Gerelateerde artikelen

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Onderwijshuisvesting | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Onderwijshuisvesting

Onderwijshuisvesting: een cruciale factor voor succesvol onderwijs

Onderwijshuisvesting speelt een cruciale rol bij het creëren van een leeromgeving die stimuleert en inspireert. Een goed ingerichte schoolgebouw kan de leerprestaties van leerlingen verbeteren en het welzijn van docenten en personeel bevorderen.
Het schoolgebouw-ontwerp-bouw

Het ontwerp en de bouw van een schoolgebouw zijn cruciale aspecten voor een succesvolle leeromgeving. Het schoolgebouw moet voldoen aan de huisvestingseisen in het Arbeidsomstandighedenbesluit (de Arbowet) en het bouwbesluit. Deze wetten stellen eisen aan een verantwoorde inrichting van het schoolgebouw, zoals veiligheid en het binnenklimaat.

moet aansluiten bij de onderwijsvisie en passen bij de wensen van de samenleving en de overheid. Een goed ventilatiesysteem, ruimte voor beweging en een veilige omgeving zijn enkele voorbeelden van hoe een schoolgebouw kan bijdragen aan een gezonde en stimulerende leeromgeving.

Regelgeving en financiering

De regelgeving rondom onderwijshuisvesting is complex en omvat diverse onderwijswetten. Onderwijsinstellingen kunnen voor de bekostiging voor nieuwbouw, verbouw of renovatie gebruik maken van financieringsmogelijkheden. Het gemeentebestuur speelt een sleutelrol bij het primair en voortgezet onderwijs.
Het schoolbestuur heeft in beginsel de regie bij het realiseren dan wel renoveren van schoolgebouwen. Er zijn ook alternatieven mogelijk, zoals de gemeente als bouwheer dan wel het gedeeld bouwheerschap. Daarnaast zijn schoolbesturen verantwoordelijk voor het onderhoud van het schoolgebouw.

Verantwoordelijkheid en beperkingen

Het beroepsonderwijs, de volwasseneneducatie en het hoger onderwijs zijn zelf verantwoordelijk voor hun huisvesting. Zij krijgen wel geld van de overheid om hun huisvesting in stand te houden. Onderwijsinstellingen zijn niet volledig vrij te beschikken over die gebouwen, omdat de wet grote beperkingen oplegt aan de verkoop en verhuur van schoolgebouwen.
Om een schoolgebouw te laten functioneren als een leeromgeving die stimuleert en inspireert, is het belangrijk om rekening te houden met de behoeften van leerlingen, docenten en personeel. Een goed ingerichte schoolgebouw kan de leerprestaties van leerlingen verbeteren en het welzijn van docenten en personeel bevorderen.

Onderwijsontwikkeling en -inrichting

Onderwijsontwikkeling en -inrichting zijn cruciale aspecten van een schoolgebouw. Het schoolgebouw moet aansluiten bij de onderwijsvisie en passen bij de wensen van de samenleving en de overheid. Een goed ingerichte schoolgebouw kan de leerprestaties van leerlingen verbeteren en het welzijn van docenten en personeel bevorderen.
Onderwijsinrichting

In het kader van onderwijsinrichting worden verschillende aspecten behandeld.

is een belangrijk aspect van een schoolgebouw. Het moet aansluiten bij de onderwijsvisie en passen bij de wensen van de samenleving en de overheid. Een goed ingerichte schoolgebouw kan de leerprestaties van leerlingen verbeteren en het welzijn van docenten en personeel bevorderen.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties