Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Beginsituatie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Beginsituatie

Beginsituatie in het onderwijs

De beginsituatie is het niveau van kennis, vaardigheden en houdingen dat leerlingen al bezitten voordat de leraar start met de les. Het is cruciaal om rekening te houden met deze basisontwikkeling

Basisontwikkeling is een onderwijsconcept dat zich richt op de brede ontwikkeling van kinderen. Het streeft ernaar om de traditionele scheiding tussen spelactiviteiten en ‘echte leren’ op te heffen en in plaats daarvan een thematische aanpak te hanteren.

om een leergerichte aanpak

De leergerichte aanpak is een belangrijke benadering in het onderwijs. Het richt zich op het leerproces van de leerling en stimuleert het gebruik van leerdoelen. Leerlingen die leerdoelen hanteren, presteren over het algemeen beter en zijn meer gemotiveerd om te leren.

te creëren.

Om de beginsituatie te bepalen, moet de leraar inzicht hebben in de volgende punten: het niveau van de groep, de schoolsituatie, de leefwereld van de leerlingen, de interesses en belevingswereld van de leerlingen en de ontwikkeling van het kind. Al deze factoren zorgen voor aansluiting bij de beginsituatie.

Vragen over de beginsituatie

Welke vragen kan je stellen om de beginsituatie van leerlingen in beeld te krijgen? Om de beginsituatie goed te begrijpen, kunnen leraren verschillende vragen stellen.
Algemeen niveau en voorkennis: Wat weten de leerlingen al over het onderwerp van de les? Zijn er specifieke onderwerpen waar de meeste leerlingen moeite mee hebben of juist goed in zijn?
Schoolsituatie: Zijn er recente veranderingen in het schoolbeleid of het curriculum die van invloed kunnen zijn op de leerervaring? Zijn er buitenschoolse activiteiten of gebeurtenissen die de aandacht van de leerlingen kunnen afleiden?
Leefwereld van de leerlingen: Wat zijn de culturele achtergronden en ervaringen van de leerlingen? Hoe ziet hun dagelijkse leven eruit buiten school?
Interesses en belevingswereld: Welke onderwerpen of activiteiten interesseren de leerlingen? Zijn er specifieke hobby’s of buitenschoolse interesses waar rekening mee gehouden kan worden?
Ontwikkeling van het kind: Waar bevinden de leerlingen zich in hun cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling? Zijn er specifieke aandachtspunten op het gebied van gedrag of sociaal-emotionele ontwikkeling?
Voorkennis en ervaringen: Hebben de leerlingen eerder vergelijkbare onderwerpen behandeld? Zijn er ervaringen of achtergronden die van invloed kunnen zijn op hun begrip van het onderwerp?
Leervoorkeuren: Hoe leren de leerlingen het liefst? (bijvoorbeeld door te luisteren, te lezen, praktische ervaringen, enz.) Zijn er specifieke behoeften op het gebied van lesmethoden?
Specifieke behoeften en uitdagingen: Hebben bepaalde leerlingen extra ondersteuning nodig? Zijn er gevorderde leerlingen die uitdaging nodig hebben?
Motivatie en betrokkenheid: Wat motiveert de leerlingen om te leren? Hoe kunnen de lessen interessanter worden gemaakt voor hen?
Thuissituatie: Zijn er specifieke omstandigheden thuis die van invloed kunnen zijn op het leren? Is er ondersteuning van ouders beschikbaar?
Door deze vragen te stellen, kunnen leraren een samenhangend beeld krijgen van de beginsituatie van hun leerlingen en hun onderwijsaanpak aanpassen om effectiever en inclusiever te zijn.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties