Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Lerarenportfolio | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Lerarenportfolio

Lerarenportfolio: een professionele uitdaging

Het lerarenportfolio is een digitale ruimte waar leraren in het primair onderwijs hun professionele ontwikkeling en bekwaamheid kunnen bijhouden en reflecteren. Dit portfolio kan op vrijwillige basis gebruikt worden om de eigen professionele groei te stimuleren en als netwerk om contacten te leggen met andere onderwijskundigen.
Door het gebruik van een lerarenportfolio kunnen leraren hun sterktes en zwaktes identificeren en hun professionele doelstellingen formuleren. Het portfolio biedt ook de mogelijkheid om reflecties en ervaringen te delen met anderen, waardoor leraren van elkaar kunnen leren en groeien.

Het belang van een lerarenportfolio

Het hebben van een lerarenportfolio is van groot belang voor de professionele ontwikkeling van leraren. Het portfolio biedt een manier om de eigen professionele groei te monitoren en te evalueren. Bovendien kan het portfolio gebruikt worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren door het delen van beste praktijken en het stimuleren van innovatie.
Daarnaast kan het lerarenportfolio gebruikt worden om de samenwerking tussen leraren te verbeteren. Door het delen van ervaringen en reflecties kunnen leraren van elkaar leren en samenwerken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

De voordelen van een lerarenportfolio

Het gebruik van een lerarenportfolio biedt verschillende voordelen voor leraren. Ten eerste kan het portfolio gebruikt worden om de eigen professionele groei te stimuleren en te monitoren. Ten tweede kan het portfolio gebruikt worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren door het delen van beste praktijken en het stimuleren van innovatie.
Daarnaast kan het lerarenportfolio gebruikt worden om de samenwerking tussen leraren te verbeteren. Door het delen van ervaringen en reflecties kunnen leraren van elkaar leren en samenwerken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Het gebruik van een lerarenportfolio in de praktijk

In de praktijk kan het lerarenportfolio gebruikt worden om de professionele ontwikkeling van leraren te stimuleren. Leraren kunnen hun portfolio gebruiken om reflecties en ervaringen te delen met anderen, waardoor zij van elkaar kunnen leren en groeien.
Daarnaast kan het lerarenportfolio gebruikt worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Door het delen van beste praktijken en het stimuleren van innovatie kunnen leraren samenwerken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Conclusie

Het gebruik van een lerarenportfolio is van groot belang voor de professionele ontwikkeling van leraren. Het portfolio biedt een manier om de eigen professionele groei te monitoren en te evalueren, en kan gebruikt worden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren door het delen van beste praktijken en het stimuleren van innovatie.
Door het gebruik van een lerarenportfolio kunnen leraren van elkaar leren en groeien, en kan de kwaliteit van het onderwijs worden verbeterd. Het is dan ook essentieel om het gebruik van een lerarenportfolio te stimuleren en te ondersteunen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties