Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Rouwverwerking | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Rouwverwerking

Rouwverwerking: het proces van verliesverwerking

Rouwverwerking is een complex proces dat mensen doormaken na het verlies van iets of iemand belangrijks. Het is een zoektocht naar evenwicht en stabiliteit na een ingrijpende gebeurtenis.
Het verlies kan leiden tot gevoelens van leegte, verdriet en neerslachtigheid. Ook angst, woede en onbegrip kunnen voorkomen. Het is belangrijk om deze gevoelens te erkennen en te accepteren om het rouwverwerkingsproces te kunnen doorlopen.

De fasen van rouwverwerking

De Zwitserse psychologe Elisabeth Kübler-Ross heeft vijf fasen van rouwverwerking geïdentificeerd. Deze fasen worden niet altijd chronologisch doorlopen en kunnen van persoon tot persoon verschillen qua intensiteit.
De eerste fase is de ontkenningsfase, waarin de waarheid van het verlies wordt ontkend of gebagatelliseerd. De tweede fase is de boosheidsfase, waarin woede en boosheid zich richten op anderen of het lot.
De derde fase is de fase van het gevecht aangaan, waarin mensen zichzelf doelen stellen om te kunnen verwerken. De vierde fase is de depressiefase, waarin depressieve gevoelens toeslaan omdat de eerste fasen niet blijken te helpen.
De laatste fase is de aanvaardingsfase, waarin het verlies een plek wordt gegeven en men zich richt op dingen in het leven die er nog zijn.

Rouwverwerking bij kinderen

Bij kinderen kan rouwverwerking zich anders uiten. Jonge kinderen kunnen nog niet altijd woorden geven aan hun emoties, ze trekken zich terug of worden juist onhandelbaar.
Vele kinderen hebben na het overlijden van iemand die dicht bij hen stond, last van scheidingsangst. Sommige kinderen cijferen hun eigen gevoel weg omdat ze zien dat ouder(s) al zoveel verdriet hebben.

Hulp zoeken bij rouwverwerking

In de rouwverwerking kan het helpen om hulp te zoeken bij deskundigen of lotgenoten. Het is belangrijk om te erkennen dat rouwverwerking een proces is dat tijd nodig heeft en dat het oké is om hulp te vragen.
Door het rouwverwerkingsproces te doorlopen en hulp te zoeken, kan men leren omgaan met het verlies en weer een evenwicht te vinden in het leven.
Leerproces

Het leerproces is een essentiële fase in het onderwijs waarin leerlingen kennis en vaardigheden verwerven. In dit proces speelt de leerkracht een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit en effectiviteit van het leerproces.

, remediëren

Remediëren is een cruciale stap in het onderwijsproces om leerlingen te helpen bij het overwinnen van leerproblemen. Het doel van remediëren is om leerlingen te ondersteunen bij het bereiken van hun leerdoelen door middel van gerichte hulp en interventie.

, parentificatie

Parentificatie is een fenomeen waarbij kinderen langdurig taken of de rol van een ouder op zich nemen, zonder dat zij daar emotioneel toe in staat zijn. Dit kan voorkomen wanneer één van beide ouders incapabel, depressief, ziek of afwezig is.

, zelfregulatie

Zelfregulatie is het vermogen om goede keuzes te maken uit de eigen gedragsmogelijkheden en deze gedragingen zelf of samen met anderen te realiseren, evalueren en verbeteren.

en verrijking

Verrijking is een belangrijke concept in het onderwijs dat kinderen in staat stelt om hun vaardigheden en kennis te verdiepen en te verbreden. Het biedt kinderen de mogelijkheid om uitdagingen aan te gaan en hun leerrendement te verbeteren.

zijn belangrijke concepten bij rouwverwerking. Het is belangrijk om deze concepten te begrijpen om het rouwverwerkingsproces te kunnen doorlopen.

Door het rouwverwerkingsproces te doorlopen en hulp te zoeken, kan men leren omgaan met het verlies en weer een evenwicht te vinden in het leven.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties