Gerelateerde artikelen

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Extrinsieke motivatie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Extrinsieke motivatie

Extrinsieke motivatie in het onderwijs

Extrinsieke motivatie

Motivatie is de drijvende kracht achter het leren en presteren van leerlingen. Het is cruciaal om kinderen gemotiveerd te houden voor hun taken en activiteiten.

is een vorm van motivatie waarbij een persoon gemotiveerd wordt door externe prikkels. Deze prikkels kunnen straf of beloning inhouden. Het doel is om een bepaalde uitkomst te bereiken, zoals een voldoende of een prijs.

In het onderwijs is extrinsieke motivatie te zien bij leerlingen die leren omdat ze een voldoende moeten halen of wanneer ze bang zijn voor straf. Dit type motivatie kan echter ook een negatieve invloed hebben op de intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie is een cruciale factor in het leerproces. Het is de motivatie die van binnenuit komt en daarmee is het de motor van het leren. Goede leraren weten de intrinsieke motivatie van leerlingen op gang te brengen.

van leerlingen.

Invloed op intrinsieke motivatie

Beloningen kunnen het gevoel van zelfstandigheid en competentie namelijk laten verminderen. Leerlingen die gemotiveerd worden door externe prikkels, kunnen hun eigen interesses en doelstellingen verliezen. Dit kan leiden tot een afname van de motivatie om te leren.
Daarnaast kan extrinsieke motivatie ook leiden tot een afhankelijkheid van externe prikkels. Leerlingen die gewend zijn aan beloningen, kunnen moeite hebben om zonder deze prikkels te leren.

Wijze van aanpak

Om extrinsieke motivatie te minimaliseren, is het belangrijk om leerlingen te laten zien dat leren een waarde in zichzelf heeft. Dit kan worden gedaan door leerlingen te laten nadenken over hun eigen doelstellingen en interesses.
Daarnaast kan het combineren van verschillende leeractiviteiten, zoals projecten en presentaties, helpen om leerlingen te motiveren om te leren. Dit type activiteiten kan helpen om leerlingen te laten zien dat leren een waarde in zichzelf heeft.

Conclusie

Extrinsieke motivatie is een belangrijk thema in het onderwijs. Door te begrijpen hoe deze vorm van motivatie werkt, kunnen we leerlingen helpen om gemotiveerd te blijven om te leren. Het is belangrijk om leerlingen te laten zien dat leren een waarde in zichzelf heeft en dat het niet alleen om externe prikkels gaat.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties