Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Gecontroleerde motivatie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Gecontroleerde motivatie

Gecontroleerde motivatie in het onderwijs

Gecontroleerde motivatie

Motivatie is de drijvende kracht achter het leren en presteren van leerlingen. Het is cruciaal om kinderen gemotiveerd te houden voor hun taken en activiteiten.

speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om te begrijpen hoe gecontroleerde motivatie werkt en hoe het kan worden gestimuleerd om leerlingen tot hun volle potentieel te laten komen.

Gecontroleerde motivatie is een vorm van motivatie die wordt gestuurd door externe of interne druk. Externe druk kan komen van leraren, ouders of andere autoriteiten, terwijl interne druk voortkomt uit het vermijden van negatieve gevoelens of het nastreven van positieve gevoelens.

Oorzaken van gecontroleerde motivatie

Gecontroleerde motivatie kan worden veroorzaakt door diverse factoren, zoals de behoefte aan erkenning, de wens om te voldoen aan verwachtingen of de angst om te falen. Leerlingen die onder druk staan om bepaalde doelstellingen te bereiken, kunnen gemotiveerd worden door externe factoren zoals beloningen of straffen.
Daarnaast kan gecontroleerde motivatie ook worden veroorzaakt door interne factoren, zoals het vermijden van negatieve gevoelens zoals schaamte of angst. Leerlingen die worstelen met hun zelfvertrouwen of hun eigenwaarde, kunnen gemotiveerd worden door het nastreven van positieve gevoelens zoals trots of zelfwaarde.

Gevolgen van gecontroleerde motivatie

Gecontroleerde motivatie kan leiden tot een aantal negatieve gevolgen, zoals stress, angst en demotivatie. Leerlingen die worden gemotiveerd door externe factoren, kunnen het gevoel hebben dat zij niet zelf in controle zijn over hun leerproces.
Daarnaast kan gecontroleerde motivatie ook leiden tot een verminderde autonomie en zelfregulatie

Zelfregulatie is het vermogen om goede keuzes te maken uit de eigen gedragsmogelijkheden en deze gedragingen zelf of samen met anderen te realiseren, evalueren en verbeteren.

. Leerlingen die worden gemotiveerd door externe factoren, kunnen het gevoel hebben dat zij niet zelf in staat zijn om hun eigen doelstellingen te bereiken.

Wijze van aanpak

Om gecontroleerde motivatie te stimuleren, is het essentieel om een balans te vinden tussen autonomie en controle. Leerlingen moeten worden gestimuleerd om zelf doelstellingen te bereiken en om hun eigen motivatie te ontwikkelen.
Daarnaast is het belangrijk om leerlingen te leren om hun eigen motivatie te herkennen en te beheren. Dit kan worden gedaan door het aanbieden van keuzemogelijkheden, het stimuleren van intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie is een cruciale factor in het leerproces. Het is de motivatie die van binnenuit komt en daarmee is het de motor van het leren. Goede leraren weten de intrinsieke motivatie van leerlingen op gang te brengen.

en het bieden van ondersteuning en begeleiding.

Conclusie

Gecontroleerde motivatie is een complex fenomeen dat een belangrijke rol speelt in het leerproces. Door te begrijpen hoe gecontroleerde motivatie werkt en hoe het kan worden gestimuleerd, kunnen we leerlingen helpen om tot hun volle potentieel te komen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties