Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Inclusief onderwijs (ION) | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Inclusief onderwijs (ION)

Informatie over onderwijsconcepten

Het onderwijsconcept dat steeds meer aandacht krijgt, is inclusief onderwijs. Dit concept richt zich op het creëren van een leeromgeving waar alle leerlingen zich thuis voelen.
Passend onderwijs

is een belangrijk aspect van inclusief onderwijs. Het gaat om het aanpassen van het onderwijs aan de individuele behoeften van elk kind.

Onderwijsconcepten

Speciaal onderwijs

Speciaal onderwijs is een vorm van onderwijs dat gericht is op leerlingen met een lichamelijke, zintuiglijke of verstandelijke beperking of kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen die intensieve zorg nodig hebben.

is een vorm van onderwijs dat zich richt op leerlingen met speciale behoeften. Bijzonder onderwijs

Bijzonder onderwijs is een vorm van onderwijs dat gebaseerd is op een specifieke opvoedkundige of levensbeschouwelijke visie. Dit kan variëren van katholiek, protestants, islamitisch tot joods onderwijs. Ook Montessori-onderwijs, Freinetscholen, Daltonscholen en Jenaplanscholen vallen onder deze categorie vanwege hun unieke opvoedkundige visie.

is een andere vorm van onderwijs dat zich richt op leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

Adaptief onderwijs

Adaptief onderwijs richt zich op de unieke behoeften en interesses van elk kind. Dit type onderwijs streeft ernaar om de leerstof af te stemmen op de individuele leerling, waardoor kinderen beter leren en meer motivatie ervaren.

is een vorm van onderwijs dat zich aanpast aan de veranderende behoeften van de leerlingen. Kindgericht onderwijs

Kindgericht onderwijs is een benadering van het onderwijs waarbij het kind centraal staat en de leerstof een ondersteunende rol speelt. Dit type onderwijs richt zich op de individuele behoeften en mogelijkheden van elk kind.

is een vorm van onderwijs dat zich richt op de individuele behoeften en interesses van elk kind.

Inclusief onderwijs in de praktijk

In de praktijk wordt inclusief onderwijs toegepast door leerkrachten en scholen die zich inzetten voor een inclusieve leeromgeving. Dit betekent dat alle leerlingen worden gestimuleerd om actief deel te nemen aan het leerproces.
Het doel van inclusief onderwijs is om alle leerlingen te laten slagen, ongeacht hun achtergrond of behoeften. Dit wordt bereikt door het aanbieden van een breed scala aan leeractiviteiten en het bieden van extra ondersteuning waar nodig.

Voordelen van inclusief onderwijs

Inclusief onderwijs heeft verschillende voordelen. Het stimuleert de sociale vaardigheden van de leerlingen, het verbetert de leerprestaties en het creëert een positieve leeromgeving.
Daarnaast wordt inclusief onderwijs gezien als een manier om de kansenongelijkheid in het onderwijs te verminderen. Het biedt alle leerlingen dezelfde kansen om te slagen, ongeacht hun achtergrond of behoeften.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties