Gerelateerde artikelen

Leesplezier begint met autonomie!

Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip

Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Peuterspeelzaal | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Peuterspeelzaal

Peuterspeelzaal: een essentiële stap in de vroege kinderjaren

In Nederland biedt een peuterspeelzaal een veilige en stimulerende omgeving voor kleine kinderen van twee of drie jaar oud. Hier kunnen zij enige uren per week doorbrengen onder leiding van één of twee volwassenen.
Een peuterspeelzaal kenmerkt zich door een balans tussen vrij spel en gestructureerde activiteiten. Dit stimuleert de taalontwikkeling, motorische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en cognitieve ontwikkeling van het kind.
Door de peuterspeelzaal wordt een kind voorbereid op de kleuter

In de leeftijd van 4 tot 6 jaar, wordt een kind beschouwd als een kleuter. Deze fase valt tussen die van peuter en schoolkind. Tijdens deze periode treden kinderen uit de egocentrische peuterfase en krijgen zij het besef deel uit te maken van verschillende werelden.

school. Het went aan de vaste ritmes en routines die een dagdeel op de peuterspeelzaal meebrengt. Hierdoor kan het kind makkelijker wennen aan de basisschool.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Sommige kinderen krijgen een VVE-verwijzing via het consultatiebureau. Dit zijn kinderen met een mogelijk risico op achterstand en zij kunnen op die manier op een peuterspeelzaal geplaatst worden. VVE biedt kinderen de gelegenheid zich kansrijk te ontwikkelen.
In een peuterspeelzaal worden kinderen gestimuleerd om hun vaardigheden te ontwikkelen. Dit gebeurt door middel van thematisch werken, puzzelen en andere activiteiten. Hierdoor kan het kind zijn cognitieve vaardigheden ontwikkelen.
Naast de cognitieve ontwikkeling, wordt ook de sociaal-emotionele ontwikkeling gestimuleerd. Dit gebeurt door middel van samen spelen, rollen spel en andere activiteiten. Hierdoor kan het kind leren omgaan met anderen en zijn emoties te reguleren.
De peuterspeelzaal is een essentiële stap in de vroege kinderjaren. Het biedt kinderen de gelegenheid om zich te ontwikkelen en voor te bereiden op de basisschool.

Kinderdagverblijf (KDV)

Een kinderdagverblijf (KDV) is een soortgelijke instelling als een peuterspeelzaal. Het verschil is dat een KDV een langere openingstijd heeft en kinderen vanaf één jaar oud kan opvangen.
In een KDV worden kinderen eveneens gestimuleerd om hun vaardigheden te ontwikkelen. Dit gebeurt door middel van thematisch werken, puzzelen en andere activiteiten.
De keuze tussen een peuterspeelzaal en een KDV hangt af van de behoefte van het kind en de voorkeur van de ouders.

Kleuter

Een kleuter is een kind dat naar de kleuterschool gaat. De kleuterschool is een voorbereiding op de basisschool en biedt kinderen de gelegenheid om hun vaardigheden te ontwikkelen.
In de kleuterschool worden kinderen gestimuleerd om hun cognitieve vaardigheden te ontwikkelen. Dit gebeurt door middel van thematisch werken, puzzelen en andere activiteiten.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties