Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Probleemjongeren | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Probleemjongeren

Probleemjongeren in het onderwijs

Probleemjongeren zijn jongeren die gedragsproblemen

Gedragsproblemen zijn ongewenste gedragingen die voor de omgeving of het kind zelf storend zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld agressief, driftig of ongehoorzaam gedrag. Ook vernielzucht of pestgedrag horen hierbij.

vertonen en vaak ook overlast veroorzaken. Deze jongeren hebben te maken met een combinatie van problemen, zoals gedragsstoornissen

Gedragsstoornissen zijn een verzamelnaam voor alle stoornissen bij kinderen, waarbij afwijkend gedrag aangeboren is. Dit is strikt genomen iets anders dan gedragsproblemen, want daarbij is de oorzaak in de omgeving te vinden.

, persoonlijke problemen of gezinsproblemen.

Het is belangrijk om deze jongeren te herkennen en te helpen, omdat zij aan de rand van de maatschappij staan en afglijden naar grensoverschrijdend gedrag en jeugdcriminaliteit

Jeugdcriminaliteit is een complex fenomeen dat een breed scala aan wetsovertredingen omvat, variërend van vernieling tot doodslag. Jongeren die het criminele pad op gaan, experimenteren met crimineel gedrag en verleggen telkens hun grenzen.

. Voortijdig schoolverlaten kan een indicatie zijn dat er bepaalde problemen spelen bij een jongere.

Oorzaken van probleemgedrag

Er zijn verschillende oorzaken voor probleemgedrag bij jongeren, zoals een moeilijke thuissituatie, een leerachterstand of een gebrek aan sociale vaardigheden. Het is belangrijk om deze oorzaken te herkennen en te adresseren om de jongeren te helpen.
Daarnaast spelen ook factoren zoals adolescentie

Adolescentie is een belangrijke fase in het leven van een jongere, waarin zij zich ontwikkelen van kind tot volwassene. Deze fase duurt ongeveer van het 10e tot het 22e levensjaar, hoewel sommige wetenschappers ervoor pleiten om de bovengrens van 22 jaar te verhogen.

en het zoeken naar identiteit een rol bij het ontstaan van probleemgedrag. Jongeren in deze leeftijdsgroep zijn vaak zoekende naar hun plaats in de maatschappij en kunnen hierbij afglijden naar probleemgedrag.

Gevolgen van probleemgedrag

Probleemgedrag bij jongeren kan leiden tot een reeks van negatieve gevolgen, zoals een slechte schoolprestatie, een gebrek aan sociale vaardigheden en een verhoogde kans op jeugdcriminaliteit.
Daarnaast kan probleemgedrag ook leiden tot een verminderd zelfvertrouwen en een gebrek aan motivatie bij de jongeren. Het is belangrijk om deze gevolgen te herkennen en te voorkomen door de jongeren te helpen.

Wijze van aanpak

Het is belangrijk om een multidisciplinaire aanpak te hanteren bij het helpen van probleemjongeren. Dit betekent dat er een samenwerking moet zijn tussen ouders, leerkrachten, hulpverleners en andere betrokkenen.
Daarnaast is het belangrijk om de jongeren zelf te betrekken bij het oplossen van hun problemen. Dit kan worden gedaan door middel van gesprekken, groepsgesprekken en andere vormen van communicatie.

Conclusie

Probleemjongeren vereisen aandacht en actie. Door de oorzaken en gevolgen van probleemgedrag te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, kunnen we helpen om deze jongeren op het goede spoor te krijgen.
Het is belangrijk om een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving te creëren voor alle jongeren, zodat zij zich veilig en gesteund voelen en kunnen groeien tot volwaardige burgers.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties