Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Rouwverwerking | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Rouwverwerking

Rouwverwerking: het proces van verliesverwerking

Rouwverwerking is een complex proces dat mensen doormaken na het verlies van iets of iemand belangrijks. Het is een zoektocht naar evenwicht en stabiliteit na een ingrijpende gebeurtenis.
Het verlies kan leiden tot gevoelens van leegte, verdriet en neerslachtigheid. Ook angst, woede en onbegrip kunnen voorkomen. Het is belangrijk om deze gevoelens te erkennen en te accepteren om het rouwverwerkingsproces te kunnen doorlopen.

De fasen van rouwverwerking

De Zwitserse psychologe Elisabeth Kübler-Ross heeft vijf fasen van rouwverwerking geïdentificeerd. Deze fasen worden niet altijd chronologisch doorlopen en kunnen van persoon tot persoon verschillen qua intensiteit.
De eerste fase is de ontkenningsfase, waarin de waarheid van het verlies wordt ontkend of gebagatelliseerd. De tweede fase is de boosheidsfase, waarin woede en boosheid zich richten op anderen of het lot.
De derde fase is de fase van het gevecht aangaan, waarin mensen zichzelf doelen stellen om te kunnen verwerken. De vierde fase is de depressiefase, waarin depressieve gevoelens toeslaan omdat de eerste fasen niet blijken te helpen.
De laatste fase is de aanvaardingsfase, waarin het verlies een plek wordt gegeven en men zich richt op dingen in het leven die er nog zijn.

Rouwverwerking bij kinderen

Bij kinderen kan rouwverwerking zich anders uiten. Jonge kinderen kunnen nog niet altijd woorden geven aan hun emoties, ze trekken zich terug of worden juist onhandelbaar.
Vele kinderen hebben na het overlijden van iemand die dicht bij hen stond, last van scheidingsangst. Sommige kinderen cijferen hun eigen gevoel weg omdat ze zien dat ouder(s) al zoveel verdriet hebben.

Hulp zoeken bij rouwverwerking

In de rouwverwerking kan het helpen om hulp te zoeken bij deskundigen of lotgenoten. Het is belangrijk om te erkennen dat rouwverwerking een proces is dat tijd nodig heeft en dat het oké is om hulp te vragen.
Door het rouwverwerkingsproces te doorlopen en hulp te zoeken, kan men leren omgaan met het verlies en weer een evenwicht te vinden in het leven.
Leerproces

Het leerproces is een essentiële fase in het onderwijs waarin leerlingen kennis en vaardigheden verwerven. In dit proces speelt de leerkracht een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit en effectiviteit van het leerproces.

, remediëren

Remediëren is een cruciale stap in het onderwijsproces om leerlingen te helpen bij het overwinnen van leerproblemen. Het doel van remediëren is om leerlingen te ondersteunen bij het bereiken van hun leerdoelen door middel van gerichte hulp en interventie.

, parentificatie

Parentificatie is een fenomeen waarbij kinderen langdurig taken of de rol van een ouder op zich nemen, zonder dat zij daar emotioneel toe in staat zijn. Dit kan voorkomen wanneer één van beide ouders incapabel, depressief, ziek of afwezig is.

, zelfregulatie

Zelfregulatie is het vermogen om goede keuzes te maken uit de eigen gedragsmogelijkheden en deze gedragingen zelf of samen met anderen te realiseren, evalueren en verbeteren.

en verrijking

Verrijking is een belangrijke concept in het onderwijs dat kinderen in staat stelt om hun vaardigheden en kennis te verdiepen en te verbreden. Het biedt kinderen de mogelijkheid om uitdagingen aan te gaan en hun leerrendement te verbeteren.

zijn belangrijke concepten bij rouwverwerking. Het is belangrijk om deze concepten te begrijpen om het rouwverwerkingsproces te kunnen doorlopen.

Door het rouwverwerkingsproces te doorlopen en hulp te zoeken, kan men leren omgaan met het verlies en weer een evenwicht te vinden in het leven.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties