Gerelateerde artikelen

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Gezonde schoolkantine | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Gezonde schoolkantine

Gezonde schoolkantine: een cruciale rol in het onderwijs

Een gezonde schoolkantine is een essentiële component van een gezond schoolklimaat

In een school wordt het klimaat bepaald door de interactie tussen leerlingen, leerkrachten en het schoolmanagement.

. Het biedt kinderen en jongeren de mogelijkheid om gezonde keuzes te maken en een goede eetgewoonte te ontwikkelen. Een schoolkantine die gezonde opties biedt, draagt bij aan een betere schoolprestatie, minder schooluitval en een gezondere leefstijl.

Het is belangrijk om een voedingsbeleid te maken en dat op te nemen in het schoolbeleid en de schoolgids. Dit beleid moet een duidelijke visie hebben op gezond eten en drinken en beschrijven hoe de school bijdraagt aan de gezondheid en goed eetgedrag van leerlingen. Door leerlingen, ouders en medewerkers te betrekken bij het maken van het beleid, voelen zij zich meer verantwoordelijk voor het slagen ervan.

Voordelen van een gezonde schoolkantine

Een gezonde schoolkantine biedt verschillende voordelen. Leerlingen leren om gezonde keuzes te maken en een goede eetgewoonte te ontwikkelen. Dit draagt bij aan een betere schoolprestatie, minder schooluitval en een gezondere leefstijl. Bovendien kan een gezonde schoolkantine helpen bij het verminderen van ziekten zoals obesitas en diabetes.
Een schoolkantine die gezonde opties biedt, kan ook helpen bij het creëren van een positieve schoolcultuur. Leerlingen voelen zich meer comfortabel en veilig in een omgeving die gezonde keuzes biedt. Dit kan leiden tot een betere sociale interactie tussen leerlingen en een positievere schoolervaring.

Hoe een gezonde schoolkantine te creëren

Om een gezonde schoolkantine te creëren, is het belangrijk om een voedingsbeleid te maken en dat op te nemen in het schoolbeleid en de schoolgids. Dit beleid moet een duidelijke visie hebben op gezond eten en drinken en beschrijven hoe de school bijdraagt aan de gezondheid en goed eetgedrag van leerlingen.
Daarnaast is het belangrijk om leerlingen, ouders en medewerkers te betrekken bij het maken van het beleid. Dit kan worden gedaan door het organiseren van workshops, seminars en andere activiteiten die gericht zijn op het promoten van gezonde voeding en een gezonde leefstijl.

Conclusie

Een gezonde schoolkantine is een essentiële component van een gezond schoolklimaat. Het biedt kinderen en jongeren de mogelijkheid om gezonde keuzes te maken en een goede eetgewoonte te ontwikkelen. Door een voedingsbeleid te maken en dat op te nemen in het schoolbeleid en de schoolgids, kan de school bijdragen aan de gezondheid en goed eetgedrag van leerlingen.
Door leerlingen, ouders en medewerkers te betrekken bij het maken van het beleid, voelen zij zich meer verantwoordelijk voor het slagen ervan. Een gezonde schoolkantine kan helpen bij het creëren van een positieve schoolcultuur en een betere sociale interactie tussen leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties