Gerelateerde artikelen

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: FOMO | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: FOMO

Fear of missing out in het onderwijs

Fear of Missing Out (FOMO) speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om FOMO te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. FOMO kan verschillende oorzaken hebben, zoals faalangst

Faalangst is een veelvoorkomende emotie bij leerlingen, die kan leiden tot een verminderde motivatie en prestatie. Faalangst is de angst dat men niet kan voldoen aan de verwachtingen van zichzelf of van anderen. Deze angst kan op verschillende terreinen voorkomen, zoals op cognitief, sociaal of motorisch gebied.

, angststoornis

Een angststoornis is een overmatige angst in het dagelijks leven die regelmatig voorkomt zonder dat er echt gevaar is. Deze angst kan zich uiten in lichamelijke kenmerken als rusteloosheid, trillen, zweten, duizeligheid, buikpijn of hoofdpijn, slapeloosheid, flauwvallen, misselijkheid, of andere lichamelijke uitingen.

, hyperfocus

Hyperfocus is een intense vorm van mentale concentratie, waarbij de aandacht gefocust is op een onderwerp of taak. Tijdens hyperfocus is iemand ongevoelig voor prikkels van buitenaf en heeft weinig of geen besef van tijd.

en adhd

ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, een aandoening die het vermogen om aandacht te schenken aan de omgeving beïnvloedt.

.

FOMO in toetsen leidt tot onterechte beoordelingen en een oneerlijke verdeling van onderwijskansen. Dit resulteert bijvoorbeeld in een scheve verdeling van schooladviezen en toelating tot vervolgonderwijs. Bovendien vertekent FOMO de meting van de werkelijke capaciteiten en kennis van leerlingen. Dit werkt niet alleen demotiverend voor leerlingen, maar ondermijnt ook hun vertrouwen in het onderwijsstelsel. Daarom is het essentieel om FOMO te herkennen en te vermijden.

Oorzaken en gevolgen van fOMO

FOMO kent verschillende oorzaken, zoals faalangst, angststoornis, hyperfocus en adhd. Faalangst ontstaat wanneer leerlingen bang zijn om fouten te maken. Angststoornis maakt leerlingen onzeker over hun capaciteiten. Hyperfocus leidt tot een te grote focus op één aspect, waardoor andere aspecten worden verwaarloosd. Adhd zorgt ervoor dat leerlingen moeite hebben om zich te concentreren.
FOMO in toetsen leidt tot onterechte beoordelingen en een oneerlijke verdeling van onderwijskansen. Dit resulteert bijvoorbeeld in een scheve verdeling van schooladviezen en toelating tot vervolgonderwijs. FOMO vertekent de meting van de werkelijke capaciteiten en kennis van leerlingen. Dit werkt zowel demotiverend voor leerlingen als ondermijnend voor hun vertrouwen in het onderwijsstelsel. Daarom is het essentieel om FOMO te herkennen en te vermijden.

Wijze van aanpak

Het identificeren en verminderen van FOMO in toetsing is essentieel voor eerlijke onderwijskansen. Diverse strategieën helpen hierbij. Ten eerste helpt het om toetsvragen zorgvuldig te ontwikkelen en te beoordelen door diverse panels om FOMO te identificeren en elimineren. Daarnaast zorgt het combineren van open vragen, multiple-choice vragen en praktische opdrachten voor een gebalanceerde beoordeling van vaardigheden. Bovendien speelt het opleiden van toetsontwikkelaars en docenten een cruciale rol. Training helpt hen namelijk om FOMO te herkennen en aan te pakken. Verder onthult en corrigeert de statistische analyse van toetsresultaten patronen van FOMO.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties