Gerelateerde artikelen

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Hoogsensitiviteit | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit in het onderwijs

Hoogsensitiviteit is een karaktereigenschap die gekenmerkt wordt door overgevoeligheid voor indrukken en prikkels. Het is een natuurlijke variatie in de manier waarop mensen informatie verwerken en reageren op hun omgeving.
Hoogsensitieve kinderen hebben een scherp waarnemingsvermogen en koppelen een sterke emotie aan dingen die ze meemaken. Ze beleven dingen intens en hebben een diepgaande interesse in hun omgeving. Dit kan leiden tot een rijke innerlijke wereld en een grote creativiteit.

Hoogsensitiviteit komt vaak voor bij hoogbegaafden en mensen met een hoog niveau van emotionele intelligentie

Emotionele intelligentie (EQ) speelt een cruciale rol bij het succesvolle leren en sociale interacties. Het is het vermogen om emoties van jezelf en van anderen te waarnemen, te interpreteren en te reguleren. Bij emotionele intelligentie hoort ook het vermogen om de emoties te gebruiken als leidraad bij het denken en handelen.

. Het is belangrijk om te onthouden dat hoogsensitiviteit geen afwijking is, maar een natuurlijke variatie in de manier waarop mensen functioneren.

Oorzaken en gevolgen van hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit kan leiden tot een aantal uitdagingen in het onderwijs. Hoogsensitieve kinderen hebben meer tijd nodig om alle prikkels te verwerken en kunnen overprikkeld raken als ze te veel informatie tegelijkertijd ontvangen.
Dit kan leiden tot druk gedrag en/of negatieve emoties. Het is belangrijk om hoogsensitieve kinderen te ondersteunen door een rustige en gestructureerde leeromgeving te creëren.

Wijze van aanpak

Om hoogsensitieve kinderen te ondersteunen, is het belangrijk om een aantal strategieën te gebruiken. Ten eerste helpt het om een rustige en gestructureerde leeromgeving te creëren.
Daarnaast kan het helpen om hoogsensitieve kinderen te leren om hun emoties te reguleren en om prioriteit te geven aan taken. Bovendien kan het helpen om hoogsensitieve kinderen te laten werken in een tempo dat voor hen geschikt is.

Conclusie

Hoogsensitiviteit is een natuurlijke variatie in de manier waarop mensen functioneren. Door hoogsensitiviteit te erkennen en te ondersteunen, kunnen we een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving creëren voor alle leerlingen.
Door het gebruik van strategieën zoals het creëren van een rustige en gestructureerde leeromgeving, het leren van emotieregulatie en het laten werken in een geschikt tempo, kunnen we hoogsensitieve kinderen helpen om hun volle potentieel te bereiken.
Hoogsensitiviteit is geen afwijking, maar een karaktereigenschap die kan worden gebruikt om een rijke innerlijke wereld en een grote creativiteit te creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze Linkedin.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties