Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Cito-score | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Cito-score

Onderwijsconcepten

De CITO

Het Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling, afgekort als CITO, is een belangrijke speler in het Nederlandse onderwijs.

-score is een belangrijke indicator voor het niveau van een leerling op een bepaalde toets.

We gebruiken de score om het niveau van een leerling te bepalen en om een advies te geven over de vervolgstappen in het onderwijs.

Wat is een CITO-score?

Een CITO-score is een score die een leerling behaalt op een toets van het CITO, een organisatie die toetsen ontwikkelt voor het onderwijs.
De score is een richtlijn bij het advies dat de school geeft aan de ouders over de vervolgstappen in het onderwijs.

CITO leerlingvolgsysteem (LVS)

Bij de toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem (LVS) wordt de uitslag omgezet in een letterscore van A tot en met E of naar Romeinse cijfers I t/m V.
De hoogste score is A, en de laagste score is E. Bij de normering met Romeinse cijfers is het hoogste niveau I en het laagste niveau V.

Normeringen

De A-E normering en de I-V normering van Cito toetsen hebben een verschillende indeling wat betreft de percentages.
In de tabel staan de beide normeringen naast elkaar, zodat leerlingen en ouders een goed beeld krijgen van de scores.

Eindtoets

De CITO-score voor de eindtoets is een cijferscore tussen de 500 en de 550.
Een leerling met een score van 535 kan waarschijnlijk naar de HAVO, terwijl een score boven de 545 kan leiden tot een advies voor het VWO.

Adaptieve toetsen

Adaptieve toets

Het onderwijs maakt steeds meer gebruik van adaptieve toetsen.

en, zoals de doorstroomtoets

De doorstroomtoets meet de kennis en vaardigheden in lezen, taalverzorging en rekenen van groep 8-leerlingen in de basisschool.

, worden gebruikt om het niveau van een leerling te bepalen en om een advies te geven over de vervolgstappen in het onderwijs.

We passen deze toetsen aan het niveau van de leerling aan, zodat een leerling met een hoger niveau een lastigere toets krijgt.

IQ-test en percentielscores

IQ-test

Een Iq-test is een methode om de intelligentie van een persoon te meten. Het IQ, of Intelligentie Quotiënt, is een score die aangeeft hoe goed iemand presteert op verschillende taken en opgaven. Intelligentie is complex en er is nog steeds geen overeenstemming over wat het precies inhoudt.

en en percentielscores

Percentielscores zijn een manier om de prestaties van leerlingen te meten en te vergelijken met die van anderen.

worden gebruikt om het niveau van een leerling te bepalen en om een advies te geven over de vervolgstappen in het onderwijs.

We gebruiken deze scores om een leerling te plaatsen in een bepaalde categorie, zoals hoogbegaafdheid of een leerling met een beperking.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties