Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Add | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Add

ADD: een aandachtstekortstoornis

ADD, of Attention Deficit Disorder, is een aangeboren aandoening die wordt veroorzaakt door een afwijking in de werking van de neurotransmitters in de hersenen. Dit leidt tot een veranderde activiteit in bepaalde gebieden van de hersenen.
Volgens het Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV), is ADD een subtype van ADHD. Het kenmerkt zich door een aandachtstekortstoornis en concentratieproblemen.
ADD wordt meer dan ADHD in verband gebracht met depressie, angststoornissen en slechte schoolprestaties. Gedragsproblemen zijn over het algemeen minder aan de orde. Onderzoek toont aan dat ADHD of ADD voorkomt bij 1 tot 4% van alle kinderen en dat zeker een derde deel er ook als volwass

Bias in het onderwijs speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om bias te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Bias kan verschillende oorzaken hebben, zoals culturele bias, taalbias, socio-economische bias en genderbias.

ene nog last van ondervindt.

ADD en ADHD komen voor bij mensen van alle opleidingsniveaus. Het is belangrijk om te onthouden dat ADD een aandoening is die kan worden beïnvloed door diverse factoren, zoals genetica, omgevingsfactoren en neurobiologische factoren.

Oorzaken van aDD

De oorzaken van ADD zijn complex en nog niet volledig begrepen. Onderzoek suggereert dat genetica, omgevingsfactoren en neurobiologische factoren allemaal een rol spelen bij de ontwikkeling van ADD.
Een van de belangrijkste oorzaken van ADD is een afwijking in de werking van de neurotransmitters in de hersenen. Dit kan leiden tot een veranderde activiteit in bepaalde gebieden van de hersenen.

Diagnose en behandeling van aDD

De diagnose van ADD wordt gesteld door een combinatie van klinische beoordelingen, gedragsobservaties en neuropsychologische tests. De behandeling van ADD kan bestaan uit medicatie, gedragstherapie en aanpassingen in het dagelijks leven.
Medicatie kan helpen om de symptomen van ADD te verminderen. Gedragstherapie kan helpen om de vaardigheden en het zelfvertrouwen van de persoon te verbeteren. Aanpassingen in het dagelijks leven, zoals het gebruik van een planner of het maken van lijstjes, kunnen helpen om de organisatie en het tijdbeheer te verbeteren.

Wijze van aanpak

Het identificeren en verminderen van de symptomen van ADD is essentieel voor het verbeteren van de kwaliteit van leven van de persoon. Diverse strategieën helpen hierbij, zoals het gebruik van een planner, het maken van lijstjes en het aanpassen van het dagelijks leven.
Training en onderwijs kunnen ook helpen om de vaardigheden en het zelfvertrouwen van de persoon te verbeteren. Het is belangrijk om te onthouden dat ADD een aandoening is die kan worden beïnvloed door diverse factoren, zoals genetica, omgevingsfactoren en neurobiologische factoren.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties