Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Puberbrein | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Puberbrein

Puberteit en breinontwikkeling

De adolescentie

Adolescentie is een belangrijke fase in het leven van een jongere, waarin zij zich ontwikkelen van kind tot volwassene. Deze fase duurt ongeveer van het 10e tot het 22e levensjaar, hoewel sommige wetenschappers ervoor pleiten om de bovengrens van 22 jaar te verhogen.

is een periode van snelle veranderingen in het leven van jongeren. Een cruciale aspect hiervan is de ontwikkeling van het brein

Het brein speelt een cruciale rol bij het leren en onthouden van informatie. Het is een complex orgaan dat bestaat uit verschillende delen, zoals de hersenen

Hersenen zijn het centrale deel van ons zenuwstelsel, gelegen in het hoofd, beschermd door de schedel en drie hersenvliezen. Het brein bestaat uit miljarden neuronen en is waarschijnlijk de meest complexe structuur in de natuur.

, het puberbrein en het geheugen. Het brein is verantwoordelijk voor het verwerken van informatie en het maken van beslissingen.

. Het brein van adolescenten, tussen 10 en 25 jaar, ondergaat significante veranderingen.

Het brein is een dynamisch orgaan dat constant in ontwikkeling is. Tijdens de adolescentie worden nieuwe verbindingen in het brein gevormd en worden bestaande verbindingen versterkt. Dit proces maakt het mogelijk voor jongeren om nieuwe kennis en vaardigheden te leren en te integreren in hun dagelijks leven.

Neuro-biologische ontwikkelingen

Tijdens de adolescentie vinden er significante veranderingen plaats in de hersenen. Het brein wordt steeds efficiënter en sneller in het verwerken van informatie. Dit maakt het mogelijk voor jongeren om complexe taken uit te voeren en om steeds beter te worden in het leren en het onthouden van nieuwe informatie.
De plasticiteit van het brein maakt het mogelijk voor jongeren om nieuwe kennis en vaardigheden te leren en te integreren in hun dagelijks leven. Dit proces is cruciaal voor de ontwikkeling van jongeren en maakt het mogelijk voor hen om zich aan te passen aan nieuwe situaties en uitdagingen.

Schoolrijpheid en breinontwikkeling

Schoolrijpheid

Schoolrijpheid is een belangrijke fase in de onderwijsloopbaan van een kind. Het geeft aan of het kind klaar is om aan het basisonderwijs te beginnen. Over het algemeen valt dit moment tussen het 4e en 5e jaar.

is een belangrijke aspect van de ontwikkeling van jongeren. Tijdens deze periode worden de fundamenten gelegd voor het leren en het onthouden van nieuwe informatie. Het brein is in staat om nieuwe kennis en vaardigheden te leren en te integreren in het dagelijks leven.

De schoolrijpheid is een cruciale periode voor de ontwikkeling van jongeren. Het is belangrijk om jongeren te ondersteunen tijdens deze periode en om hen te helpen bij het leren en het onthouden van nieuwe informatie.

Conclusie

In conclusie is de adolescentie een periode van snelle veranderingen in het leven van jongeren. Het brein is een dynamisch orgaan dat constant in ontwikkeling is. Het is belangrijk om jongeren te ondersteunen tijdens deze periode en om hen te helpen bij het leren en het onthouden van nieuwe informatie.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties