Gerelateerde artikelen

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Cultuurprofielschool | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Cultuurprofielschool

Cultuurprofielschool: een breed onderwijsconcept

In het Nederlandse onderwijs is de cultuurprofielschool een erkende vorm van onderwijs die cultuuronderwijs als centraal beleidspunt heeft opgenomen. Deze scholen zijn erkend door de Vereniging CultuurProfielScholen (VCPS) en bieden een brede insteek op het gebied van kunst en cultuur.
Er zijn ongeveer 50 erkende cultuurprofielscholen in Nederland voor voortgezet onderwijs en 16 basisscholen voor primair onderwijs. Deze scholen kenmerken zich door een sterke focus op kunst en cultuur, waarbij meerdere kunstdisciplines worden aangeboden en de kunstvakken worden geïntegreerd met andere vakken.

Het concept van cultuurprofielschool

Het concept van cultuurprofielschool is gebaseerd op het idee dat cultuuronderwijs een belangrijke rol speelt in de vorming van leerlingen. Door kunst en cultuur te integreren in het curriculum, kunnen leerlingen hun creativiteit en expressie ontwikkelen.
Cultuurprofielscholen bieden een breed scala aan kunstdisciplines, zoals muziek, dans, theater, beeldende kunst en literatuur. Deze disciplines worden aangeboden als aparte vakken, maar ook worden ze geïntegreerd met andere vakken, zoals taal, rekenen en geschiedenis.

Voordelen van cultuurprofielschool

Het cultuurprofielschoolconcept biedt verschillende voordelen voor leerlingen. Ten eerste helpt het leerlingen om hun creativiteit en expressie te ontwikkelen. Ten tweede biedt het een breed scala aan kunstdisciplines, waardoor leerlingen kunnen kiezen wat het beste bij hen past.
Daarnaast helpt het cultuurprofielschoolconcept leerlingen om hun sociale vaardigheden te ontwikkelen, zoals samenwerken, communiceren en presenteren. Bovendien kan het helpen om leerlingen te motiveren en hun zelfvertrouwen te vergroten.

Onderwijsconcepten

Cultuurprofielscholen maken gebruik van verschillende onderwijsconcepten om leerlingen te laten groeien en ontwikkelen. Een van deze concepten is het brede school

De brede school is een innovatieve aanpak van onderwijs waarbij verschillende organisaties en instanties samenwerken om kinderen een breed scala aan leerervaringen te bieden. Het doel is om kinderen te laten groeien en te laten bloeien in een veilige en stimulerende omgeving.

concept, waarbij de school een centrale rol speelt in de gemeenschap.

Andere concepten zijn het clusteronderwijs

In het Nederlandse onderwijsstelsel bestaat een speciaal onderwijs dat is verdeeld in vier soorten scholen, bekend als clusteronderwijs. Deze scholen bieden een gespecialiseerde onderwijsomgeving voor kinderen met verschillende behoeften.

concept, waarbij meerdere scholen samenwerken om een breed scala aan onderwijsmogelijkheden te bieden, en het schoolklimaat

In een gezond schoolklimaat voelen zowel leerlingen als leerkrachten zich aangenaam. Het schoolklimaat beïnvloedt en bepaalt de sfeer in de school. Een positief schoolklimaat draagt bij aan een hoog niveau van onderwijskwaliteit en schoolontwikkeling.

concept, waarbij de school een veilige en inspirerende omgeving biedt voor leerlingen.

Conclusie

In conclusie is de cultuurprofielschool een erkende vorm van onderwijs die cultuuronderwijs als centraal beleidspunt heeft opgenomen. Deze scholen bieden een breed scala aan kunstdisciplines en een sterke focus op cultuuronderwijs, waardoor leerlingen kunnen groeien en ontwikkelen.
Door het cultuurprofielschoolconcept te gebruiken, kunnen scholen een breed scala aan onderwijsmogelijkheden bieden en leerlingen helpen om hun creativiteit en expressie te ontwikkelen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties