Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Gecontroleerde motivatie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Gecontroleerde motivatie

Gecontroleerde motivatie in het onderwijs

Gecontroleerde motivatie

Motivatie is de drijvende kracht achter het leren en presteren van leerlingen. Het is cruciaal om kinderen gemotiveerd te houden voor hun taken en activiteiten.

speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om te begrijpen hoe gecontroleerde motivatie werkt en hoe het kan worden gestimuleerd om leerlingen tot hun volle potentieel te laten komen.

Gecontroleerde motivatie is een vorm van motivatie die wordt gestuurd door externe of interne druk. Externe druk kan komen van leraren, ouders of andere autoriteiten, terwijl interne druk voortkomt uit het vermijden van negatieve gevoelens of het nastreven van positieve gevoelens.

Oorzaken van gecontroleerde motivatie

Gecontroleerde motivatie kan worden veroorzaakt door diverse factoren, zoals de behoefte aan erkenning, de wens om te voldoen aan verwachtingen of de angst om te falen. Leerlingen die onder druk staan om bepaalde doelstellingen te bereiken, kunnen gemotiveerd worden door externe factoren zoals beloningen of straffen.
Daarnaast kan gecontroleerde motivatie ook worden veroorzaakt door interne factoren, zoals het vermijden van negatieve gevoelens zoals schaamte of angst. Leerlingen die worstelen met hun zelfvertrouwen of hun eigenwaarde, kunnen gemotiveerd worden door het nastreven van positieve gevoelens zoals trots of zelfwaarde.

Gevolgen van gecontroleerde motivatie

Gecontroleerde motivatie kan leiden tot een aantal negatieve gevolgen, zoals stress, angst en demotivatie. Leerlingen die worden gemotiveerd door externe factoren, kunnen het gevoel hebben dat zij niet zelf in controle zijn over hun leerproces.
Daarnaast kan gecontroleerde motivatie ook leiden tot een verminderde autonomie en zelfregulatie

Zelfregulatie is het vermogen om goede keuzes te maken uit de eigen gedragsmogelijkheden en deze gedragingen zelf of samen met anderen te realiseren, evalueren en verbeteren.

. Leerlingen die worden gemotiveerd door externe factoren, kunnen het gevoel hebben dat zij niet zelf in staat zijn om hun eigen doelstellingen te bereiken.

Wijze van aanpak

Om gecontroleerde motivatie te stimuleren, is het essentieel om een balans te vinden tussen autonomie en controle. Leerlingen moeten worden gestimuleerd om zelf doelstellingen te bereiken en om hun eigen motivatie te ontwikkelen.
Daarnaast is het belangrijk om leerlingen te leren om hun eigen motivatie te herkennen en te beheren. Dit kan worden gedaan door het aanbieden van keuzemogelijkheden, het stimuleren van intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie is een cruciale factor in het leerproces. Het is de motivatie die van binnenuit komt en daarmee is het de motor van het leren. Goede leraren weten de intrinsieke motivatie van leerlingen op gang te brengen.

en het bieden van ondersteuning en begeleiding.

Conclusie

Gecontroleerde motivatie is een complex fenomeen dat een belangrijke rol speelt in het leerproces. Door te begrijpen hoe gecontroleerde motivatie werkt en hoe het kan worden gestimuleerd, kunnen we leerlingen helpen om tot hun volle potentieel te komen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties