Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Rouwverwerking | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Rouwverwerking

Rouwverwerking: het proces van verliesverwerking

Rouwverwerking is een complex proces dat mensen doormaken na het verlies van iets of iemand belangrijks. Het is een zoektocht naar evenwicht en stabiliteit na een ingrijpende gebeurtenis.
Het verlies kan leiden tot gevoelens van leegte, verdriet en neerslachtigheid. Ook angst, woede en onbegrip kunnen voorkomen. Het is belangrijk om deze gevoelens te erkennen en te accepteren om het rouwverwerkingsproces te kunnen doorlopen.

De fasen van rouwverwerking

De Zwitserse psychologe Elisabeth Kübler-Ross heeft vijf fasen van rouwverwerking geïdentificeerd. Deze fasen worden niet altijd chronologisch doorlopen en kunnen van persoon tot persoon verschillen qua intensiteit.
De eerste fase is de ontkenningsfase, waarin de waarheid van het verlies wordt ontkend of gebagatelliseerd. De tweede fase is de boosheidsfase, waarin woede en boosheid zich richten op anderen of het lot.
De derde fase is de fase van het gevecht aangaan, waarin mensen zichzelf doelen stellen om te kunnen verwerken. De vierde fase is de depressiefase, waarin depressieve gevoelens toeslaan omdat de eerste fasen niet blijken te helpen.
De laatste fase is de aanvaardingsfase, waarin het verlies een plek wordt gegeven en men zich richt op dingen in het leven die er nog zijn.

Rouwverwerking bij kinderen

Bij kinderen kan rouwverwerking zich anders uiten. Jonge kinderen kunnen nog niet altijd woorden geven aan hun emoties, ze trekken zich terug of worden juist onhandelbaar.
Vele kinderen hebben na het overlijden van iemand die dicht bij hen stond, last van scheidingsangst. Sommige kinderen cijferen hun eigen gevoel weg omdat ze zien dat ouder(s) al zoveel verdriet hebben.

Hulp zoeken bij rouwverwerking

In de rouwverwerking kan het helpen om hulp te zoeken bij deskundigen of lotgenoten. Het is belangrijk om te erkennen dat rouwverwerking een proces is dat tijd nodig heeft en dat het oké is om hulp te vragen.
Door het rouwverwerkingsproces te doorlopen en hulp te zoeken, kan men leren omgaan met het verlies en weer een evenwicht te vinden in het leven.
Leerproces

Het leerproces is een essentiële fase in het onderwijs waarin leerlingen kennis en vaardigheden verwerven. In dit proces speelt de leerkracht een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit en effectiviteit van het leerproces.

, remediëren

Remediëren is een cruciale stap in het onderwijsproces om leerlingen te helpen bij het overwinnen van leerproblemen. Het doel van remediëren is om leerlingen te ondersteunen bij het bereiken van hun leerdoelen door middel van gerichte hulp en interventie.

, parentificatie

Parentificatie is een fenomeen waarbij kinderen langdurig taken of de rol van een ouder op zich nemen, zonder dat zij daar emotioneel toe in staat zijn. Dit kan voorkomen wanneer één van beide ouders incapabel, depressief, ziek of afwezig is.

, zelfregulatie

Zelfregulatie is het vermogen om goede keuzes te maken uit de eigen gedragsmogelijkheden en deze gedragingen zelf of samen met anderen te realiseren, evalueren en verbeteren.

en verrijking

Verrijking is een belangrijke concept in het onderwijs dat kinderen in staat stelt om hun vaardigheden en kennis te verdiepen en te verbreden. Het biedt kinderen de mogelijkheid om uitdagingen aan te gaan en hun leerrendement te verbeteren.

zijn belangrijke concepten bij rouwverwerking. Het is belangrijk om deze concepten te begrijpen om het rouwverwerkingsproces te kunnen doorlopen.

Door het rouwverwerkingsproces te doorlopen en hulp te zoeken, kan men leren omgaan met het verlies en weer een evenwicht te vinden in het leven.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties