Gerelateerde artikelen

Een spiegeldynamiek in het team

Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...

Werken op een basisschool met culturele diversiteit

OBS de Pendinghe is een Groningse basisschool in de wijk Paddepoel. Op een dergelijke basisschool met leerlingen van allerlei culturele achtergronden gebeurt er elke dag wel iets bijzonders. Kinderen hebben hun eigen taal, tradities en ervaringen die ze meenemen in de...

Hoe je met kleine stappen weer rust en energie vindt in je werk

Als leraar geef je elke dag het beste van jezelf. Je begeleidt, je motiveert en inspireert leerlingen en studenten. Maar wie zorgt er voor jou? Wanneer heb je voor het laatst stilgestaan bij hoe het écht met je gaat? In dit blog deel ik vijf herkenbare signalen dat je...

De kracht van werken aan executieve functies

De term executieve functies klinkt voor velen een beetje vaag en abstract. Toch komt hij steeds weer langs en is er veel over te lezen in de vakliteratuur. En dat is zeer terecht: onderzoek maakt meer en meer duidelijk hoe belangrijk goed ontwikkelde executieve...

Zorg en onderwijs samen

Hoezo zorg en onderwijs samen? – Een weg naar meer inclusie en aanpak lerarentekort. De combinatie maakt het onderwijs enorm uitdagend en leuk. Met de huidige norm van inclusief onderwijs, naar mijn inziens ook ontzettend noodzakelijk. Het is enorm fijn dat ik in mijn...

Holistisch leren met hoofd, hart en handen

Haasje over….. Leren is ervaren – met lichaam én geest Leren is zoveel meer dan kennis overdragen. Het is iets wat je ervaart. Met hoofd, hart en handen. Met lichaam, ziel en geest. En dat betekent: niet alleen in het denken, maar ook in het voelen en doen. In mijn...

Kennis als brug tussen taal en begrip

Stel je voor: een groep leerlingen zit in de kring, luisterend naar een prentenboek over het heelal. De juf stelt een vraag: “Wat zie je aan de nachtelijke hemel?” Sommige kinderen noemen de maan en de sterren, anderen blijven stil. Maar wanneer de klas eerst een week...

Wat is een Montessorischool?

Misschien ben je weleens in een klas geweest waar kinderen rustig rondliepen, hun eigen werk kozen en bezig waren met houten materialen. Grote kans dat je toen op een Montessorischool was. Dat voelt meteen anders dan een gewone school. Geen rijen tafeltjes of lesjes...

Lezen met Nieuwsbegrip

Begrijpend lezen is al jaren een zorgenkindje in het onderwijs. Steeds meer leerkrachten en ouders vragen zich af: hoe help ik kinderen beter teksten begrijpen? In een wereld waarin informatie voortdurend op ons afkomt – via nieuwsberichten, TikTok, reclames en chats...

Hoe ik groepsanalyse leerde inzetten voor veiligheid in de klas

Sommige leerlingen lijken voortdurend betrokken bij incidenten. In de klas, op het plein, tijdens de gymles—en altijd komt de vraag weer bij dezelfde leerkracht terecht. Collega’s weten je al te vinden na de pauze, want hij of zij was weer betrokken. Als leerkracht,...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Leefwereld | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Leefwereld

De leefwereld in het onderwijs

In het onderwijs speelt de leefwereld van leerlingen een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. De leefwereld is het totaal van de sociale, culturele en etnische achtergronden van de kinderen. Het is van belang dat een leerkracht weet wat er speelt in de leefwereld van zijn leerlingen.
Door de leefwereld te begrijpen, kan de leerkracht rekening houden in het contact met de leerling. Dit helpt om de leerling zich veilig te laten voelen, maar ook om leermogelijkheden beter in te kunnen schatten en leerresultaten beter te kunnen interpreteren. Ook in het onderwijsaanbod kan dan aangesloten worden op de leefwereld, waardoor de motivatie van de leerlingen verhoogd zal worden en ze de leerstof beter tot zich kunnen nemen.

De sociale achtergrond

De sociale achtergrond omvat alle factoren die te maken hebben met de thuissituatie, de erfelijke factoren en het sociale milieu waaruit de leerling komt. Het is belangrijk om deze factoren te begrijpen om de leerling beter te kunnen helpen.

De culturele achtergrond

De culturele achtergrond omvat de normen, waarden en gebruiken die de leerling van huis uit meekrijgt. Ook vallen hier de verschillen tussen de thuiscultuur en schoolcultuur onder. Het is belangrijk om deze verschillen te begrijpen om de leerling beter te kunnen helpen.

De etnische achtergrond

De etnische achtergrond omvat de bevolkingsgroep waartoe de leerling hoort. Het is belangrijk om deze factoren te begrijpen om de leerling beter te kunnen helpen.
Het huisbezoek van de leerkracht bij de leerling en ouder(s) thuis kan een krachtig hulpmiddel zijn om de leefwereld van leerlingen beter te leren kennen. Daarnaast is het gesprek tussen leerling en leerkracht natuurlijk een grote bron van informatie over de leefwereld van de leerlingen.
Door de leefwereld te begrijpen, kan de leerkracht een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving

De leeromgeving is een cruciale factor bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Een rijke leeromgeving biedt leerlingen de mogelijkheid om hun leerpotentieel te ontwikkelen en hun vaardigheden te verbeteren.

creëren voor alle leerlingen. Dit is belangrijk voor het succes van de leerlingen in het onderwijs.

Conclusie

De leefwereld is een belangrijk aspect in het onderwijs. Door de leefwereld te begrijpen, kan de leerkracht een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving creëren voor alle leerlingen. Dit is belangrijk voor het succes van de leerlingen in het onderwijs.
Door de leefwereld te begrijpen, kan de leerkracht ook een beter beeld krijgen van de leerstijl

Leerstijl speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om de leerstijl van een leerling te begrijpen om een effectieve leeromgeving te creëren. Leerstijl wordt omschreven als een samenhangend geheel van leerstrategieën, leermodellen en leeroriëntatie, dat kenmerkend is voor een lerende in een bepaalde periode.

en het referentieniveau

Het referentieniveau is een belangrijk concept in het Nederlandse onderwijs. Het refereert aan de beschrijvingen van de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen op de verschillende overgangsmomenten van het onderwijs.

van de leerlingen. Dit helpt om de leerstof beter aan te bieden en de leerlingen beter te kunnen helpen.

Door de leefwereld te begrijpen, kan de leerkracht ook een beter beeld krijgen van het lerend netwerk

Een lerend netwerk is een groep mensen die rond een bepaald thema met elkaar verbonden zijn en met elkaar leren. Het is een krachtig hulpmiddel voor onderwijs omdat het lerenden in staat stelt om kennis en ervaringen te delen en samen te werken.

van de leerlingen. Dit helpt om de leerlingen beter te kunnen helpen en een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving te creëren.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties