Gerelateerde artikelen

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Rtti | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Rtti

RTTI: een middel voor eerlijke onderwijskansen

RTTI is een afkorting voor reproductievragen, trainingsgerichte toepassingsvragen, transfergerichte toepassingsvragen en inzicht- en innovatievragen. Het is een middel om opdrachten en toetsen samen te stellen waarmee de vier cognitieve niveaus van leren in kaart worden gebracht.
Door de verschillende niveaus in de juiste verhouding te verwerken in opdrachten, wordt het leerproces van leerlingen goed ondersteund. Het helpt leerlingen om hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren. Bovendien kan het scores van RTTI worden gebruikt om gericht te worden bijgestuurd en lessen te worden aangepast op de behoeftes van leerlingen.

Het doel van rTTI

Het doel van RTTI is om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun kennis en vaardigheden. Het helpt leerlingen om hun eigen leerproces te begrijpen en te verbeteren. Daarnaast helpt RTTI docenten om lessen te ontwerpen die aansluiten bij de behoeftes van leerlingen.
RTTI is een middel om in gesprek te gaan met leerlingen over hun leerbehoeften. Het helpt leerlingen om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Bovendien kan het worden gebruikt om lessen te evalueren en te verbeteren.

Voordelen van rTTI

RTTI heeft verschillende voordelen voor leerlingen en docenten. Het helpt leerlingen om hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren. Bovendien helpt het docenten om lessen te ontwerpen die aansluiten bij de behoeftes van leerlingen.
RTTI is een middel om in gesprek te gaan met leerlingen over hun leerbehoeften. Het helpt leerlingen om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Bovendien kan het worden gebruikt om lessen te evalueren en te verbeteren.

Wijze van aanpak

Om RTTI effectief te gebruiken, is het belangrijk om een goede wijze van aanpak te hanteren. Dit kan worden gedaan door het scores van RTTI te analyseren en te gebruiken om lessen te verbeteren.
Daarnaast is het belangrijk om leerlingen te betrekken bij het leerproces. Dit kan worden gedaan door hen te laten reflecteren op hun eigen leerproces en te laten nemen over hun leerbehoeften.

Conclusie

RTTI is een middel om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun kennis en vaardigheden. Het helpt leerlingen om hun eigen leerproces te begrijpen en te verbeteren. Bovendien helpt RTTI docenten om lessen te ontwerpen die aansluiten bij de behoeftes van leerlingen.
Door RTTI te gebruiken, kan het onderwijs worden verbeterd en kunnen leerlingen worden geholpen bij het bereiken van hun doelstellingen. Iedereen in het onderwijs heeft namelijk deze verantwoordelijkheid.
json [‘NT2

Het Nationaal Techniek Talen Twee (NT2) is een onderwijsconcept dat gericht is op het verbeteren van de technische vaardigheden van leerlingen.

‘, ‘iq-test

Een Iq-test is een methode om de intelligentie van een persoon te meten. Het IQ, of Intelligentie Quotiënt, is een score die aangeeft hoe goed iemand presteert op verschillende taken en opgaven. Het is echter belangrijk om te onthouden dat intelligentie een complex begrip is en dat er nog altijd geen consensus bestaat over wat precies intelligentie is.

‘,’smarti

SMARTI is een belangrijke methode om doelstellingen te formuleren. Het acroniem SMARTI staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend.

‘, ‘pdd

In de wereld van onderwijsconcepten is PDD een belangrijke term. Het staat voor Pervasive Developmental Disorder, een stoornis in de informatiewerking in de hersenen.

‘, ‘protocol erwd

Het onderwijsconcept protocol erwd is een belangrijke methode voor het structureren van lessen.

‘]

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties