Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Rtti | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Rtti

RTTI: een middel voor eerlijke onderwijskansen

RTTI is een afkorting voor reproductievragen, trainingsgerichte toepassingsvragen, transfergerichte toepassingsvragen en inzicht- en innovatievragen. Het is een middel om opdrachten en toetsen samen te stellen waarmee de vier cognitieve niveaus van leren in kaart worden gebracht.
Door de verschillende niveaus in de juiste verhouding te verwerken in opdrachten, wordt het leerproces van leerlingen goed ondersteund. Het helpt leerlingen om hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren. Bovendien kan het scores van RTTI worden gebruikt om gericht te worden bijgestuurd en lessen te worden aangepast op de behoeftes van leerlingen.

Het doel van rTTI

Het doel van RTTI is om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun kennis en vaardigheden. Het helpt leerlingen om hun eigen leerproces te begrijpen en te verbeteren. Daarnaast helpt RTTI docenten om lessen te ontwerpen die aansluiten bij de behoeftes van leerlingen.
RTTI is een middel om in gesprek te gaan met leerlingen over hun leerbehoeften. Het helpt leerlingen om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Bovendien kan het worden gebruikt om lessen te evalueren en te verbeteren.

Voordelen van rTTI

RTTI heeft verschillende voordelen voor leerlingen en docenten. Het helpt leerlingen om hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren. Bovendien helpt het docenten om lessen te ontwerpen die aansluiten bij de behoeftes van leerlingen.
RTTI is een middel om in gesprek te gaan met leerlingen over hun leerbehoeften. Het helpt leerlingen om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Bovendien kan het worden gebruikt om lessen te evalueren en te verbeteren.

Wijze van aanpak

Om RTTI effectief te gebruiken, is het belangrijk om een goede wijze van aanpak te hanteren. Dit kan worden gedaan door het scores van RTTI te analyseren en te gebruiken om lessen te verbeteren.
Daarnaast is het belangrijk om leerlingen te betrekken bij het leerproces. Dit kan worden gedaan door hen te laten reflecteren op hun eigen leerproces en te laten nemen over hun leerbehoeften.

Conclusie

RTTI is een middel om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun kennis en vaardigheden. Het helpt leerlingen om hun eigen leerproces te begrijpen en te verbeteren. Bovendien helpt RTTI docenten om lessen te ontwerpen die aansluiten bij de behoeftes van leerlingen.
Door RTTI te gebruiken, kan het onderwijs worden verbeterd en kunnen leerlingen worden geholpen bij het bereiken van hun doelstellingen. Iedereen in het onderwijs heeft namelijk deze verantwoordelijkheid.
json [‘NT2

Het Nationaal Techniek Talen Twee (NT2) is een onderwijsconcept dat gericht is op het verbeteren van de technische vaardigheden van leerlingen.

‘, ‘iq-test

Een Iq-test is een methode om de intelligentie van een persoon te meten. Het IQ, of Intelligentie Quotiënt, is een score die aangeeft hoe goed iemand presteert op verschillende taken en opgaven. Het is echter belangrijk om te onthouden dat intelligentie een complex begrip is en dat er nog altijd geen consensus bestaat over wat precies intelligentie is.

‘,’smarti

SMARTI is een belangrijke methode om doelstellingen te formuleren. Het acroniem SMARTI staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend.

‘, ‘pdd

In de wereld van onderwijsconcepten is PDD een belangrijke term. Het staat voor Pervasive Developmental Disorder, een stoornis in de informatiewerking in de hersenen.

‘, ‘protocol erwd

Het onderwijsconcept protocol erwd is een belangrijke methode voor het structureren van lessen.

‘]

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties