Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Gecontroleerde motivatie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Gecontroleerde motivatie

Gecontroleerde motivatie in het onderwijs

Gecontroleerde motivatie

Motivatie is de drijvende kracht achter het leren en presteren van leerlingen. Het is cruciaal om kinderen gemotiveerd te houden voor hun taken en activiteiten.

speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om te begrijpen hoe gecontroleerde motivatie werkt en hoe het kan worden gestimuleerd om leerlingen tot hun volle potentieel te laten komen.

Gecontroleerde motivatie is een vorm van motivatie die wordt gestuurd door externe of interne druk. Externe druk kan komen van leraren, ouders of andere autoriteiten, terwijl interne druk voortkomt uit het vermijden van negatieve gevoelens of het nastreven van positieve gevoelens.

Oorzaken van gecontroleerde motivatie

Gecontroleerde motivatie kan worden veroorzaakt door diverse factoren, zoals de behoefte aan erkenning, de wens om te voldoen aan verwachtingen of de angst om te falen. Leerlingen die onder druk staan om bepaalde doelstellingen te bereiken, kunnen gemotiveerd worden door externe factoren zoals beloningen of straffen.
Daarnaast kan gecontroleerde motivatie ook worden veroorzaakt door interne factoren, zoals het vermijden van negatieve gevoelens zoals schaamte of angst. Leerlingen die worstelen met hun zelfvertrouwen of hun eigenwaarde, kunnen gemotiveerd worden door het nastreven van positieve gevoelens zoals trots of zelfwaarde.

Gevolgen van gecontroleerde motivatie

Gecontroleerde motivatie kan leiden tot een aantal negatieve gevolgen, zoals stress, angst en demotivatie. Leerlingen die worden gemotiveerd door externe factoren, kunnen het gevoel hebben dat zij niet zelf in controle zijn over hun leerproces.
Daarnaast kan gecontroleerde motivatie ook leiden tot een verminderde autonomie en zelfregulatie

Zelfregulatie is het vermogen om goede keuzes te maken uit de eigen gedragsmogelijkheden en deze gedragingen zelf of samen met anderen te realiseren, evalueren en verbeteren.

. Leerlingen die worden gemotiveerd door externe factoren, kunnen het gevoel hebben dat zij niet zelf in staat zijn om hun eigen doelstellingen te bereiken.

Wijze van aanpak

Om gecontroleerde motivatie te stimuleren, is het essentieel om een balans te vinden tussen autonomie en controle. Leerlingen moeten worden gestimuleerd om zelf doelstellingen te bereiken en om hun eigen motivatie te ontwikkelen.
Daarnaast is het belangrijk om leerlingen te leren om hun eigen motivatie te herkennen en te beheren. Dit kan worden gedaan door het aanbieden van keuzemogelijkheden, het stimuleren van intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie is een cruciale factor in het leerproces. Het is de motivatie die van binnenuit komt en daarmee is het de motor van het leren. Goede leraren weten de intrinsieke motivatie van leerlingen op gang te brengen.

en het bieden van ondersteuning en begeleiding.

Conclusie

Gecontroleerde motivatie is een complex fenomeen dat een belangrijke rol speelt in het leerproces. Door te begrijpen hoe gecontroleerde motivatie werkt en hoe het kan worden gestimuleerd, kunnen we leerlingen helpen om tot hun volle potentieel te komen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties