Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Peuterspeelzaal | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Peuterspeelzaal

Peuterspeelzaal: een essentiële stap in de vroege kinderjaren

In Nederland biedt een peuterspeelzaal een veilige en stimulerende omgeving voor kleine kinderen van twee of drie jaar oud. Hier kunnen zij enige uren per week doorbrengen onder leiding van één of twee volwassenen.
Een peuterspeelzaal kenmerkt zich door een balans tussen vrij spel en gestructureerde activiteiten. Dit stimuleert de taalontwikkeling, motorische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en cognitieve ontwikkeling van het kind.
Door de peuterspeelzaal wordt een kind voorbereid op de kleuter

In de leeftijd van 4 tot 6 jaar, wordt een kind beschouwd als een kleuter. Deze fase valt tussen die van peuter en schoolkind. Tijdens deze periode treden kinderen uit de egocentrische peuterfase en krijgen zij het besef deel uit te maken van verschillende werelden.

school. Het went aan de vaste ritmes en routines die een dagdeel op de peuterspeelzaal meebrengt. Hierdoor kan het kind makkelijker wennen aan de basisschool.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Sommige kinderen krijgen een VVE-verwijzing via het consultatiebureau. Dit zijn kinderen met een mogelijk risico op achterstand en zij kunnen op die manier op een peuterspeelzaal geplaatst worden. VVE biedt kinderen de gelegenheid zich kansrijk te ontwikkelen.
In een peuterspeelzaal worden kinderen gestimuleerd om hun vaardigheden te ontwikkelen. Dit gebeurt door middel van thematisch werken, puzzelen en andere activiteiten. Hierdoor kan het kind zijn cognitieve vaardigheden ontwikkelen.
Naast de cognitieve ontwikkeling, wordt ook de sociaal-emotionele ontwikkeling gestimuleerd. Dit gebeurt door middel van samen spelen, rollen spel en andere activiteiten. Hierdoor kan het kind leren omgaan met anderen en zijn emoties te reguleren.
De peuterspeelzaal is een essentiële stap in de vroege kinderjaren. Het biedt kinderen de gelegenheid om zich te ontwikkelen en voor te bereiden op de basisschool.

Kinderdagverblijf (KDV)

Een kinderdagverblijf (KDV) is een soortgelijke instelling als een peuterspeelzaal. Het verschil is dat een KDV een langere openingstijd heeft en kinderen vanaf één jaar oud kan opvangen.
In een KDV worden kinderen eveneens gestimuleerd om hun vaardigheden te ontwikkelen. Dit gebeurt door middel van thematisch werken, puzzelen en andere activiteiten.
De keuze tussen een peuterspeelzaal en een KDV hangt af van de behoefte van het kind en de voorkeur van de ouders.

Kleuter

Een kleuter is een kind dat naar de kleuterschool gaat. De kleuterschool is een voorbereiding op de basisschool en biedt kinderen de gelegenheid om hun vaardigheden te ontwikkelen.
In de kleuterschool worden kinderen gestimuleerd om hun cognitieve vaardigheden te ontwikkelen. Dit gebeurt door middel van thematisch werken, puzzelen en andere activiteiten.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties