Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Avg | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Avg

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in het onderwijs

Scholen verzamelen en delen een grote hoeveelheid aan persoonlijke gegevens. Dit begint al bij het inschrijven van een leerling en gaat door tot het gebruik van digitale systemen zoals leerlingvolgsystemen en sociale media. Om deze gegevens veilig en zorgvuldig te verwerken, moeten scholen voldoen aan de privacyregels, voortkomend uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Een belangrijk aspect van de AVG is dat de betrokkene, degene van wie de school de persoonlijke gegevens verzamelt, expliciet toestemming geeft voor het gebruik van deze gegevens voor specifieke doeleinden. Hij of zij heeft het recht om de data in te zien of te laten verwijderen. Scholen zijn verplicht om verantwoording af te leggen over gegevensverwerkingen wanneer de Autoriteit Persoonsgegevens daar om vraagt.

Waarom is de aVG belangrijk in het onderwijs?

De AVG is belangrijk in het onderwijs omdat het de privacy van leerlingen en medewerkers beschermt. Het zorgt ervoor dat scholen verantwoordelijk omgaan met persoonlijke gegevens en dat deze gegevens veilig worden verwerkt. Dit is cruciaal voor het vertrouwen van leerlingen en medewerkers in het onderwijs.

Bovendien helpt de AVG scholen om een json-structuur te creëren voor het beheren van persoonlijke gegevens. Dit maakt het mogelijk om gegevens efficiënt te verwerken en te beschermen. Het gebruik van een ass

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Bias kan verschillende oorzaken hebben, zoals culturele bias, taalbias, socio-economische bias en genderbias.

essment” href=”https://tiponderwijs.nl/begrip/assessment/”>assessment

Een assessment is een cruciale stap in het bepalen van de kennis en vaardigheden van leerlingen. Het doel van een assessment is om te bepalen wat het leerniveau van de leerlingen is en waar eventueel ondersteuning kan worden geboden.

-model helpt scholen om de risico’s van gegevensverwerking te beoordelen en maatregelen te nemen om deze risico’s te beperken.

Hoe kunnen scholen de AVG naleven?

Scholen kunnen de AVG naleven door een odd

ODD is een psychische aandoening die in het DSM-IV is ingedeeld bij de ontwikkelingsstoornissen. Kinderen met deze aandoening zijn vaak ongehoorzaam, driftig, en houden zich vaak niet aan regels.

-numbered lijst te maken van alle persoonlijke gegevens die worden verzameld en verwerkt. Vervolgens moeten zij een add

ADD, of Attention Deficit Disorder, is een aangeboren aandoening die wordt veroorzaakt door een afwijking in de werking van de neurotransmitters in de hersenen. Dit leidt tot een veranderde activiteit in bepaalde gebieden van de hersenen.

endum maken voor elk van deze gegevens, waarin wordt beschreven hoe deze gegevens worden gebruikt en beschermd. Scholen moeten ook een data protection officer (DPO) aanstellen om toezicht te houden op de gegevensverwerking.

Daarnaast is het belangrijk dat scholen een transparante en eerlijke manier van gegevensverwerking hanteren. Zij moeten leerlingen en medewerkers informeren over het gebruik van hun persoonlijke gegevens en hoe deze worden beschermd. Scholen moeten ook een procedure hebben voor het melden van datalekken en het nemen van maatregelen om deze te beperken.

Conclusie

De AVG is een belangrijke wet voor het onderwijs omdat het de privacy van leerlingen en medewerkers beschermt. Scholen moeten de AVG naleven door een zorgvuldige manier van gegevensverwerking te hanteren en door transparantie en eerlijkheid te betrachten. Dit is cruciaal voor het vertrouwen van leerlingen en medewerkers in het onderwijs.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties