Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Mediation | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Mediation

Mediation in het onderwijs

Mediation is een alternatieve vorm van geschillenbeslechting waarbij een neutrale derde partij, de mediator genoemd, wordt ingeschakeld om conflicterende partijen te helpen bij het bereiken van een vrijwillige en onderling aanvaardbare oplossing voor hun geschil. Dit proces wordt vaak toegepast in verschillende contexten, waaronder juridische zaken, zakelijke conflicten en, zoals relevant voor het onderwerp, klachten en geschillen binnen het onderwijs.
Door middel van mediation kunnen partijen actief deel nemen aan het oplossen van hun geschil, waarbij ze de controle behouden over het uiteindelijke resultaat. De mediator fungeert als een onpartijdige bemiddelaar die de communicatie faciliteert, de belangen van alle partijen begrijpt en hen begeleidt naar een oplossing die voor iedereen aanvaardbaar is.

Het mediationproces

Het mediationproces omvat vaak de volgende stappen: introductie en opening, verhaal van partijen, exploratie van opties, onderhandeling en overeenkomst.
Tijdens de introductie en opening introduceert de mediator zichzelf en legt het proces van mediation uit aan de betrokken partijen. Hierbij wordt het verloop van de sessie en de rol van de mediator uitgelegd.
Vervolgens krijgen elke partij de kans om hun kant van het verhaal te vertellen, inclusief hun standpunten, belangen en zorgen met betrekking tot het geschil. De mediator luistert actief en stelt vragen om een diepgaand begrip te krijgen.
Daarnaast moedigt de mediator de partijen aan om mogelijke oplossingen te verkennen en alternatieven te bedenken. Dit omvat het identificeren van gemeenschappelijke belangen en mogelijke compromissen.
Tijdens de onderhandeling onderhandelen de partijen met de hulp van de mediator om tot een overeenkomst te komen. De mediator kan suggesties doen, maar heeft geen bevoegdheid om beslissingen op te leggen.
Wanneer de partijen tot een overeenkomst komen, wordt deze schriftelijk vastgelegd en ondertekend. Dit vormt een bindende overeenkomst tussen de partijen.

Voordelen van mediation

Mediation heeft verschillende voordelen, met name binnen het onderwijs. Partijen hebben de controle over de oplossing en komen tot een resultaat dat aanvaardbaar is voor hen.
Mediation is vertrouwelijk, wat betekent dat wat tijdens de sessies wordt besproken niet buiten de mediation mag worden onthuld.
Mediation helpt bij het behouden van relaties tussen partijen, wat vooral belangrijk is binnen onderwijscontexten.
Mediation is vaak sneller dan formele juridische procedures en kan kostenbesparing opleveren.

Toepassing van mediation

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties