Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: FOMO | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: FOMO

Fear of missing out in het onderwijs

Fear of Missing Out (FOMO) speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de kwaliteit van toetsen en assessments. Daarom is het van groot belang om FOMO te herkennen en te vermijden om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. FOMO kan verschillende oorzaken hebben, zoals faalangst

Faalangst is een veelvoorkomende emotie bij leerlingen, die kan leiden tot een verminderde motivatie en prestatie. Faalangst is de angst dat men niet kan voldoen aan de verwachtingen van zichzelf of van anderen. Deze angst kan op verschillende terreinen voorkomen, zoals op cognitief, sociaal of motorisch gebied.

, angststoornis

Een angststoornis is een overmatige angst in het dagelijks leven die regelmatig voorkomt zonder dat er echt gevaar is. Deze angst kan zich uiten in lichamelijke kenmerken als rusteloosheid, trillen, zweten, duizeligheid, buikpijn of hoofdpijn, slapeloosheid, flauwvallen, misselijkheid, of andere lichamelijke uitingen.

, hyperfocus

Hyperfocus is een intense vorm van mentale concentratie, waarbij de aandacht gefocust is op een onderwerp of taak. Tijdens hyperfocus is iemand ongevoelig voor prikkels van buitenaf en heeft weinig of geen besef van tijd.

en adhd

ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, een aandoening die het vermogen om aandacht te schenken aan de omgeving beïnvloedt.

.

FOMO in toetsen leidt tot onterechte beoordelingen en een oneerlijke verdeling van onderwijskansen. Dit resulteert bijvoorbeeld in een scheve verdeling van schooladviezen en toelating tot vervolgonderwijs. Bovendien vertekent FOMO de meting van de werkelijke capaciteiten en kennis van leerlingen. Dit werkt niet alleen demotiverend voor leerlingen, maar ondermijnt ook hun vertrouwen in het onderwijsstelsel. Daarom is het essentieel om FOMO te herkennen en te vermijden.

Oorzaken en gevolgen van fOMO

FOMO kent verschillende oorzaken, zoals faalangst, angststoornis, hyperfocus en adhd. Faalangst ontstaat wanneer leerlingen bang zijn om fouten te maken. Angststoornis maakt leerlingen onzeker over hun capaciteiten. Hyperfocus leidt tot een te grote focus op één aspect, waardoor andere aspecten worden verwaarloosd. Adhd zorgt ervoor dat leerlingen moeite hebben om zich te concentreren.
FOMO in toetsen leidt tot onterechte beoordelingen en een oneerlijke verdeling van onderwijskansen. Dit resulteert bijvoorbeeld in een scheve verdeling van schooladviezen en toelating tot vervolgonderwijs. FOMO vertekent de meting van de werkelijke capaciteiten en kennis van leerlingen. Dit werkt zowel demotiverend voor leerlingen als ondermijnend voor hun vertrouwen in het onderwijsstelsel. Daarom is het essentieel om FOMO te herkennen en te vermijden.

Wijze van aanpak

Het identificeren en verminderen van FOMO in toetsing is essentieel voor eerlijke onderwijskansen. Diverse strategieën helpen hierbij. Ten eerste helpt het om toetsvragen zorgvuldig te ontwikkelen en te beoordelen door diverse panels om FOMO te identificeren en elimineren. Daarnaast zorgt het combineren van open vragen, multiple-choice vragen en praktische opdrachten voor een gebalanceerde beoordeling van vaardigheden. Bovendien speelt het opleiden van toetsontwikkelaars en docenten een cruciale rol. Training helpt hen namelijk om FOMO te herkennen en aan te pakken. Verder onthult en corrigeert de statistische analyse van toetsresultaten patronen van FOMO.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties