeilijkheden te overwinnen.

Wijze van aanpak

Er zijn verschillende manieren om DCD aan te pakken. Een van de meest effectieve manieren is het gebruik van een multidisciplinaire aanpak, waarbij verschillende professionals samenwerken om het kind te helpen.
Er zijn ook verschillende therapieën beschikbaar, zoals de occupational therapy en de physical therapy. Deze therapieën helpen kinderen met DCD om hun motorische vaardigheden te verbeteren en hun zelfvertrouwen te vergroten.

Conclusie

DCD is een aandoening die problemen veroorzaakt bij de motoriek en ruimtelijke oriëntatie. Het is belangrijk om kinderen met DCD te ondersteunen en te helpen bij het ontwikkelen van strategieën om hun moeilijkheden te overwinnen.
Door het gebruik van een multidisciplinaire aanpak en verschillende therapieën kunnen we kinderen met DCD helpen om hun vaardigheden te verbeteren en hun zelfvertrouwen te vergroten. Dit kan leiden tot een beter leven voor kinderen met DCD.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties