Gerelateerde artikelen

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Gecontroleerde motivatie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Gecontroleerde motivatie

Gecontroleerde motivatie in het onderwijs

Gecontroleerde motivatie

Motivatie is de drijvende kracht achter het leren en presteren van leerlingen. Het is cruciaal om kinderen gemotiveerd te houden voor hun taken en activiteiten.

speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om te begrijpen hoe gecontroleerde motivatie werkt en hoe het kan worden gestimuleerd om leerlingen tot hun volle potentieel te laten komen.

Gecontroleerde motivatie is een vorm van motivatie die wordt gestuurd door externe of interne druk. Externe druk kan komen van leraren, ouders of andere autoriteiten, terwijl interne druk voortkomt uit het vermijden van negatieve gevoelens of het nastreven van positieve gevoelens.

Oorzaken van gecontroleerde motivatie

Gecontroleerde motivatie kan worden veroorzaakt door diverse factoren, zoals de behoefte aan erkenning, de wens om te voldoen aan verwachtingen of de angst om te falen. Leerlingen die onder druk staan om bepaalde doelstellingen te bereiken, kunnen gemotiveerd worden door externe factoren zoals beloningen of straffen.
Daarnaast kan gecontroleerde motivatie ook worden veroorzaakt door interne factoren, zoals het vermijden van negatieve gevoelens zoals schaamte of angst. Leerlingen die worstelen met hun zelfvertrouwen of hun eigenwaarde, kunnen gemotiveerd worden door het nastreven van positieve gevoelens zoals trots of zelfwaarde.

Gevolgen van gecontroleerde motivatie

Gecontroleerde motivatie kan leiden tot een aantal negatieve gevolgen, zoals stress, angst en demotivatie. Leerlingen die worden gemotiveerd door externe factoren, kunnen het gevoel hebben dat zij niet zelf in controle zijn over hun leerproces.
Daarnaast kan gecontroleerde motivatie ook leiden tot een verminderde autonomie en zelfregulatie

Zelfregulatie is het vermogen om goede keuzes te maken uit de eigen gedragsmogelijkheden en deze gedragingen zelf of samen met anderen te realiseren, evalueren en verbeteren.

. Leerlingen die worden gemotiveerd door externe factoren, kunnen het gevoel hebben dat zij niet zelf in staat zijn om hun eigen doelstellingen te bereiken.

Wijze van aanpak

Om gecontroleerde motivatie te stimuleren, is het essentieel om een balans te vinden tussen autonomie en controle. Leerlingen moeten worden gestimuleerd om zelf doelstellingen te bereiken en om hun eigen motivatie te ontwikkelen.
Daarnaast is het belangrijk om leerlingen te leren om hun eigen motivatie te herkennen en te beheren. Dit kan worden gedaan door het aanbieden van keuzemogelijkheden, het stimuleren van intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie is een cruciale factor in het leerproces. Het is de motivatie die van binnenuit komt en daarmee is het de motor van het leren. Goede leraren weten de intrinsieke motivatie van leerlingen op gang te brengen.

en het bieden van ondersteuning en begeleiding.

Conclusie

Gecontroleerde motivatie is een complex fenomeen dat een belangrijke rol speelt in het leerproces. Door te begrijpen hoe gecontroleerde motivatie werkt en hoe het kan worden gestimuleerd, kunnen we leerlingen helpen om tot hun volle potentieel te komen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties