Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Ass | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: ASS

Wat is Autisme Spectrum Stoornis?

ASS staat voor Autisme Spectrum Stoornis. Het is een aandoening die voorkomt bij kinderen, adolescenten en volwassenen.

Mensen met deze aandoening hebben voornamelijk moeite met het sociale begrip en de sociale intuïtie. Hierdoor voelen ze zich vaak onzeker en angstig.

Belangrijke kenmerken

Er worden twee hoofdkenmerken onderscheiden:

  • Blijvende tekorten in de sociale communicatie en interactie
  • Beperkte, zich herhalende gedragspatronen, beperkte interesses en activiteiten

Verschuiving in definities

In mei 2013 is de laatste herziening van het diagnostisch handboek voor psychische stoornissen, de DSM-5, uitgekomen. Dit handboek wordt internationaal gebruikt.

Volgens de DSM-5 vallen alle benamingen voor autisme en aanverwante stoornissen nu onder de term Autisme Spectrum Stoornis.

Statistieken en feiten

Men schat dat 15 van de bevolking deze stoornis heeft. Hoewel men de diagnose al kan stellen bij kinderen vanaf twee jaar, krijgen veel mensen de diagnose pas veel later.

Autisme komt vaker voor bij mannen, met een verhouding tussen 2:1 en 3:1.

Kwaliteiten van mensen met deze stoornis

Personen met autisme beschikken vaak over veel kwaliteiten, zoals:

  • Hun eerlijkheid en transparantie
  • Het vermogen om informatie grondig te absorberen en zich te verdiepen in specifieke onderwerpen
  • Hun analytische en deductieve denkvaardigheden en het vermogen om systemen te ordenen
  • Een uitstekend visueel geheugen en nauwkeurigheid in hun werk

Minder ontwikkelde vaardigheden

Daarnaast hebben mensen met deze aandoening ook hun minder goed ontwikkelde kanten, waaronder:

  • Moeite met het begrijpen van taal in al zijn facetten
  • Uitdagingen bij het onderscheiden van belangrijke zaken van onbelangrijke details
  • Moeite met het interpreteren van gezichtsuitdrukkingen en het begrijpen van emoties
  • Een beperkt beeldend vermogen, waardoor ze de gevolgen van hun gedrag niet goed kunnen voorspellen
  • Moeilijkheden om in alle details de onderlinge verbanden te zien

Onderwijs en autisme

Als leraar kun je verschillende dingen doen wanneer je een leerling met deze aandoening in de klas hebt. Lees hierover meer in het artikel “Autisme Spectrum Stoornis: Tips voor de leerkracht”.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community.

Wil je meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties