Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Beelddenken | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Beelddenken

Beelddenken: een visuele manier van denken

Beelddenken is een manier van denken waarbij kinderen in beelden denken, in plaats van in woorden en begrippen.
Het is een belangrijk concept in de educatieve wereld, omdat het helpt om kinderen beter te begrijpen en te leren.

 

Soorten beelddenkers

Er zijn twee soorten beelddenkers: die met een extreme voorkeur voor visueel-ruimtelijk denken en die met een sterke voorkeur voor visueel-ruimtelijk denken, maar met goed ontwikkelde auditief-volgordelijke functies.
Beelddenkers hebben een andere manier van denken en leren, en hebben dus andere behoeften in de klas.

Visueel leersysteem

Het visueel leersysteem is een belangrijk deel van het beelddenken, omdat het helpt om informatie te verwerken en te onthouden.
Er is veel wetenschappelijke onderbouwing voor het visueel leersysteem, en het is een belangrijk deel van breinvriendelijk onderwijs.

Kritiek op beelddenken

Er is kritiek op de theorie van het beelddenken, omdat er te weinig wetenschappelijk bewijs voor is.
Echter, als je het thema breder trekt naar het visueel leersysteem en de werking van de hersenen, is er juist wel veel wetenschappelijke onderbouwing voor.

Leerstijlen en meervoudige intelligenties

Leerstijlen en meervoudige intelligenties zijn vergelijkbare theorieën waar veel discussie over is.
Het is belangrijk om niet te veel te focussen op één voorkeurskanaal van een leerling, maar om meerdere hersengebieden te betrekken bij het leren.

Praktijkvoorbeeld

Een concreet voorbeeld is het werk van Paul Kirschner, die heeft laten zien dat ieder kind ‘leervoorkeuren’ heeft en dat je daar als leraar rekening mee moet houden.
Hij adviseert om te combineren woord en beeld, om zo een breder scala aan leermethoden te bieden.

 

Beelddenken - Tip onderwijs

Conclusie

Beelddenken is een belangrijk concept in de educatieve wereld, omdat het helpt om kinderen beter te begrijpen en te leren.
Door het visueel leersysteem en de werking van de hersenen te begrijpen, kunnen we een breder scala aan leermethoden bieden en kinderen beter ondersteunen.

Door creativiteit

Creativiteit is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het leerlingen helpt om originele oplossingen en vernieuwende werkwijzen te ontwikkelen. Door creatief denken kunnen leerlingen nieuwe ideeën en inzichten ontwikkelen.

, zelfbeeld

Het zelfbeeld speelt een cruciale rol bij het bepalen van de identiteit van leerlingen. Daarom is het van groot belang om het zelfbeeld te begrijpen en te herkennen om leerlingen te helpen bij het vormen van een positief zelfbeeld.

en systeemdenken

Systeemdenken is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het kinderen helpt om complexe relaties te zien en te begrijpen. Het is het vermogen om de wereld om ons heen te zien als één geheel, in plaats van een optelsom van allemaal losse delen.

te gebruiken, kunnen we een meer holistische benadering van leren creëren.

En door droedelen

Droedelen is een vorm van creatief uitdrukken zonder een duidelijk doel. Het gebeurt vaak tijdens een les, telefoongesprek of andere bezigheid. Het tekenen of schetsen komt voort uit het onbewuste.

en creatieve therapie

Creatieve therapie is een behandelwijze die mensen helpt om psychische problemen te overwinnen. Door creatief bezig te zijn, worden onbewuste gevoelens en gedachten op speelse wijze geuit, wat de heling bevordert. Dit type therapie wordt vaak ingezet bij kinderen of volwassenen die zich verbaal moeilijk kunnen uiten of het moeilijk vinden hun emoties te verwoorden.

te gebruiken, kunnen we kinderen helpen om hun leerstijl te ontwikkelen en hun potentieel te bereiken.

Json
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties