Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Cito-score | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Cito-score

Onderwijsconcepten

De CITO

Het Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling, afgekort als CITO, is een belangrijke speler in het Nederlandse onderwijs.

-score is een belangrijke indicator voor het niveau van een leerling op een bepaalde toets.

We gebruiken de score om het niveau van een leerling te bepalen en om een advies te geven over de vervolgstappen in het onderwijs.

Wat is een CITO-score?

Een CITO-score is een score die een leerling behaalt op een toets van het CITO, een organisatie die toetsen ontwikkelt voor het onderwijs.
De score is een richtlijn bij het advies dat de school geeft aan de ouders over de vervolgstappen in het onderwijs.

CITO leerlingvolgsysteem (LVS)

Bij de toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem (LVS) wordt de uitslag omgezet in een letterscore van A tot en met E of naar Romeinse cijfers I t/m V.
De hoogste score is A, en de laagste score is E. Bij de normering met Romeinse cijfers is het hoogste niveau I en het laagste niveau V.

Normeringen

De A-E normering en de I-V normering van Cito toetsen hebben een verschillende indeling wat betreft de percentages.
In de tabel staan de beide normeringen naast elkaar, zodat leerlingen en ouders een goed beeld krijgen van de scores.

Eindtoets

De CITO-score voor de eindtoets is een cijferscore tussen de 500 en de 550.
Een leerling met een score van 535 kan waarschijnlijk naar de HAVO, terwijl een score boven de 545 kan leiden tot een advies voor het VWO.

Adaptieve toetsen

Adaptieve toets

Het onderwijs maakt steeds meer gebruik van adaptieve toetsen.

en, zoals de doorstroomtoets

De doorstroomtoets meet de kennis en vaardigheden in lezen, taalverzorging en rekenen van groep 8-leerlingen in de basisschool.

, worden gebruikt om het niveau van een leerling te bepalen en om een advies te geven over de vervolgstappen in het onderwijs.

We passen deze toetsen aan het niveau van de leerling aan, zodat een leerling met een hoger niveau een lastigere toets krijgt.

IQ-test en percentielscores

IQ-test

Een Iq-test is een methode om de intelligentie van een persoon te meten. Het IQ, of Intelligentie Quotiënt, is een score die aangeeft hoe goed iemand presteert op verschillende taken en opgaven. Intelligentie is complex en er is nog steeds geen overeenstemming over wat het precies inhoudt.

en en percentielscores

Percentielscores zijn een manier om de prestaties van leerlingen te meten en te vergelijken met die van anderen.

worden gebruikt om het niveau van een leerling te bepalen en om een advies te geven over de vervolgstappen in het onderwijs.

We gebruiken deze scores om een leerling te plaatsen in een bepaalde categorie, zoals hoogbegaafdheid of een leerling met een beperking.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties