Gerelateerde artikelen

Van presteren naar leren

Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...

Investeren in sociaal-emotionele competenties

‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...

Invallen in het basisonderwijs: kansen en uitdagingen

Stel je eens voor: je wordt ’s ochtends gebeld door een school die dringend een leerkracht nodig heeft. Een collega is ziek, er staat een klas zonder juf of meester, en jij mag inspringen.Sommige vinden dit leuk en zien het als een kans om verschil te maken. Voor...

Leesplezier begint met autonomie!

Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Jeugdcriminaliteit | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Jeugdcriminaliteit

Jeugdcriminaliteit: een complex probleem

Jeugdcriminaliteit is een complex fenomeen dat een breed scala aan wetsovertredingen omvat, variërend van vernieling tot doodslag. Jongeren die het criminele pad op gaan, experimenteren met crimineel gedrag en verleggen telkens hun grenzen.
Een belangrijk deel van de jeugdcriminaliteit bestaat uit diefstal en inbraak. Daarnaast komen mishandeling en diefstal met geweld vaak voor. Bij crimineel geweld kan het ook gaan om o.a. racistisch geweld, vandalisme, graffiti en brandstichten.

Oorzaken van jeugdcriminaliteit

Jeugdcriminaliteit heeft veel verschillende aspecten. Het begrip criminaliteit is een categorie van delinquentie en omvat ernstige wetsovertredingen zoals geweldsdelicten, zedendelicten, inbraken en brandstichting. Deze categorie wordt onderscheiden van kleine delicten zoals eenvoudige diefstallen en verkeersongevallen waarbij andere mensen niet in gevaar worden gebracht.
Verkeerscriminaliteit onder jongeren kan bestaan uit: ernstige snelheidsovertredingen, rijden onder invloed, of rijden zonder geldige WA-verzekering of zonder geldig rijbewijs. Bij jeugdigen wordt crimineel gedrag en kleine delicten ook nog onderscheiden van de zogenoemde statusdelicten.

Consequenties van jeugdcriminaliteit

Jongeren die betrokken zijn bij criminele activiteiten, lopen het risico op strafrechtelijke sancties, zoals een strafblad of een gevangenisstraf. Bovendien kan jeugdcriminaliteit leiden tot een verstoring van de sociale en emotionele ontwikkeling van jongeren.
Daarnaast kan jeugdcriminaliteit ook een negatieve impact hebben op de samenleving als geheel. Het kan leiden tot een verlies van vertrouwen in de justitie en de politie, en tot een toename van de criminaliteit in het algemeen.

Wijze van aanpak

Het aanpakken van jeugdcriminaliteit vereist een multidisciplinaire aanpak. Het is belangrijk om de oorzaken van jeugdcriminaliteit te begrijpen en om gerichte maatregelen te nemen om deze oorzaken aan te pakken.
Het is ook belangrijk om jongeren te voorzien van adequate onderwijs- en opleidingsmogelijkheden, om hen te helpen bij het maken van positieve keuzes en het ontwikkelen van een positieve identiteit.

Conclusie

Jeugdcriminaliteit is een complex probleem dat een breed scala aan oorzaken en consequenties heeft. Het is belangrijk om deze oorzaken en consequenties te begrijpen en om gerichte maatregelen te nemen om jeugdcriminaliteit aan te pakken.
Het is onze verantwoordelijkheid om jongeren te helpen bij het maken van positieve keuzes en het ontwikkelen van een positieve identiteit. Door samen te werken, kunnen we een veiligere en meer rechtvaardige samenleving creëren voor alle jongeren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties