Gerelateerde artikelen

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip

Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Topsport en gymnasium combineren? Zo hield ik het vol

Van basketbalveld naar boeken — en weer terug Topsport en gymnasium combineren “Hoe doe je dat toch allemaal?” Die vraag kreeg ik vaak. Ik trainde meerdere keren per week op eredivisieniveau, was bijna elke zaterdag weg voor een basketbalwedstrijd en ik deed examen in...

Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen

Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...

Verrijking in het onderwijs: meer dan alleen extra werk

Toen ik zelf nog op school zat, hoorde ik het woord verrijking eigenlijk nooit. Je kreeg gewoon je werkboek, je maakte de opdrachten, en daarna volgde een toets. Klaar. Pas veel later ontdekte ik dat er achter dat begrip een hele gedachte zit. En eerlijk gezegd: hoe...

Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?

Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...

Differentiëren in het daltononderwijs

Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Motorische ontwikkeling | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Motorische ontwikkeling

Motorische ontwikkeling

Motorische ontwikkeling is een cruciaal aspect van de totale ontwikkeling van kinderen. Het is het proces waarbij kinderen hun spieren leren beheersen en gebruiken. De motorische ontwikkeling is onder te verdelen in twee soorten: grove motoriek en fijne motoriek.
De grove motoriek gaat om het bewegen en coördineren van het hele lichaam. Voorbeelden van de grove motoriek zijn lopen, huppelen en het schieten van een bal. De fijne motoriek gaat vooral over de handen. Voorbeelden van de fijne motoriek zijn schrijven en knippen.

Ontwikkelingsproces

De motorische ontwikkeling verloopt bij gezonde kinderen volgens een vast patroon en een vaste volgorde, waarbij kinderen verschillende mijlpalen langslopen voor een goede motorische ontwikkeling. Bijvoorbeeld kruipen. Wel kan het tijdstip van het behalen van deze mijlpalen bij elk kind verschillend zijn.
De meeste motorische vaardigheden worden aangeleerd door te spelen. Heel kleine kinderen bewegen ongericht. Als ze iets groter zijn, gaan ze gerichter bewegen, maar dan beweegt hun hele lichaam nog mee. Bij het opgroeien worden de bewegingen steeds stabieler en beter gecoördineerd.

Psychosociale ontwikkeling

De motorische ontwikkeling is nauw verbonden met de psychosociale ontwikkeling

Psychosociale ontwikkeling is een cruciale fase in de ontwikkeling van kinderen, waarbij zij leren omgaan met anderen en sociale vaardigheden ontwikkelen. Deze fase is nauw verbonden met de cognitieve ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling

Sociaal-emotionele ontwikkeling is een cruciale fase in de ontwikkeling van kinderen. Het omvat het leren omgaan met jezelf en anderen, het begrijpen van emoties en het ontwikkelen van sociale vaardigheden.

.

. Kinderen die moeite hebben met de motorische ontwikkeling, kunnen ook problemen ervaren op het gebied van de psychosociale ontwikkeling, zoals een lager zelfbeeld en minder deelnemen aan sociale activiteiten.

Morele ontwikkeling

De motorische ontwikkeling is ook verbonden met de morele ontwikkeling

Morele ontwikkeling is een cruciaal aspect van de psychosociale ontwikkeling van kinderen. Het is de ontwikkeling van het besef van goed en kwaad en wordt ook wel de gewetensontwikkeling genoemd. Deze ontwikkeling is van groot belang voor de vorming van een kind tot een volwaardig persoon.

. Kinderen die moeite hebben met de motorische ontwikkeling, kunnen ook morele problemen ervaren, zoals emotionele problemen, angststoornissen en depressies.

Sociaal-Emotionele ontwikkeling

De motorische ontwikkeling is ook verbonden met de sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen die moeite hebben met de motorische ontwikkeling, kunnen ook sociaal-emotionele problemen ervaren, zoals moeite met het maken van vrienden en het deelnemen aan sociale activiteiten.

Talentontwikkeling

De motorische ontwikkeling is ook verbonden met de talentontwikkeling

Talentontwikkeling is een onderwijsconcept dat zich richt op het identificeren en ontwikkelen van de unieke talenten en vaardigheden van leerlingen.

. Kinderen die moeite hebben met de motorische ontwikkeling, kunnen ook problemen ervaren bij het ontwikkelen van hun talenten.

Persoonlijke ontwikkeling

De motorische ontwikkeling is ook verbonden met de persoonlijke ontwikkeling

De persoonlijke ontwikkeling is een cruciale factor bij het bereiken van een hoog niveau van persoonlijke effectiviteit. Het is een proces waarbij individuen streven naar het ontplooien van hun individuele mogelijkheden en talenten.

. Kinderen die moeite hebben met de motorische ontwikkeling, kunnen ook problemen ervaren bij het ontwikkelen van hun persoonlijke vaardigheden.

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties