Gerelateerde artikelen

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Avg | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Avg

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in het onderwijs

Scholen verzamelen en delen een grote hoeveelheid aan persoonlijke gegevens. Dit begint al bij het inschrijven van een leerling en gaat door tot het gebruik van digitale systemen zoals leerlingvolgsystemen en sociale media. Om deze gegevens veilig en zorgvuldig te verwerken, moeten scholen voldoen aan de privacyregels, voortkomend uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Een belangrijk aspect van de AVG is dat de betrokkene, degene van wie de school de persoonlijke gegevens verzamelt, expliciet toestemming geeft voor het gebruik van deze gegevens voor specifieke doeleinden. Hij of zij heeft het recht om de data in te zien of te laten verwijderen. Scholen zijn verplicht om verantwoording af te leggen over gegevensverwerkingen wanneer de Autoriteit Persoonsgegevens daar om vraagt.

Waarom is de aVG belangrijk in het onderwijs?

De AVG is belangrijk in het onderwijs omdat het de privacy van leerlingen en medewerkers beschermt. Het zorgt ervoor dat scholen verantwoordelijk omgaan met persoonlijke gegevens en dat deze gegevens veilig worden verwerkt. Dit is cruciaal voor het vertrouwen van leerlingen en medewerkers in het onderwijs.

Bovendien helpt de AVG scholen om een json-structuur te creëren voor het beheren van persoonlijke gegevens. Dit maakt het mogelijk om gegevens efficiënt te verwerken en te beschermen. Het gebruik van een ass

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Bias kan verschillende oorzaken hebben, zoals culturele bias, taalbias, socio-economische bias en genderbias.

essment” href=”https://tiponderwijs.nl/begrip/assessment/”>assessment

Een assessment is een cruciale stap in het bepalen van de kennis en vaardigheden van leerlingen. Het doel van een assessment is om te bepalen wat het leerniveau van de leerlingen is en waar eventueel ondersteuning kan worden geboden.

-model helpt scholen om de risico’s van gegevensverwerking te beoordelen en maatregelen te nemen om deze risico’s te beperken.

Hoe kunnen scholen de AVG naleven?

Scholen kunnen de AVG naleven door een odd

ODD is een psychische aandoening die in het DSM-IV is ingedeeld bij de ontwikkelingsstoornissen. Kinderen met deze aandoening zijn vaak ongehoorzaam, driftig, en houden zich vaak niet aan regels.

-numbered lijst te maken van alle persoonlijke gegevens die worden verzameld en verwerkt. Vervolgens moeten zij een add

ADD, of Attention Deficit Disorder, is een aangeboren aandoening die wordt veroorzaakt door een afwijking in de werking van de neurotransmitters in de hersenen. Dit leidt tot een veranderde activiteit in bepaalde gebieden van de hersenen.

endum maken voor elk van deze gegevens, waarin wordt beschreven hoe deze gegevens worden gebruikt en beschermd. Scholen moeten ook een data protection officer (DPO) aanstellen om toezicht te houden op de gegevensverwerking.

Daarnaast is het belangrijk dat scholen een transparante en eerlijke manier van gegevensverwerking hanteren. Zij moeten leerlingen en medewerkers informeren over het gebruik van hun persoonlijke gegevens en hoe deze worden beschermd. Scholen moeten ook een procedure hebben voor het melden van datalekken en het nemen van maatregelen om deze te beperken.

Conclusie

De AVG is een belangrijke wet voor het onderwijs omdat het de privacy van leerlingen en medewerkers beschermt. Scholen moeten de AVG naleven door een zorgvuldige manier van gegevensverwerking te hanteren en door transparantie en eerlijkheid te betrachten. Dit is cruciaal voor het vertrouwen van leerlingen en medewerkers in het onderwijs.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties