Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Hoogsensitiviteit | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit in het onderwijs

Hoogsensitiviteit is een karaktereigenschap die gekenmerkt wordt door overgevoeligheid voor indrukken en prikkels. Het is een natuurlijke variatie in de manier waarop mensen informatie verwerken en reageren op hun omgeving.
Hoogsensitieve kinderen hebben een scherp waarnemingsvermogen en koppelen een sterke emotie aan dingen die ze meemaken. Ze beleven dingen intens en hebben een diepgaande interesse in hun omgeving. Dit kan leiden tot een rijke innerlijke wereld en een grote creativiteit.

Hoogsensitiviteit komt vaak voor bij hoogbegaafden en mensen met een hoog niveau van emotionele intelligentie

Emotionele intelligentie (EQ) speelt een cruciale rol bij het succesvolle leren en sociale interacties. Het is het vermogen om emoties van jezelf en van anderen te waarnemen, te interpreteren en te reguleren. Bij emotionele intelligentie hoort ook het vermogen om de emoties te gebruiken als leidraad bij het denken en handelen.

. Het is belangrijk om te onthouden dat hoogsensitiviteit geen afwijking is, maar een natuurlijke variatie in de manier waarop mensen functioneren.

Oorzaken en gevolgen van hoogsensitiviteit

Hoogsensitiviteit kan leiden tot een aantal uitdagingen in het onderwijs. Hoogsensitieve kinderen hebben meer tijd nodig om alle prikkels te verwerken en kunnen overprikkeld raken als ze te veel informatie tegelijkertijd ontvangen.
Dit kan leiden tot druk gedrag en/of negatieve emoties. Het is belangrijk om hoogsensitieve kinderen te ondersteunen door een rustige en gestructureerde leeromgeving te creëren.

Wijze van aanpak

Om hoogsensitieve kinderen te ondersteunen, is het belangrijk om een aantal strategieën te gebruiken. Ten eerste helpt het om een rustige en gestructureerde leeromgeving te creëren.
Daarnaast kan het helpen om hoogsensitieve kinderen te leren om hun emoties te reguleren en om prioriteit te geven aan taken. Bovendien kan het helpen om hoogsensitieve kinderen te laten werken in een tempo dat voor hen geschikt is.

Conclusie

Hoogsensitiviteit is een natuurlijke variatie in de manier waarop mensen functioneren. Door hoogsensitiviteit te erkennen en te ondersteunen, kunnen we een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving creëren voor alle leerlingen.
Door het gebruik van strategieën zoals het creëren van een rustige en gestructureerde leeromgeving, het leren van emotieregulatie en het laten werken in een geschikt tempo, kunnen we hoogsensitieve kinderen helpen om hun volle potentieel te bereiken.
Hoogsensitiviteit is geen afwijking, maar een karaktereigenschap die kan worden gebruikt om een rijke innerlijke wereld en een grote creativiteit te creëren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze Linkedin.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties