Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Cito-score | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Cito-score

Onderwijsconcepten

De CITO

Het Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling, afgekort als CITO, is een belangrijke speler in het Nederlandse onderwijs.

-score is een belangrijke indicator voor het niveau van een leerling op een bepaalde toets.

We gebruiken de score om het niveau van een leerling te bepalen en om een advies te geven over de vervolgstappen in het onderwijs.

Wat is een CITO-score?

Een CITO-score is een score die een leerling behaalt op een toets van het CITO, een organisatie die toetsen ontwikkelt voor het onderwijs.
De score is een richtlijn bij het advies dat de school geeft aan de ouders over de vervolgstappen in het onderwijs.

CITO leerlingvolgsysteem (LVS)

Bij de toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem (LVS) wordt de uitslag omgezet in een letterscore van A tot en met E of naar Romeinse cijfers I t/m V.
De hoogste score is A, en de laagste score is E. Bij de normering met Romeinse cijfers is het hoogste niveau I en het laagste niveau V.

Normeringen

De A-E normering en de I-V normering van Cito toetsen hebben een verschillende indeling wat betreft de percentages.
In de tabel staan de beide normeringen naast elkaar, zodat leerlingen en ouders een goed beeld krijgen van de scores.

Eindtoets

De CITO-score voor de eindtoets is een cijferscore tussen de 500 en de 550.
Een leerling met een score van 535 kan waarschijnlijk naar de HAVO, terwijl een score boven de 545 kan leiden tot een advies voor het VWO.

Adaptieve toetsen

Adaptieve toets

Het onderwijs maakt steeds meer gebruik van adaptieve toetsen.

en, zoals de doorstroomtoets

De doorstroomtoets meet de kennis en vaardigheden in lezen, taalverzorging en rekenen van groep 8-leerlingen in de basisschool.

, worden gebruikt om het niveau van een leerling te bepalen en om een advies te geven over de vervolgstappen in het onderwijs.

We passen deze toetsen aan het niveau van de leerling aan, zodat een leerling met een hoger niveau een lastigere toets krijgt.

IQ-test en percentielscores

IQ-test

Een Iq-test is een methode om de intelligentie van een persoon te meten. Het IQ, of Intelligentie Quotiënt, is een score die aangeeft hoe goed iemand presteert op verschillende taken en opgaven. Intelligentie is complex en er is nog steeds geen overeenstemming over wat het precies inhoudt.

en en percentielscores

Percentielscores zijn een manier om de prestaties van leerlingen te meten en te vergelijken met die van anderen.

worden gebruikt om het niveau van een leerling te bepalen en om een advies te geven over de vervolgstappen in het onderwijs.

We gebruiken deze scores om een leerling te plaatsen in een bepaalde categorie, zoals hoogbegaafdheid of een leerling met een beperking.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties